filmology

filmology

سعی دارم که در این سایت فیلم ها و سریال های برتر سینمای جهان را به شما نشان دهم
توسط ۱۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

White Snake – ورود یک افسانه چینی به سینمای غرب

 

 

White Snake یا مار سپید یکی از چهار افسانه بزرگ چین محسوب می‌شود که از سال 1368 میلادی منبع اقتباس کتاب‌ها، نمایشنامه‌ها، اپراها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بوده است. این افسانه در فرهنگ غربی (Pop Culture) جایگاه خاصی نداشته و برای اکثریت این مردم ناشناخته مانده است، امّا احتمال دارد عنوان انیمیشنی «White Snake» محصول ۲۰۱۹، بتواند به سبک خاص خود مردم غرب را با یکی از مهم‌ترین افسانه‌های چینی آشنا کند. همکاری Warner Bros و Light Chaser Animation Studio از پکن نهایتاً یک اثر ویژه و تماشایی را به مخاطبان خود عرضه داشته و روایت جالبی از این افسانه باستانی دارد. در ادامه این مقاله در ویجیاتو قصد داریم نگاهی به این افسانه و انیمیشن White Snake داشته باشیم. با ما همراه باشید.

 

(White Snake) «مار سپید» چیست؟

یک زن مرموز که قدرت‌های جادویی و ماورایی عجیبی دارد، سعی می‌کند یک انسان ظالم و خودکامه را از میان بردارد. این مرد با تغذیه از روح مارها قدرت‌هایش را بیشتر و بیشتر می‌کند. ماموریت ناموفق، نهایتاً منجر به از دست رفتن حافظه‌ زن می‌شود؛ وی به روستایی در همان نزدیکی‌ها پناه می‌برد که مردمش مار شکار می‌کنند. در این میان زن به یکی از روستاییان علاقه‌مند شده و با کمک وی هویتش را بازپس می‌گیرد. در ابتدا این زن فکر می‌کند یک انسان بیچاره و بی‌خانمان است، امّا پس از مدتی متوجه می‌شود که یک مار بسیار بزرگ بوده و می‌تواند تغییر شکل دهد. او با قدرت‌های ماورایی و ذات غیرمعمول خود نمی‌تواند در میان انسان‌ها جای بگیرد، اما مردی که دوستش دارد سعی می‌کند قوانین طبیعی را زیر سوال برد. آن‌ها عشقی می‌خواهند که در کمال آرامش و لذت میان‌شان برقرار باشد.

با وجود نماهای بی‌نظیر از طبیعت چین و المان یک رابطه عاطفی قوی میان یک انسان و یک موجود عجیب‌الخلقه، انیمیشن White Snake پا را فراتر از یک عنوان معمولی گذاشته و خود را در سطح بین‌المللی مطرح کرده است.

 

یک محصول بومی و موفق

پس از دوران طلایی انیمیشن‌های چینی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، صنعت انیمیشن‌سازی این کشور در حال تقلایی برای برگشتن به روزهای اوج خود بوده است. عناوینی چون Big Fish and Begonia و Monkey King: Hero Is Black محصولاتی بومی بودند که عملکرد قابل‌قبولی هم داشتند. امّا آثاری که می‌توانند باکس آفیس چین را تحت سلطه درآورند معمولاً ساخته استودیوهایی خارجی چون پیکسار هستند. این موضوع دلایل مختلفی مانند کمبود سرمایه‌گذاری و یا حتی عدم استفاده درست از استعدادهای داخلی کشور چین دارد. یکی از بنیان‌گذاران استودیو Light Chaser آقای یوآن یی امیدوار است صنعت انیمیشن‌سازی در چین به هویت اصلی و ملی خود بازگردد و انیماتورهای این کشور بتوانند فرصت‌های کاری بیشتری به‌دست آورند. او اخیراً اظهار داشته:

با اینکه آموزش انیمیشن‌سازی در چین بهبودهای قابل‌توجهی داشته، امّا در بخش‌هایی مانند طراحی افکت‌ها و شخصیت‌سازی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی واقعاً چیزی به ما یاد نمی‌دهند. تنها راه یادگیری این مهارت‌ها و تکنیک‌ها کار کردن در یک کمپانی و کسب مهارت در حین کار است.

White Snake در حال حاضر با فروش ۴۴۷ میلیونی خود توانسته به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کند. در کنار آن، این عنوان ماه گذشته در فستیوال جهانی انیمیشین انسی شرکت داشت. انیمیشن مار سپید اولین انیمیشن چینی محسوب می‌شود که توسط GKIDS عرضه شده و بدون شک پس از دوبله آن به زبان انگلیسی، مخاطبان غربی آن در آمریکای شمالی چندین برابر خواهد بود.

 

عملکرد White Snake در ایالات متحده چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

از آنجاکه GKIDS توزیع‌کننده عنوان مار سپید است، پیش‌بینی عملکرد و فروش آن در آمریکا تقریباً غیرممکن است. به علاوه، مخاطبان این عنوان هم به درستی مشخص نشده و در مواردی می‌شود آن را به برخی آثار دیزنی هم تشبیه کرد. در آنسو وجود المان‌های بزرگسالان در انیمیشن می‌تواند آن را از خانواده‌ها و افراد کم سن و سال‌تر دور کند. در نهایت عناصری در «مار سپید» دیده می‌شود که آن را به فرهنگ غربی هم نزدیک می‌کند و در کنارش با حفظ هویت چینی خود، می‌تواند مباحث جدیدی را وارد فرهنگ عامه کند. استودیو Light Chaser احتمالاً بتواند روی طرفداران سبک فانتزی و عاشقانه در آمریکای شمالی حساب ویژه‌ای باز کند.

هنگامی که از انیمیشین White Snake در فستیوال New York Asian Film رونمایی شد، مخاطبان با تشویقی درخور، حمایت و علاقه خود به این اثر را نشان دادند؛ البته که میزان تشویق تماشاگران در یک مراسم نمی‌تواند معیار درستی برای محبوبیت یک عنوان باشد، امّا به‌نظر می‌رسد که مار سپید آینده درخشانی را در غرب خواهد داشت. سایت‌های مطرحی شون Variety، The ReelBits و Film Pulse اخیراً عنوان مذکور را مورد تحسین قرار داده و جلو‌ه‌های ویژه آن را چشم نواز توصیف کرده‌اند؛ گرچه برخی مشکلات در روایت داستان هم دیده می‌شود. در نهایت باید منتظر اکران رسمی White Snake‌ در آمریکای شمالی بمانیم تا میزان استقبال مخاطبان و منتقدان از آن به طوری دقیق‌تر مشخص گردد.

گفتنیست تا به امروز تاریخ دقیقی برای اکران White Snake در آمریکای شمالی اعلام نشده است.

منبع: Film/

filmology
filmology سعی دارم که در این سایت فیلم ها و سریال های برتر سینمای جهان را به شما نشان دهم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋