fateme.nasiri

fateme.nasiri

توسط ۱ نفر دنبال می شود

راهکارهای رفع خارش پوست

خارش پوست گاهی اوقات بسیار آزار دهنده بوده و می‌تواند باعث ناراحتی شود. خوشبختانه، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید بدون مراجعه به پزشک یا متخصص پوست، با به کار بردن آنها به راحتی خارش پوست خود را برطرف کنید و سوزش آن را در خانه و با روش‌های خانگی تسکین دهید. خارش ممکن است در قسمت کوچکی از پوست، به عنوان مثال در اطراف ناحیه نیش یک حشره رخ دهد، یا مانند یک واکنش آلرژیک می‌تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
این مشکل به طور معمول جدی نیست، اما گاهی اوقات می تواند ناشی از یک بیماری جدی پزشکی باشد. دلایل خارش پوست بسیار متعدد هستند. لمس گیاهی خاص، پسوریازیس، اگزما، خشکی پوست، بیماری، نیش حشره یا بهبودی سوختگی و بریدگی می‌تواند باعث احساس خارش در پوست شود.
برای آشنایی با بهترین راهکارهای رفع خارش پوست ادامه مطلب را بخوانید. مراحل زیر را می‌توانید برای رها شدن از این مشکل به کار ببرید.

 

درمان‌های خنک کننده

یک کمپرس سرد یا یک پارچه مرطوب و خنک را روی نواحی کوچکی از پوست که ممکن است به دلیل جوش، گزش حشرات یا سوختگی خارش داشته باشند، قرار دهید. می‌توانید از این روش هر بار 5 تا 10 دقیقه استفاده کنید. اگر در نقاط گسترده‌ای از بدن خود احساس خارش می‌کنید، به جای استفاده از کمپرس آب سرد یا پارچه مرطوب می‌توانید از یک دوش خنک کمک بگیرید.

حمام بلغور جو دوسر

برای رفع خارش پوست ناشی از بثورات شدید و گسترده یا برای کمک به درمان آفتاب سوختگی یا کهیر، می‌توانید حمام بلغور جو را امتحان کنید. در این نوع از درمان، از آب ولرم استفاده کرده و به آرامی بلغور جو دوسر کلوئیدی را به آب اضافه کنید. بعد از آن، هر از گاهی آن را هم بزنید تا به کف وان نچسبد. توجه کنید که زمان استحمام شما بیشتر از 15 تا 20 دقیقه نشود.

استفاده از مرطوب کننده

 

همان طور که می دانید، خشکی پوست یکی از دلایل مهم در ایجاد احساس خارش پوست است. بعد از استفاده از هر نوع درمان خنک کننده یا حمام بلغور جو دوسر، بلافاصله از یک مرطوب کننده استفاده کنید. این کار به این خاطر است که پوست مرطوب، هر گونه لوسیون یا کرم دیگری را بیشتر جذب می‌کند. اگر از پماد یا داروی مشابه دیگری استفاده می‌کنید، بهتر است آن را قبل از مرطوب کننده روی پوست خود بمالید.

سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسید استیک است که مردم برای هزاران سال است که از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی زخم و استفاده می‌کنند. با توجه به بنیاد ملی پسوریازیس، سرکه سیب می‌تواند در تسکین خارش نقاط مختلف بدن به ویژه پوست سر مفید باشد. برای این کار می‌توانید سرکه را در آب با نسبت 1 به 1 رقیق کرده و محلول را روی پوست سر بمالید و بگذارید خشک شود. سپس سر خود را به آرامی با آب ولرم بشویید.
توجه داشته باشید که سرکه می‌تواند باعث ایجاد احساس سوزش در زخم‌های باز شود. به همین دلیل افرادی که پوست ترک خورده و خونریزی دارند باید از به کار بردن این روش اجتناب کنند.

جوش شیرین

این ماده دارای خواص ضد قارچی است و تحقیقات نشان می‌دهد که یک روش درمانی موثر برای طیف وسیعی از بیماری‌های قارچی پوست است که بسیاری از آنها می‌توانند باعث خارش شوند.
برای به کار بردن این روش، می‌توانید یک چهارم فنجان جوش شیرین را به یک وان آب گرم اضافه کنید. روش دیگر، این است که جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا به شکل خمیری در بیاید. این خمیر را می‌توانید به طور مستقیم روی نواحی از بدن که احساس خارش دارند بمالید.

آلوئه ورا

 

آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. همچنین این گیاه دارای مقدار زیادی ویتامین E است که در درمان سوختگی مفید بوده و به کاهش التهاب و خارش کمک می‌کند. مقداری ژل آلوئه ورا را از داروخانه تهیه کرده و آن را روی نقاطی از پوست که احساس خارش دارید، بمالید.
همچنین اگر گیاه آلوئه ورا در دسترس دارید، می‌توانید از ژل آن استفاده کنید.

نکاتی درباره راهکارهای خارش پوست

علاوه بر راهکارهای ذکر شده، برخی تغییرات کوچک در سبک زندگی نیز می‌تواند به تسکین خارش پوست کمک کند. موارد زیر از جمله این تغییرات هستند:
• لباس‌های گشاد بپوشید تا رطوبت در پوستتان به دام نیفتاده و آن را تحریک نکند.
• از پارچه‌های طبیعی مانند پنبه استفاده کنید.
• از قرار گرفتن در معرض تغییرات شدید دما بخصوص در تابستان و زمستان خودداری کنید.
• هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنید و از دوش گرفتن و حمام کردن با آب گرم خودداری کنید.
• استرس را تا حد امکان کاهش دهید. استرس می‌تواند التهاب و خارش پوست را افزایش دهد.
• از لوسیون‌ها، صابون‌ها و مواد شوینده بدون عطر استفاده کنید.
 

fateme.nasiri
fateme.nasiri

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋