فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

چه زمانی کودک می تواند به تنهایی به دستشویی برود؟

چه زمانی کودک می‌تونه تنهایی به حمام بره؟

حمام رفتن کودک بصورت مستقلانه

فرزندان از ابتدای تولد تا زمانی که خودشون بتونن حمام کنن، توسط مادر یا پدر به حمام میرن. سؤالی که همیشه برای والدین پیش میاد اینه که چه زمانی کودک می‌تواند تنهایی به حمام برود؟ بعضی از والدین همیشه نگران این موضوع هستن که بچه‌شون ممکنه نتونه تنهایی بره حموم یا خودش رو به خوبی تمیز کنه. به هر حال یه زمانی دیگه نمی‌تونین همراه بچه‌ها به حمام برین و باید آموزش حمام رفتن به کودکان رو. کم‌کم شروع کنین. البته نباید این نکته رو از یاد ببرین که تنهایی حمام رفتن کودک آداب خودش رو داره.

نحوه صحیح حمام بردن کودک

چه زمانی کودک می‌تواند تنهایی به حمام برود و خودش را تمیز کند؟

قبل از هر چیز سن حمام کردن کودک توسط خودش باید مشخص بشه. نمی‌تونیم بگیم که دقیقاً در چه سنی بچه‌ها می‌تونن خودشون حمام برن. قطعاً خودتون هم متوجه تفاوت بین بچه‌ها می‌شین. ممکنه کاری رو که یه بچه در سن 4 سالگی می‌تونه انجام بده، بچه دیگه ای تا ده سالگی هم نتونه انجام بده. پس اول باید شرایط فرزندتون رو در نظر بگیرین تا بدونین چه زمانی کودک می‌تواند تنهایی به حمام برود.

حداقل تا قبل از 5 سالگی بچه‌ها نمی‌تونن خودشون حمام برن. تنهایی حمام رفتن کودک در زمانی قبل از این سنین، ممکنه از نظر جسمی ممکن باشه و کودک بدونه چطوری آب رو باز کنه و ببنده؛ اما شستشوی بدن و سرشون رو درست نمی‌تونن انجام بدن. بهترین سن برای تنهایی حمام رفتن کودک سن 6 تا 9 ساله. حالا بچه‌ها با توجه به شرایطی که دارن ممکنه در این محدوده سنی برای این کار آماده بشن.

قبل از تنهایی حمام رفتن کودک چه باید کرد؟

قطعاً برای این که بچه‌تون بتونه تنهایی حمام بره، باید آموزش حمام رفتن به کودکان رو انجام بدین. از سن 4 سالگی به بعد وقتی بچه‌ها رو حمام می‌برین، بهش یاد بدین چطوری باید خودش رو بشوره و چطوری از وان، دوش و شیر آب سرد و گرم استفاده کنه. اجازه بدین تا بارها خودش به طور کامل این فرایند رو زیر نظرتون انجام بده. اینطوری حداقل می‌دونین آموزش‌های لازم رو دریافت کرده و می‌تونه کارای اولیه رو خودش انجام بده.

خطرات تنهایی حمام کردن کودکان

یه مسئله دیگه‌ای رو که باید به بچه‌ها یاد بدین، بعد به فکر این باشین که چه زمانی کودک می‌تواند تنهایی به حمام برود، خطرات احتمالیه. مثلاً حضور کودک توی وان احتمال غرق شدگی رو به همراه داره. شاید فکر کنین آب زیادی توی وان نیست؛ اما اگه پای بچه لیز بخوره و توی وان بیفته ممکنه نتونه به راحتی خودش رو نجات بده و خفه بشه. اگه وان ندارین هم لیز خوردن و افتادن کف حمام رو هم باید در نظر بگیرین. اگر مواد شوینده روی کف حمام ریخته بشه، حالت لیزتری پیدا می‌کنه و احتمال افتادن رو افزایش می‌ده. پس باید در این موارد هم آموزشای لازم رو به بچه بدین.

ترسیدن کودک برای تنهایی حمام رفتن

مشکل دیگه‌ای که ممکنه وجود داشته باشه و سن حمام کردن کودک رو توسط خودش افزایش بده، ترسیدن از فضای حمامه. بعضی از بچه‌ها از تنها موندن توی حمام ترس دارن. فکر نکنم نیازی به گفتن باشه که به هیچ عنوان بچه رو نباید از فضاهای بسته ترسوند یا برای تنبیه اونا رو در فضایی از این قبیل زندانی کرد. معمولاً بچه‌هایی که با این مسئله قبلاً مواجه بودن یا درب اتاق به روشون بسته شده، ترس از تنها ماندن در فضای بسته دارن. باید اول این ترس رو از بین ببرین بعد به فکر تنهایی حمام کردن کودکتون بیفتین. می‌تونین کم‌کم اونو تنها کنین. مثلاً وقتی دارین حمامش می‌کنین بهش بگین توی حمام وایسته تا شما برین و چیزی رو بیارین. اینطوری ناخودآگاه ترسش از تنها موندن در حمام از بین می‌ره.

چه زمانی کودک می‌تواند تنهایی به حمام برود؟

چه سنی رو برای تنهایی حمام کردن کودک انتخاب کنیم؟

اگر مدتهاست درگیر این مسئله هستین که چه زمانی کودک می‌تواند تنهایی به حمام برود، ممکنه یه کم براتون مشخص شده باشه که با توجه به شرایط کودکتون کی باید اقدام کنین. مثلاً کودکی که آموزشای لازم رو دیده و چندین بار تحت نظارت شما خودش حمام کرده، از طرفی روحیه تنهایی رفتن به حمام رو هم داره، دیگه وقتشه که گهگاهی اجازه بدین خودش بره حمام. البته بهتره اوایل دورادور حواستون باشه که یه وقت اتفاقی نیفته. بهش بگین که درو از داخل نبنده تا اگر نیاز به کمک داشت شما بتونین باهاش همکاری کنین.

 

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋