فرایند جذب نیرو (Recruitment Process) یکی از وظایف اصلی بخش HR هر سازمانی است و به فرایندی گفته میشود که که طی آن سازمانها برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود اقدام به شناسایی، جذب، مصاحبه، گزینش، استخدام و توانمندسازی کارکنان تازهوارد میکنند. به عبارت دیگر، این فرایند تمامی مراحل استخدام، از تشخیص نیاز به استخدام تا پر کردن آن نیاز را در بر میگیرد.
این مسئولیت معمولا جزو وظایف مدیر منابع انسانی، متخصصان جذب نیرو، مدیران استخدام یا متخصصان جذب استعداد سازمانها است. شرکتهای بزرگ اغلب دارای بخشهای اختصاصی جذب نیرو هستند که وظیفۀ اصلی آنها تدوین آگهیهای استخدامی و برقراری ارتباط با داوطلبان است. در شرکتهای کوچکتر، ممکن است مدیران بخشها به طور مستقیم مسئول جذب کارکنان جدید باشند یا مالک شرکت بر فرایند جذب نیرو نظارت کند.
بسیاری از سازمانها فرایند جذب نیروی انسانی خود را برونسپاری میکنند، درحالیکه برخی دیگر برای استخدام نیروی جدید تنها به تبلیغات، سایتهای کاریابی و شبکههای اجتماعی وابستهاند. بسیاری از سازمانها نیز از نرمافزارهای جذب نیرو برای افزایش کارایی و اثربخشی فرایند جذب و استخدام خود استفاده میکنند.
بهطور خلاصه، جذب نیرو شامل تمامی مراحلی است که منجر به استخدام کارکنان جدید میشود، از برنامهریزی برای محتوای آگهی استخدام گرفته تا فرایند مصاحبه و تنظیم قرارداد و توجیه کارکنان تازهوارد.
1. شناسایی نیازهای استخدامی
2. تهیۀ شرح شغل
3. استعدادیابی
4. بررسی متقاضیان و غربالگری
5. مصاحبه
6. معرفی، خوشآمدگویی و توجیه کارمند جدید
برای خواندن ادامه این مطلب و شرح همه هفت مورد، روی لینک زیر کلیک کنید:
پاسخ ها