فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

نگهداری صحیح از مبلمانی که خریداری کرده اید

نگهداری صحیح از مبلمانی که حریده اید

نگهداری صحیح از مبلمانی که خریده اید در افزایش عمر مفید، حفظ زیبایی کارایی موثر آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود. علی رغم روش های مختلف نگهداری اعم از استفاده از انواع روکش و پارچه های رومبلی باز هم مبلمان شما در معرض انواع لکه ها و کثیفی ها وجود دارد. بنابراین بهتر است راهکارهای موثر برای پاکسازی مبلمان خود از لکه های مختلف را بدانید تا در زمان مناسب بتوانید اقدامات درستی انجام دهید. زیرا استفاده از شوینده یا مواد نامناسب برای رفع لکه های ایجاد شده روی مبلمان شما ممکن است باعث وارد شدن صدمات بیشتر به مبل شما شود.

اغلب لکه ها در صورت عدم استفاده از حلال مناسب، ثابت می شوند و دیگر قابل پاک کردن نیستند. همچنین ممکن است با استفاده از برخی از مواد یا حلال ها به بافت یا رنگ پارچه مبلی خود آسیب بزنید. در ادامه با انواع لکه هایی که ممکن است بر روی مبلمان شما ایجاد شود آشنا خواهید شد. همچنین راهکار موثر خانگی برای رفع هر یک با بیشترین تاثیر در پاک کنندگی را معرفی می نمائیم.

 

 

شناخت جنس پارچه های مبلی برای لکه بری موثرتر

اگر با انواع لکه ها و روش پاک کردن آنها آشنا باشید، می توانید با خیالی آسوده مبلمان دلخواه خود را با هر جنس پارچه و رنگ های روشن انتخاب کنید. اغلب خانواده های پر رفت و آمد مجبور به انتخاب مبلمان خود از میان رنگ های تیره و ساده تر هستند. اما با استفاده از این اصول تمیز کاری و لکه زدایی دیگر نگران لک شدن پارچه مبل خود نخواهید بود. انواع پارچه هایی که اغلب در ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • پارچه های کتان (دارای بافت غیر متراکم با و مقاوم در برابر نخ کش شدن و کاملا ظریف)
  • پارچه مبلی های مخمل (دارای مقاومت عالی با انتقال حس نرمی و لطافت و قابلیت تمیز کردن آسان)
  • پارچه مبلی میکروفایبر (دارای الیاف نایلون و پل استر با بافتی محکم و تمیز کردن آسان و مقاوم در برابر نفوذ مایعات و لک شدن)
  • پارچه مبلی جیر ( مقاومت پائین در برابر نفوذ مایعات و نیاز به مراقبت بیشتر)
  • پارچه های چرم و طرح چرم (نفوذ ناپذیری بالا در مقابل مایعات و لک شدن، تمیز کردن بسیار راحت و مقاومت در برابر پارگی یا سوراخ شدن)

با داشتن شناخت کافی از جنس پارچه رومبلی خود و انجام مراقبت های لازم می توانید از لک شدن و کثیفی و چرک مرده شدن آنها به مرور زمان جلوگیری کنید. همچنین در صورت بروز حادثه و ریختن مایعات و لک شدن آنها با انجام اقدامات درست می توانید خیلی سریع و راحت آنها را بر طرف کنید.

شناخت انواع لکه مبلمان و راهکار رفع آنها

لازم به ذکر است بسیاری از مبلمان و یا کوسن ها دارای دستور العملی ویژه هستند که به صورت برچسب روی آنها نصب شده است. در این دستور العمل نحوه مراقبت و نگهداری از پارچه مورد نظر ذکر شده است. در بخشی از این برچسب ها که توسط سازنده مبل یا کوسن تهیه شده است، روش تمیز کردن و شستشو نیز بیان گردیده است. در این برچسب ها علائمی به اختصار درج شده که هر یک دارای معنای به خصوصی هستند:

  • علامت W : نشان دهنده آن است که پارچه مبل یا کوسن شما قابل تمیز کردن و شستشو با آب است.
    علامت S : نشان دهنده آن است که هر گونه لکه یا کثیفی بر روی این پارچه بایستی بدون دخالت آب تمیز شود. برای اینکار بایستی از پاک کننده مناسب استفاده کنید.
  • علامت WS : به معنی آنکه هم از آب و هم از حلال هایی که بر پایه آب هستند می توانید برای تمیز کردن و رفع لکه استفاده کنید.
  • علامت X : یعنی لکه مبل پارچه ای شما فقط بایستی از جاروبرقی استفاده کنید و احتیاط لازم را به کار ببندید.

 

نگهداری صحیح از مبلمانی که حریده اید

۱- پاک کردن لکه رنگ از روی مبل

اگر می خواهید بدانید چطور لک رنگ را از روی مبل خود پاک کنید، نکته مهم آن است که باید سریع عمل کنید. به خصوص در مورد پاک کردن لکه رنگ از روی مبل های پارچه ای یا مخمل. در این حالت بهترین کار استفاده از حلال های غیر تهاجمی نظیر شامپو فرش یا شوینده های ملایم است. پس از حل کردن شوینده در آب، کف تشکیل شده بر روی آب را با استفاده از فرچه یا مسواک نرم یا دستمال پارچه ای نخی سفید بر روی لک بکشید تا زمانی که کاملا پاک شود.

۲- رفع لک خودکار

یکی از انواع لکه ها که احتمال به وجود آمدن آن بر روی مبلمان بسیار زیاد است، لکه های مربوط به جوهر خودکار یا روان نویس است. برای پاک کردن لکه های جوهر یا خودکار بهتر است یک پارچه سفید نخی تمیز یا یک تکه پنبه را خیس کنید. سپس از نمک برای پاک کردن لکه مبل استفاده کنید. البته محلول ساخته شده از ترکیب آمونیاک و گلیسیرین نیز این نوع لکه ها را به خوبی پاک می نماید. در هر دو روش پس از رفع لکه بهتر است بخش مربوطه از مبل خود را با استفاده از پودر دستی و آب بشوئید. برای پاک کردن لک خودکار از روی مبل از ترکیبات و مواد زیر نیز می توانید استفاده کنید:

  • ترکیب آب و نمک
  • آب ولرم و صابون
  • محلول مایع ظرفشویی و گلیسیرین
  • الکل سفید و آب

۳- رفع لک چربی مواد غذایی از روی مبلمان

لکه های روغنی مربوط به چربی غذاها و موارد مشابه معمولا بسادگی پاک می شوند. از ترکیبات مختلفی برای پاک کردن لک چربی از روی مبل خود می توانید استفاده کنید. بعنوان مثال:

  • استفاده از پودر بچه برای جذب روغن و سپس شستشو با شوینده ملایم و آب ولرم
  • استفاده از پودر ذرت
  • استفاده از صابون چوب (حتما قبل از استفاده بر روی یک قسمت کوچک خارج از دید تست کنید)

روش دیگر برای از بین بردن لکه های روغنی استفاده از اتو است. به این صورت که در خصوص مبلمان پارچه ای، اتوی داغ را بر روی یک پارچه خشک بی رنگ تمیز یا کاغذ خشک و بر روی لکه قرار دهید. به این صورت لکه روغنی کاملا جذب می گردد.

 

نگهداری صحیح از مبلمانی که حریده اید

۴- پاک کردن لکه خون از روی مبل

لکه خون به راحتی با ترکیب آب سرد و شوینده ملایم نظیر صابون رفع می شود. اما بهتر است برای لکه زدایی خون از روی مبل از ترکیب جوش شیرین و سرکه استفاده کنید تا جای آن باقی نماند. در مورد پارچه های سفید نیز می توانید از ترکیب پراکسید هیدروژن و آب استفاده کنید.

۵- پاک کردن لکه میوه ها و آبمیوه

لکه مربوط به آب میوه ها یا آبمیوه های آماده مصنوعی را می توان با استفاده از محلول آب و الکل سید که به نسبت مساوی ترکیب شده اند پاک کنید. همچنین می توانید با چند قطره مایع ظرفشویی بر روی پارچه خیس تمیز یا ترکیب آب اکسیژنه بر روی حوله سفید و آب در خصوص پارچه های ساده و با رنگ روشن استفاده کنید و براحتی لکه مورد نظر را از روی مبل خود پاک نمائید.

۶- لکه های ناشی از سوختگی

در مواردی که سوختگی مبل شما در حدی نباشد که به الیاف پارچه آسیب رسیده و آن را سوراخ کرده باشد، می توانید لک ناشی از آن را پاک کنید. برای این کار بهتر است ترکیب آب و گلیسیرین و یا آب و مواد شوینده مایع را با کمک پارچه نمدار تمیز بر روی آن بکشید. این نوع لکه ها به طور کامل رفع نمی گردند و تنها از شدت آنها کاسته می شود. ترکیبات دیگری نظیر آب و جوش شیرین یا آب و پراکسید هیدروژن در خصوص مبل هایی که پارچه روشن ساده دارند می توانند بسیار موثر باشند.

۷- پاک کردن لکه های آب یا زرداب

برخورد آب با پارچه مبلی شما می تواند ردی از خود بر جای بگذارد که لکه حالت نم و خیسی در آن باقیت خواهد ماند. حتی اگر کامل خشک شده باشد. برای رفع لکه های ناشی از آب از روی مبل خود بهتر است از ترکیب الکل و نمک به همراه آب تمیز استفاده کنید و آن را بر روی لکه به آرامی بکشید و سپس سریعا خشک کنید. برای خشک کردن می توانید از یک دستمال خشک تمیز یا سشوار استفاده کنید. اگر لکه رد آب مجدد نمایان شد بهتر است از ترکیب آب و شوینده ملایم برای آن بخش استفاده کنید.

۸- لکه ناشی از برخورد وایتکس با پارچه مبل

وقتی وایتکس با مبل شما برخورد کند سریعا لکه ای روشن از خود بر جای می گذارد. این بخش از مبل خود راسریعا با آب سرد تمیز کنید تا از پخش شدن رنگ پریدگی ناشی از وایتکس جلوگیری شود. همچنین ترکیب الکل ایزوپروپیل و آب می تواند کمی از حالت رنگ پریدگی ناشی از لکه وایتکس بکاهد.

هیواهوم

این مطلب توسط مجموعه هیواهوم تهیه شده است. هیواهوم با بیش از ۱۰۰ سال سابقه، تولید کننده انواع مبلمان سفارشی و ژورنالی نفیس با استفاده از متریال درجه یک می باشد. جهت مشاهده محصولات این مجموعه از وبسایت هیواهوم به نشانی www.hivahome.com بازدید فرمائید.

 

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋