farid saminezhad

farid saminezhad

صفر تا صد فرایند جذب نیرو

فرایند جذب نیرو (Recruitment Process) یکی از وظایف اصلی بخش HR هر سازمانی است و به فرایندی گفته می‌شود که که طی آن سازمان‌ها برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود اقدام به شناسایی، جذب، مصاحبه، گزینش، استخدام و توانمندسازی کارکنان تازه‌وارد می‌کنند. به عبارت دیگر، این فرایند تمامی مراحل استخدام، از تشخیص نیاز به استخدام تا پر کردن آن نیاز را در بر می‌گیرد.

 

این مسئولیت معمولا جزو وظایف مدیر منابع انسانی، متخصصان جذب نیرو، مدیران استخدام یا متخصصان جذب استعداد سازمان‌ها است. شرکت‌های بزرگ اغلب دارای بخش‌های اختصاصی جذب نیرو هستند که وظیفۀ اصلی آن‌ها تدوین آگهی‌های استخدامی و برقراری ارتباط با داوطلبان است. در شرکت‌های کوچک‌تر، ممکن است مدیران بخش‌ها به طور مستقیم مسئول جذب کارکنان جدید باشند یا مالک شرکت بر فرایند جذب نیرو نظارت کند.

بسیاری از سازمان‌ها فرایند جذب نیروی انسانی خود را برون‌سپاری می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر برای استخدام نیروی جدید تنها به تبلیغات، سایت‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی وابسته‌اند. بسیاری از سازمان‌ها نیز از نرم‌افزارهای جذب نیرو برای افزایش کارایی و اثربخشی فرایند جذب و استخدام خود استفاده می‌کنند.

به‌طور خلاصه، جذب نیرو شامل تمامی مراحلی است که منجر به استخدام کارکنان جدید می‌شود، از برنامه‌ریزی برای محتوای آگهی استخدام گرفته تا فرایند مصاحبه و تنظیم قرارداد و توجیه کارکنان تازه‌وارد.

۷ مرحلۀ کلیدی فرایند جذب نیرو

1. شناسایی نیازهای استخدامی

2. تهیۀ شرح شغل

3. استعدادیابی

4. بررسی متقاضیان و غربالگری

5. مصاحبه

6. معرفی، خوش‌آمدگویی و توجیه کارمند جدید

برای خواندن ادامه این مطلب و شرح همه هفت مورد، روی لینک زیر کلیک کنید:

صفر تا صد فرایند جذب نیرو

farid saminezhad
farid saminezhad

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋