filmology

filmology

سعی دارم که در این سایت فیلم ها و سریال های برتر سینمای جهان را به شما نشان دهم
توسط ۱۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

هرآنچه لازم است پیش از تماشای سریال Rick and Morty بدانیم

 

سریال Rick and Morty اگرچه در ظاهر گرافیکی یک کارتون بچه‌گانه به نظر می‌آید، امّا در واقع با اثری طرف هستیم که مخاطبان اصلی آن بزرگسالان هستند. این سریال اولین بار در ۲۰۱۳ از شبکه ادالت سوییم روی آنتن رفت و توانست تحسین منتقدان را برانگیزد. همانطور که می‌دانید فصل چهارم این مجموعه محبوب پاییز امسال منتشر خواهد شد؛ در این میان شاید کسانی باشند که هنوز این سریال فوق‌العاده را تماشا نکرده‌اند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله، با ویجیاتو همراه باشید.

 

پیتر لیبی، از نویسندگان مطرح سایت نیویورک تایمز جذابیت‌های سریال Rick and Morty را اینگونه بیان می‌کند:

فرض کنید در بدترین و وحشتناک‌ترین شرایط ممکن زندگی کنید. شبکه‌های مجازی، سیل اخبار ضد و نقیض، چند هزار دلار بدهی و ده‌ها مشکل دیگر شما را احاطه کرده باشند. در چنین شرایطی، دیدن چه فیلم یا سریالی می‌تواند برای آدم خوب و دلنشین باشد؟ من می‌گویم سریال Rick and Morty.

این مجموعه تلوزیونی در ژانر علمی‌ـ‌تخیلی و کمدی ساخته جاستین رویلند و دان هارمون است که ویژه رده‌ی سنی بزرگسالان به شمار می‌‌آید. این اثر بیش از آنکه شبیه یک سریال درام یا رمان عجیب و غریب باشد، شبیه ویدیوهای اینترنتی یا گاه میم (Meme)، ساده و در عین حال جذاب است. تم و شاکله اصلی ریک و مورتی همیشه تاریک، پوچ‌گرا و هیچ‌انگار بوده و سازندگان با اشتیاق و خوشحالی تمام، ذات و هستی سریال خود را قبول کرده‌اند. در کنار این‌ها روایت فیلم پر است از رگه‌های مشکلات اجتماعیِ روز از قبیل شکاکی، دوگانگی و حتی اضطراب.

اردیبهشت سال گذشته بود که متوجه شدیم سریال Rick and Morty به علاوه ۳۱ قسمتی که در سه فصل گذشته داشته، شامل ۷۰ قسمت دیگر نیز می‌شود.

ریک و مورتی راجع به چیست؟

 

داستان سریال درباره یک دانشمند نابغه و الکلی به نام ریک سانچز و نوه‌ نوجوانش، مورتی اسمیت است. در ابتدای سریال، ریک پس از یک غیبت طولانی و چندین ساله به خانه دخترش بازمی‌گردد. او سعی می‌کند با دخترش بث ارتباطی دوباره برقرار کند امّا این مورتی است که به پدربزرگش پیوسته و او را در ماجراجویی‌های عجیبش همراهی می‌کند. در این میان، حضور ریک باعث می‌شود همسر بث یعنی جری مشکلاتی با خانواده‌اش پیدا کند. ریک از جری متنفر است ولی در طول سریال نوع روابط تغییرات وسیعی خواهد داشت.

آیا با یک مجموعه علمی-تخیلی طرف هستیم؟

 

می‌شود گفت، بله. ریک دانشمندی نابغه است و توانسته یک تکنولوژی‌ خلق کند تا او و همراهانش را به تمام نقاط مختلف جهان منتقل کند. او و مورتی مدام با موجوداتی فرازمینی و بیگانه مواجه می‌شوند و در قسمت Pickle Rick، ریک خودش را به یک خیارشور تبدیل می‌کند تا درگیر مسائل خانوادگی نشود.

اما نکته اینجا است که ژانر و طبقه‌بندی‌ها هیچگاه مسئله اصلیِ Rick and Morty نبوده. تمام عناصر سریال می‌خواهند به ما بگویند که زندگی ما چیزی جز تکه‌ای بی‌معنی و بی‌اهمیت، در میان هزاران خط زمانی و دنیای گسترده نیست. در اپیزود Total Rickall چند بیگانه وارد بدن اعضای خانواده می‌شوند و تنها قابلیتشان، ایجاد خاطرات خوش و خرم در انسان است. امّا تنها راه خلاصی از آنان نیز به یاد آوردن خاطرات منفی و افعال زشتی است که افراد خانواده در قبال یکدیگر انجام داده‌اند. اینگونه است که ریک و مورتی مدام جنبه‌های تاریک را به خنده‌آور ترین شکل ممکن، به ما یادآور می‌شود.

تاثیر این سریال روی پاپ کالچر تا چه حد بوده است؟

 

بسیار زیاد. شاید تاکنون بسیاری از عبارات و نمادهای موجود در مجموعه به گوش‌تان خورده باشد؛ از wubba lubba dub dub گرفته تا Pickle Rick. شوخی‌ها و میم‌های بسیاری مربوط به این سریال نیز در سراسر فضای مجازی دیده می‌شود. در نهایت می‌توان گفت Rick and Morty به اندازه‌ای قدرتمند و صاحبِ سبک است که نمی‌شود به راحتی آن را نادیده گرفت. پاپ کالچر یا فرهنگ آمریکایی نیز همیشه تحت تاثیر آثاری است که مخاطبان خود را به خوبی مجذوب و متاثر کنند.

قضیه سس Szechuan چیست؟

سس Szechuan اولین بار در سال ۱۹۹۸ درست شد. این سس در واقع در حال فراموش شدن بود که به ناگه، مردم آن را در اولین قسمت از فصل ۳ ریک و مورتی دیدند. همین اتفاق کوچک باعث شد تا صفوف طولانی و عجیبی از مردم -که خواهان آن سس بودند- جلوی شعب مک‌دونالد به وجود آید. تعداد این افراد چنان زیاد بود که شعب مختلف مک‌دونالد توانایی دادن سرویس به همه آنان را نداشت تا بسیاری از طرفداران ریک و مورتی، بدون دریافت سس به خانه‌هایشان بازگردند. پس از آن در ماه فوریه، مک‌دونالد میزان تولید این سس مخصوص را به دو برابر افزایش داد.

 

اتفاقات متعددی از این دست، توسط هواداران سریال Rick and Morty به‌وجود آمده و خیلی از افراد این حرکات غیرمعمول و افکار عجیب هواداران را به سخره می‌گیرند. یکی از شوخی‌هایی که درباره هواداران ریک و مورتی ساخته شده را بخوانید:

ـ چرا باید شما رو توی دانشگاه هاروارد راه بدیم؟

+ من Rick and Morty تماشا می‌کنم.

ـ اوه. ازتون عذر می‌خوام. لطفا از این طرف تشریف بیارید…

جوان‌ها عاشق این سریال هستند؟

پاسخ این مورد هم می‌تواند مثبت باشد. فصل سوم سریال Rick and Morty بیشترین امتیاز را در تاریخ شبکه ادالت سوییم بدست آورده است و اکثر رأی‌دهندگان آن در سایت IMDB افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله بوده‌اند.

با این اوصاف، تا به این لحظه می‌دانید که تاثیر و نفوذ سریال ریک و مورتی در میان افراد چقدر عمیق و گاه عجیب بوده است؛ شاید دلتان بخواهد دلیل این اثرگذاری و اتفاقات را خودتان کشف کنید. در نهایت این عنوان همیشه طرفداران خاص خود را داشته و با ادامه یافتن آن، انتظار می‌رود تعداد مخاطبانش از این هم فراتر برود.

فصل چهارم سریال Rick and Morty قرار است از پاییز سال جاری روی آنتن برود.

منبع: The NewYork Times

filmology
filmology سعی دارم که در این سایت فیلم ها و سریال های برتر سینمای جهان را به شما نشان دهم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋