ابتدا باید دانست نیروهای غیر عادی که در سایه قدرت الهی در هستی وجود دارند به چهار دسته کلی تقسیم میشوند:
1. نیروهای ضمیمهای 2. نیروهای آیینی 3. نیروهای روحی 4. نیروهای معنوی.(در این نوشتار تنها به دسته اول و دوم میپردازیم)
دسته اول که نیروهای ضمیمهای است خود شامل دو دسته شیاطین و جنیان است. بدین جهت به این دسته، قوای ضمیمهای گفته میشود که ماهیتی جدای از انسان داشته و از وجودی مستقل برخوردارند و انسانها اگر بخواهند آنها را به خدمت بگیرند باید قوای آنها را به خود ضمیمه کنند.(ضمیمه یک موجود به موجودی دیگر)
دسته دوم نیروهای آیینیاند. این نیروها با استفاده از قدرت الفاظ اوراد، اعداد، جداول و رموز در عالم ایجاد میشوند. این نیروها چون در قالب آیین و مناسک فعال میشوند آیینی نام دارند: مانند سحر، جادو و طلسمات.
دسته سوم نیروهای روحیاند که مستقیما از روح انسان برمیخیزند و از خواص روح به حساب میآیند. مانند نیروهایی که معمولا مرتاضان از طریق ریاضت بدست میآورند. از قبیل قدرت تمرکز، قدرت چشم، توان جابجا نمودن اشیا و قدرت پرواز در هوا.
تأثیرِ معجزه آسایِ بعضی از الفاظ و کلمات، برای دفع شر جنیان است و آن هم به زبان آوردنِ بعضی از الفاظ قرآنی است که در روایات متعدد مورد تأکید قرار گرفته است. کارسازترین این الفاظ سه موضوع است : اول آیهالکرسی، دوم سوره فلق و سوم سوره ناس. در باب ناس و فلق از آیتالله بهجت نقل شده؛ ما که ناس و فلق را داریم نیاز به هیچ حرزی نداریم. در باب آیهالکرسی چنان روایات زیاد است که از نقل بیرون است
دسته چهارم که نیروهای معنوی نام دارند قدرتهایی است که خداوند به اهل اطاعت و بندگی عطا میکند. این قدرتها چون بدون ابزار روحی و ذهنی و خلاصه بدون وساطت ابزارهای اکتسابی رخ مینمایند، نیروهای موهبتی نام دارند که خداوند به دوستان خود از سرِ تفضل عطا میکند. بر خلاف سه دسته بالا که اکتسابی بوده و علامت قرب الهی محسوب نمیشوند، دسته چهارم نشانه تعالی معنویِ انسان و پیوند روح با عالم معنا بوده و علامت معرفت محسوب میشود؛ به همین جهت به آنها کرامت هم گفته میشود.
برای دانلود کلیک کنید
پاسخ ها