faribahanafii

faribahanafii

توسط ۲ نفر دنبال می شود

۱۷ روش علمی اثبات شده برای مطالعه بهتر

خوب یا بد، تحصیل بخشی از زندگی است. همچنین تکنیکی است که نیاز به صبر، تمرین و آزمون و خطا دارد. همانطور که در مورد روش های مطالعه که برای شما مناسب است فکر می کنید، نکات زیر را در نظر بگیرید. ممکن است تکنیک‌هایی بیابید که به شما کمک می‌کند از دروس خود (هم کلاس‌های جذاب و هم نه چندان جذاب) بیشترین بهره را ببرید.

خودتان را برای موفقیت آماده کنید

یکی از سودمندترین راه ها برای شروع فرآیند مطالعه این است که از همان ابتدا خود را برای موفقیت آماده کنید. نکات زیر را در نظر بگیرید.

1. به چاپ بچسبید


تبلت‌ها و سایر رسانه‌های آموزش الکترونیکی راحت و قابل فهم هستند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که موارد چاپی سنتی هنوز هم در هنگام مطالعه در الویت هستند. برخی از محققان استدلال می کنند که اتخاذ عادات تعاملی مانند پیمایش، کلیک کردن، و اشاره کردن، تجربه تحصیلی را افزایش می دهد، اما بیش از 90 درصد از دانش آموزان در نظرسنجی گفتند که هنگام مطالعه و کار مدرسه، نسخه چاپی  را به یک دستگاه دیجیتال ترجیح می دهند. علاوه بر این، یک مدرس روانشناسی متوجه می شود که دانش آموزان برای یادگیری مطالب جدید در مقایسه با خواندن مطالب چاپی، به تکرار بیشتری نیاز دارند.

2. به موسیقی گوش دهید‌

در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند توانایی تمرکز در حین سکوت یا گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه به ترجیحات شخصی واگذار می شود، بسیاری موافق هستند که پخش انواع خاصی از موسیقی، مانند "آهنگسازان مبهم قرن هجدهم" می تواند به دانش آموزان کمک کند تا بخش هایی از مغز خود را درگیر کنند. به آنها کمک کنید توجه کنند و پیش بینی کنند. ناگفته نماند، گوش دادن به موسیقی ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشد و دیدگاه شما را نسبت به مطالعه به طور کلی تغییر دهد.

3. ابتدا ورزش کنید

فواید ورزش بر روی مغز در زمینه های سلامت، تناسب اندام و روانشناسی به خوبی ثابت شده است. مطالعات نشان می دهد که پس از یک تمرین کوتاه، قدرت مغز ما تقویت می شود، زیرا بدن ما اکسیژن و مواد مغذی را به مغز پمپاژ می کند. به گفته دکتر داگلاس بی مک کیگ، عرق کردن کمی قبل از مطالعه کتاب ها می تواند شما را هوشیارتر،ذهنتان بازتر و قادر به یادگیری اطلاعات جدید در طول جلسه مطالعه بعد از تمرین کند.

4. آرام باشید

استرس مانع یادگیری می شود. محققان دانشگاه کالیفرنیا ارواین دریافتند که استرس به مدت کوتاه چند ساعت می تواند هورمون های آزاد کننده کورتیکوتروپین را درگیر کند که روند ایجاد و ذخیره خاطرات را مختل می کند. استراحت های مطالعه برای ورزش یا کشیدن چند نفس عمیق اگر سطح استرس شما را کاهش دهد به مطالعه شما کمک می کند.

کی و کجا مطالعه کنیم؟
حالی که ممکن است فکر کنید جلسات مطالعه در اواخر شب برای موفقیت تحصیلی شما مضر است، تحقیقات نشان می دهد که لزوماً ایده بدی نیستند. علاوه بر این، برخی از روانشناسان حتی دانش آموزان را تشویق می کنند که از روال های روزمره زندگی  خود دست بکشند، به خصوص در مورد مطالعه برای امتحان میان ترم یا پایان ترم.

5. زمانی که خسته هستید مطالعه کنید و کمی استراحت کنید!!

مطالعه در خسته ترین حالت می تواند به مغز شما کمک کند تا تمرکز بیشتری از مهارت های جدید مانند صحبت کردن به یک زبان خارجی یا نواختن ساز را حفظ کند. حتی یک اصطلاح برای آن وجود دارد: یادگیری در خواب. از آنجایی که فرآیند تثبیت حافظه بهترین کار خود را در طول خواب موج آهسته انجام می دهد، مغز شما می تواند در طول زمان استراحت، هم ترمیم و هم فعال سازی مجدد مورد نیاز خود را دریافت کند. همه اینها به این معنی است که مرور مطالب مطالعه قبل از خواب می تواند به یادگیری مغز شما حتی در خواب کمک کند.

6. منظره خود را تغییر دهید.

​​​​​​تغییر منظره بر توانایی های یادگیری و تمرکز تأثیر می گذارد. روان‌شناس رابرت بیورک پیشنهاد می‌کند که رفتن به یک اتاق دیگر برای مطالعه (یا یک قدم فراتر رفتن و یادگیری در فضای باز) می‌تواند سطح تمرکز و حفظ شما را افزایش دهد.

 

روش های مطالعه

دانشمندان چندین دهه است که در حال بررسی حفظ اطلاعات و فرآیند مطالعه هستند. بهترین راه برای یافتن مؤثرترین روش مطالعه برای شما، آزمایش نکات مختلف مانند موارد ذکر شده در زیر است.

 

7.خنثی کردن منحنی فراموشی

 

 

دانشمندان در سال 1885 کاوش "منحنی فراموشی" را آغاز کردند، اما این مفهوم برای عادات مطالعه امروزی مفید است. اصل "منحنی فراموشی" این است: اولین باری که یک سخنرانی می شنوید یا چیز جدیدی مطالعه می کنید، تا 80٪ از آنچه را که تازه یاد گرفته اید حفظ می کنید -- اگر مطالب را در عرض 24 ساعت مرور کنید. خوشبختانه، این اثر تجمعی است. بنابراین پس از یک هفته، شما ممکن است 100٪ از همان اطلاعات را تنها پس از پنج دقیقه بررسی حفظ کنید. به طور کلی، روانشناسان موافق هستند که این نوع مطالعه با فاصله - در مقابل "مجموعه کردن" - بهترین است، و دانش آموزان باید به روزی که مطالب را یاد گرفته اند نزدیک تر از روز آزمون مطالعه کنند.

 

8.از ACTIVE RECALL استفاده کنید

​​​​​این روش بحث برانگیز مطالعه موضوع داغ در سال 2009 بود، زمانی که یک استاد روانشناسی مقاله ای را منتشر کرد که در آن به دانشجویان توصیه می کرد از خواندن و بازخوانی کتاب های درسی خودداری کنند -- که به گفته او، صرفاً دانش آموزان را به این فکر می رساند که مطالب را بهتر از خودشان می دانند زیرا درست است. در مقابل آنها. برعکس، او به دانش‌آموزان پیشنهاد کرد که از یادآوری فعال استفاده کنند: کتاب را ببندند و هر آنچه را که تا آن لحظه به خاطر دارند بخوانند تا حفظ طولانی مدت را تمرین کنند.

9. از سیستم لایتنر استفاده کنید

این روش مطالعه که به نام مبتکر آن، دانشمند آلمانی سباستین لایتنر، نامگذاری شده است، دانش آموزان را مجبور می کند تا از طریق تکرار، مطالبی را که کمتر می دانند، بیاموزند. این سیستم شامل جابه‌جایی کارت‌هایی با سؤالات صحیح پاسخ‌دهی شده به سمت پایین‌تر یک ردیف از جعبه‌ها و انتقال کارت‌هایی است که به اشتباه پاسخ داده شده‌اند به جعبه اول. بنابراین، کارت‌های جعبه اول بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گیرند و زمانی که دانش‌آموز به سمت پایین پیش می‌رود، فاصله زمانی بیشتر می‌شود و او را مجبور می‌کند اطلاعاتی را که نمی‌داند دوباره و دوباره مرور کند.

 

10. در آزمون های آزمایشی شرکت کنید

 از اساتید و مدرسانی که امتحانات قدیمی را به عنوان آزمون های عملی در دسترس قرار می دهند، استفاده کنید. می‌توانید سبک تست‌زنی مربی را یاد بگیرید و با نحوه ارائه اطلاعات در روز آزمون واقعی آشنا شوید. یک مطالعه در سال 2011 نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که پس از یادگیری مطالب، خود را با یک آزمون آزمایشی آزمایش کردند، 50 درصد بیشتر از اطلاعات را یک هفته دیرتر نسبت به همسالان خود که در آزمون آزمایشی شرکت نکردند، حفظ کردند.

11.ارتباط برقرار کنید
کارشناسان استدلال می کنند که تفاوت بین "آهسته یادگیرندگان" و "دانش آموزان سریع" در نحوه مطالعه آنها است. به عنوان مثال، به جای حفظ کردن، "یادگیرندگان سریع" بین ایده ها ارتباط برقرار می کنند. این فرآیند که به عنوان یادگیری زمینه‌ای شناخته می‌شود، دانش‌آموزان را ملزم می‌کند تا روش‌های یادگیری خود را سفارشی کنند، بنابراین ارتباطاتی ایجاد می‌کنند که همه اطلاعات را در جای خود الهام می‌بخشد و برای آنها به صورت جداگانه معنا می‌یابد. برخی از دانش‌آموزان دریافتند که ثبت تمام اطلاعات به صورت بصری در یک مکان (مانند یک صفحه کاغذ یا تخته سیاه) می‌تواند به ترسیم تصویر کامل‌تر کمک کند و به ارتباطات آنها در فرآیند یادگیری کمک کند.

12. روش نوت بوک فاینمن را امتحان کنید

رابرت فاینمن، فیزیکدان، این روش یادگیری مبتنی بر سازمان را با نوشتن روی صفحه عنوان یک دفترچه خالی، دفترچه چیزهایی که من درباره آنها نمی دانم، ایجاد کرد. از آنجا، او تکنیک ساختارشکنی و بازسازی ایده ها را در تلاش برای درک حتی پیچیده ترین مفاهیم توسعه داد. برای استفاده از این روش و یادگیری نحوه مطالعه موثر، ابتدا آنچه را که می خواهید یاد بگیرید را مشخص کنید. سپس سعی کنید آن را همانطور که برای یک کودک پنج ساله توضیح می دهید توضیح دهید. روش فاینمن برای استفاده از قیاس ها برای نشان دادن بیشتر مفهوم شما ایده آل است (به عنوان مثال، درخت بونسای درست مانند یک درخت بزرگ است، اما کوچکتر).

 

13. نقش معلم را به عهده بگیرید

تحقیقات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان زمانی که اطلاعات جدید را با این انتظار که مجبور باشند آن را به شخص دیگری آموزش دهند، حافظه و توانایی‌های یادآوری بهتری دارند. این امر منطقی است، زیرا معلمان وظیفه دارند نه تنها اطلاعات را برای خود بیاموزند، بلکه باید عناصر کلیدی اطلاعات مذکور را سازماندهی کنند تا به وضوح برای دیگران توضیح دهند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که دانش‌آموزان بیشتر درگیر هستند و به طور غریزی به دنبال روش‌هایی برای یادآوری و سازماندهی هستند، زمانی که انتظار می‌رود نقش «معلم» را بر عهده بگیرند. این می تواند به ویژه در مورد موضوعاتی مانند درک مطلب و علم مؤثر باشد، اگرچه بخشی از جادو شامل کار کردن نحوه "تدریس" هر موضوع بر اساس مورد به مورد است.

14. در مورد تفکر خود فکر کنید

 

فراشناخت یا تفکر درباره ی اندیشیدن با خودآگاهی رشد می کند. برای دستیابی به این هدف، دانش‌آموزان باید بتوانند سطح مهارت و محل تحصیل خود را ارزیابی کنند، و همچنین بهزیستی عاطفی خود را در مورد فعالیت‌های تحصیلی بالقوه استرس‌زا نظارت کنند.

کارهایی که نباید هنگام مطالعه انجام داد

در حالی که روش‌های مطالعه ذکر شده در بالا استراتژیک و متمرکز هستند، نکات زیر به ما یادآوری می‌کند که در واقع می‌توانیم در مورد مطالعه «بیش از حد» کنیم.

15. بیش از حد یاد نگیرید

هنگامی که توانستید بدون هیچ اشتباهی در فلش کارت های خود بچرخید، ممکن است احساس رضایت داشته باشید و آن را یک روز بنامید، یا ممکن است احساس آدرنالین شدید داشته باشید و وسوسه شوید که به مطالعه ادامه دهید. هنگامی که به این دوشاخه در جاده می رسید، به خاطر داشته باشید که شروع شدید کاهش بازگشت در طی «یادگیری بیش از حد» است. با زمان محدودی برای مطالعه هر موضوع، بهتر است به سراغ موضوع دیگری بروید.

 

16. چند وظیفه ای را متوقف کنید
 ممکن است فکر کنید که مثلاً در حین مطالعه با ارسال پیامک، دو پرنده را با یک سنگ می‌کشید، اما در واقع عادت‌های ضعیفی در مطالعه ایجاد می‌کنید. به گفته محققان، به اصطلاح "چند وظیفه ای" زمان مطالعه شما را طولانی می کند و در نهایت ممکن است به نمرات شما آسیب برساند.

17. سبک های یادگیری را فراموش کنید

 

محققان و کارشناسان یادگیری در مورد مفهوم سبک های یادگیری بحث می کنند، برخی حتی تا آنجا پیش می روند که می گویند وجود ندارند. نتیجه‌گیری ما این است: علی‌رغم حجم کار روی این موضوع، دانشمندان «تقریباً هیچ مدرکی» برای حمایت از مفهوم سبک‌های یادگیری پیدا نکرده‌اند، اگرچه آنها این امکان را برای تحقیقات بیشتر در سال‌های آینده باز گذاشتند. ما به شما توصیه می کنیم که سعی نکنید روش خود را متناسب با سبک خاصی بسازید زیرا ممکن است ارزش صرف وقت یا تلاش را نداشته باشد.
 

 

 

 

 

 

 

faribahanafii
faribahanafii

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋