فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

آیا جوش های ریز روی صورت و بدن نوزاد خطرناک است؟

جوش‌های ریز صورت و بدن نوزاد خطرناکه؟

سلامت بدن نوزاد

باید بیان کنیم جوش‌های ریز صورت و بدن نوزاد بسیار رایج هستند و موضوع نگران کننده‌ای محسوب نمی‌شن. جوش‌های ریز در صورت و بدن نوزاد‌ها اغلب به عنوان جوش‌های نوزادی نام دارند و معمولاً به دلیل تراکم بالای چربی‌ها و هورمون‌های مادر در بدن نوزاد تشکیل می‌شن. خوبه بدونید، تاثیر شرایط محیطی مانند استفاده از پوشک هم می‌تونه به تشدید این موضوع کمک کنه.

درمان جوش بدن نوزاد

البته اکثر این جوش‌ها غیر قابل انتقال هستن و به هیچ وجه خطرناک نیستن. عموما هم با گذشت زمان خودبه‌خود محو می‌شن. خوبه بدونید بسیاری از نوزادان این نوع از جوش‌ها رو تجربه می‌کنند. موضوع وقتی نگران کننده می‎‌شه که این جوش‌ها با علائمی مانند قرمزی شدید و التهاب همراه باشند. در این شرایط بهتره با پزشک کودکان مشورت کنید. در ادامه همراهمون باشید تا با برخی از درمان‌های ساده جوش های ریز صورت و بدن نوزاد آشنا بشید.

برای آگاهی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در کودکان  و راههای درمان اونا، فقط کافیه که روی لینک مورد نظر کلیک کنید.

در اولین گام به تمیزی صورت کودکتون اهمیت بدید

خیلی مهمه به تمیزی صورت کودکتون اهمیت بدید. این کار به حفظ سلامت پوست و جلوگیری از ایجاد عفونت‌ها و جوش‌ها کمک می‌کنه. البته باید توجه داشت که پوست نوزاد بسیار حساسه. بنابراین استفاده از محصولات ملایم، بدون عطر و رنگ می‌تونه بهترین گزینه برای شستشو صورت نوزاد باشه.

مهمه برای شستشو پوست صورت نوزاد از شوینده مناسب سنش استفاده کنید

بهتره هنگام استفاده از شوینده و صابون‌های شستشو مراقب باشید. پوست نوزاد به محصولات قوی و نامناسب واکنش می‎ده. صابون‌هایی که حاوی رتینوئید یا ازیترومایسین هستند برای آکنه‌های بزرگسالان کاربرد دارند. این محصولات برای کودکان ابدا مناسب نیستند. حتی بهتره از مصرف صابون‌های معطر و پر از مواد شیمیایی هم دوری کنید.

از لوسیون استفاده نکنید

خیلی از مادرها از لوسیون برای ایجاد نرمی بیشتر روی پوست نوزادشون، استفاده می‎کنند. بهتره از لوسیون استفاده نکنید. لوسیون ممکنه پوست حساس نوزادتونو اذیت کنه و باعث تشدید آکنه‌هاش بشه.

بهتره صورت نوزادتون رو نمالید

بهتره صورت نوزادتون رو نمالید. برای کمک به درمان جوش‌ها، از مالیدن صورت نوزاد خودداری کنید. مالیدن پوست با حوله ممکنه باعث تشدید جوش‌های نوزاد بشه. به جای مالیدن صورت، لیف حمام رو با حرکات دورانی به آرامی روی صورت بکشید. پس از استفاده از شستشوی پاک‌کننده مناسب سن کودک، از حوله لطیفی برای خشک کردن صورت کودک استفاده کنید.

آکنه‌های پوست صورت کودک رو دستکاری نکنید

بهتره آکنه‌ها رو دستکاری نکنید. از فشردن یا دستکاری کردن آکنه خودداری کنید. این کار می‌تونه باعث تحریک پوست کودک بشه مشکل جوش صورت رو افزایش بده.

در چه مواقعی لازمه برای آکنه صورت به پزشک مراجعه کنید؟

جوش‌های ریز صورت و بدن نوزاد در کل چیز نگران کننده‌ای محسوب نمی‌شه اما بهتره اگه با علائم زیر روبرو شدین به پزشک مراجعه کنید:

  1. اگه آکنه نوزاد شما باعث جوش‌های سر سیاه، برجستگی‌های پر از چرک یا التهاب شده باشه.
  2. اگه کودک احساس درد یا ناراحتی داره.
  3. اگه بعد از گذشت چند ماه از شروع درمان خانگی، آکنه از بین نرفته باشه.

در چنین شرایطی، ممکنه پزشک توصیه کنه از لوسیون بنزوئیل پراکسید یا درمان‌های موضعی دیگه استفاده کنید. در موارد نادر، پزشک آنتی بیوتیک‌هایی مانند ازیترومایسین یا داروهای دیگه رو تجویز می‌کنه، به ویژه برای آکنه‌های شدیدی که به علت وجود داشتن بیماری زمینه‌ای شکل گرفتند.

علت جوش بدن نوزاد

وجود مشکلات زمینه‌ای و تاثیر آنها در جوش‌های ریز صورت و بدن نوزاد

در مواردی نادر، ابتلا به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند تومورها، اختلال هایپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH) و یا سایر مشکلات مربوط به سیستم غدد درون ریز باعث می‌شه درمان‌های خانگی برای جوش‌های ریز صورت و بدن نوزاد پاسخگو نباشه.

اگر کودک شما دختر هستش و علائم هیپرآندروژنیسم مانند رشد بیش از حد موهای صورت یا چرب بودن غیرمعمول پوست رو در اون مشاهده می‎کنید، باید در اولین فرصت به پزشک سر بزنید تا کودک از نظر وجود بیماری‌های زمینه‌ای مورد معاینه و بررسی های لازم قرار بگیره.

جمع بندی

به‌صورت کلی جوش‌های ریز صورت و بدن نوزاد خطرناک نیستند و خودبه‌خود از بین می‌رند. برای اینکه بتونید بهتر این جوش‎هارو درمان کنید، در مقاله چندتا راهکار اساسی رو باهم بررسی کردیم. به عنوان نکته آخر بیان می‎‌کنیم اگه با علائم غیرعادی روی صورت کودک مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

Top of Form

 Top of Form

 Top of Form

 

 

 

 

 

Top of Form

 

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋