file

file

توسط ۵۲ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

مبانی نظری وپیشینه تحقیق اختلال تنظیم هیجان

 

مقدمه
تعریف هیجان
ویژگی هیجان¬ها
عوامل ایجاد هیجان
تنظیم هیجان
مهارتهایی که در تنظیم هیجانی آموخته می¬شوند
راهبردهای مقابله با هیجان¬ها
دیدگاههای زیر بنای هیجانها
اختلال تنظیم هیجانی
تاریخچه و پیشینه پژوهش
تحقیقات داخلی
تحقیقات خارجی
منابع



مقدمه
یکی از موضوعاتی که در طی دو دهه¬ی گذشته تلاش و توجهات تجربی و نظری فراوانی را به خود جلب کرده است، بحث هیجانها است. این علاقه و توجه تا حدی می¬تواند به دلیل نقشی باشد که هیجان و تنظیم هیجان در رفتارهای بیرونی (فردی) ایفا می¬نماید. نظریه¬پردازان و دانشمندان مختلف، تعاریف متعددی از هیجان ارائه داده¬اند، اما در مجموع می-توان گفت که هیجان رویدادی پیچیده و چند بعدی است که منجر به آمادگی برای عمل می¬شود هر فرد عادی می¬داند که دارای عواطفی است و زندگی بدون عواطف، زندگی تیره، مکانیکی، و بیرنگ خواهد بود. از طرف دیگر سلامت روانی و عقلی شخص به سلامت عاطفی او بستگی دارد. زیرا نظر شخص نسبت به خودش، دیگران، اوضاع اجتماعی، و زندگی به طور کلی از چگونگی رشد و تکامل عواطف وی متاثر می¬شود. به بیان دیگر، داوری¬های هر فرد درباره¬ی خود و دیگران و مسائل اجتماعی به کیفیت عواطف او بستگی دارد و شخصی که از رشد سالم هیجانی و عاطفی بهرمند نباشد هرگز فردی واقع بین، نیک¬اندیش، درست کردار، و در نتیجه فرد مفید و موثر در پیشرفت جامعه نخواهد بود (شعاری نژاد، 1388).
هیجان¬ها بسیار پیچیده¬تر از آن هستند که ابتدا به چشم می¬خورند. در نگاه اول همگی هیجان¬ها را به عنوان احساس، می¬شناسیم. ما شادی و ترس را می¬شناسیم زیرا جنبه¬ی احساسی آنها را طبق تجربه¬ی ما خیلی بارز هستند. وقتی با تحدیدی مواجه می¬شویم یا به سمت هدفی پیشرفت می¬کنیم، تقریباً غیر ممکن است که متوجه جنبه¬ی اساسی هیجان نشویم. اما به همان صورتی که بینی بخشی از صورت است، احساس¬ها نیز فقط جزئی از هیجان¬هاهستند (ریو، 2005، ترجمه¬ی سیدمحمدی، 1390). امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه¬ی زندگی و تجدد گرایی،بسیاری از افراد، در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی¬های لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره¬ی زندگی ناتوان و آسیب پذیر ساخته است. پژوهش¬های بیشماری نشان داده¬اند، که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی- هیجانی، ریشه¬های روانی- اجتماعی دارند. بسیاری از آسیب¬های اجتماعی ریشه در، عزت نفس پایین، ناتوانی در بیان احساس و فقدان مهارت¬های ارتباطی دارد. انسان¬ها برای مقابله¬ی سازگارانه با موقعیت¬های تنش¬زا و کشمکش¬های زندگی نیاز به آموختن برخی مهارت¬ها دارند. هدف از این مهارتها کمک به افراد جهت شناخت هر چه بهتر نیازهای خود، برقراری روابط بین فردی مناسب و موثر، کنترل هیجانات، مدیریت داشتن بر شرایط تنش¬زا و حل کردن هر چه بهتر مسائل و مشکلات افراد است. هیجان یک پدیده اساسی کارکرد انسان است که بصورت بهنجار دارای ارزش سازگارانه¬ای برای افزایش اثربخشی ما در پیگیری اهداف می¬باشد همه ما هیجان¬های مختلفی را تجربه می¬کنیم و تلاش می¬کنیم از طریق روشهای اثر بخش با آنها مقابله کنیم (امامی نائینی، 1385).
هیجان¬ها بسیار پیچیده¬تر آز آن هستند که ابتدا به چشم می¬خورند. در نگاه اول، همگی، هیجان¬ها را به عنوان احساس، می¬شناسیم زیرا جنبه¬ی احساسی آنها، طبق تجربه¬ی ما خیلی بارز هستند. وقتی با تهدیدی مواجه می¬شویم یا به سمت هدفی پیشرفت می¬کنیم، تقریباً غیر ممکن است که متوجه جنبه¬ی احساسی هیجان نشویم. اما به همان صورتی که بینی، بخشی از صورت است، احساس¬ها نیز فقط جزئی از هیجان¬ها هستند (ریو ، 2005، ترجمه¬ی سید محمدی، 1390). زمانی که شخص دست به کاری می¬زند و متوجه می¬شود که این کار در راستای اهداف خویش بوده است هیجانها بوجود می¬آیند (لازاروس ، 1991). انسانها پس از تجربه وقایع تنش زا، از طریق افکار و دستگاه شناخت، هیجان¬هایشان را تنظیم می¬نمایند و این موضوع به طور تفکیک ناپذیری با زندگی در هم آمیخته است (گارنفسکی، کریج و ون اتن ، 2005) .با این وجود توانایی فرد در کنترل هیجان¬هایش یکی از مهمترین قابلیت¬ها است که باید آموخته شود. تنظیم هیجانی بعنوان فرآیند آغاز، حفظ، تعدیل و یا تغییر در بروز شدت یا استمرار احساس درونی و هیجان مرتبط با فرآیند¬های اجتماعی-روانی، فیزیکی در به انجام رساندن اهداف فرد تعریف می¬شود (ویمز و پینا ، 2010).
طبق نظریه بک (1967) اختلال تنظیم هیجانی با فعال شدن طرحواره¬های بد کنش رابطه دارد. ریشه¬های تحولی طرحواره¬ها¬ی ناسازگار اولیه ازعدم ارضاء نیازهای هیجانی اساسی، تجارب اولیه زندگی و خلق و خوی هیجانی نشأت می¬گیرند. طرحواره¬ها به دلیل ارضاء نشدن نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی به وجود می¬آیند. فردی که از سلامت روان برخوردار است، می-تواند این نیازها¬ی هیجانی اساسی را به طور سازگارانه¬ای ارضاء کند. علاوه بر محیط زندگی اولیه عوامل دیگری نیز در شکل گیری طرحواره¬ها نقش بازی می¬کنند که در این میان خلق و خوی هیجانی کودک از اهمیت بسزایی برخوردار است (یانگ و همکاران، 2003، ترجمه¬ی حمید پور و اندوز، 1392). افرادی که تنظیم هیجانی پایینی دارند، در پیش بینی خواسته¬های دیگران توانایی کمتری دارند. آنها فشارهای محیط را درک نمی¬کنند و هیجانهای خود را به خوبی مهار نمی¬کنند و در نتیجه در مقابل وقایع مقاومت کمتری نشان می¬دهند (ترینداد و جانسون ، 2000).

 

برای دانلود کلیک کنید

file
file

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋