fardinamiri5580

fardinamiri5580

توسط ۱۶ نفر دنبال می شود
 ۳۴ نفر را دنبال می کند

تفاوت الکتروموتور های 3 و 1 فاز چیست؟

فاز به الگویی گفته می شود که در آن ولتاژ سینوسی منبع تغذیه AC بین حداکثر مثبت و حداکثر منفی آن جابجا می شود. از مهم ترین دسته بندی الکتروموتور ها در حوزه قدرت الکتریسیته شامل موارد زیر هستند:

  1. منبع تغذیه تک فاز با استفاده از سیستم دو سیمه.
  2. منبع تغذیه سه فاز با استفاده از سیستم سه سیم.
  3. تامین سه فاز و خنثی با استفاده از سیستم 4 سیم.

 

مقایسه قدرت الکتریکی الکتروموتور های 3 و 1 فاز

برق تک فاز از یک مدار جریان متناوب دو سیمه تشکیل شده است. در سیستم منبع تغذیه تک فاز، یک سیم وجود دارد که سیم فاز را تغذیه می کند و سیم دیگر خنثی است و جریان بین سیم برق و سیم خنثی جریان دارد.

برق سه فاز یک مدار تغذیه AC سه سیمه است که هر سیگنال ac فاز 120 درجه الکتریکی از هم فاصله دارد همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است. هر فاز منبع تغذیه سه فاز با قرمز (R)، زرد (Y)، آبی (B) یا سیاه نشان داده می شود.

 

اندازه گیری قدرت الکتروموتور 3 و 1 فاز

هنگام اندازه گیری قدرت تک فاز، 220 ولت بین فاز و خنثی اندازه گیری می شود.

هنگام اندازه گیری قدرت سه فاز، 415 یا 420 ولت بین هر اتصال دو فاز به فاز اندازه گیری می شود.

 

مقایسه ولتاژهای تأمین برق الکتروموتور 1 و 3 فاز

ولتاژهای استانداردی که مقامات تأمین کننده برق را به مصرف کننده می رسانند در دو مدل الکتروموتور های 1 و 3 فاز به شرح زیر می باشند:

در سیستم توزیع برق 3 فاز یا 4 سیم، برق از پست در امتداد 4 سیم تأمین می شود. سه سیم از این سیمها فاز نامیده می شوند و یک سیم معمولاً در ولتاژ صفر است که سیم خنثی یا نول نامیده می شود.

 

تفاوت محل استفاده از الکتروموتور های 1 و 3 فاز

فعالیت خانه های مسکونی معمولاً از طریق منبع تغذیه تک فاز تأمین می شوند.

در حالی که موسسات تجاری و صنعتی معمولاً از یک منبع سه فاز استفاده می کنند.

منابع تغذیه تک فاز معمولاً هنگام استفاده برای موارد معمولی که فشار زیادی لازم نیست مانند انتقال آب برای ساختمان های کمتر از 10 طبقه، آبرسانی در چاه های کم عمق، حرکت وسایل سبک و از این دسته موارد استفاده می شود. اما الکتروموتور های 3 فاز، در موارد سنگین تر مانند آبرسانی با فشار بالا در برج ها، چاه های عمیق و مسیر های طولانی و همچنین در وسایل سنگین استفاده می شود.

تفاوت مهم بین قدرت 3 فاز در مقابل برق تک فاز در موتور های الکتریکی، قوام قابل اطمینان در تحویل نیرو می باشد. در یک سیستم تک فاز، برق از طریق دو سیم تأمین می شود. یکی جریان را تحویل می دهد و دیگری بازگشت کامل مسیر را فراهم می کند. با اوج و افت ولتاژ در حین تحویل چرخه یک فاز.

در یک سیستم تک فاز، قدرت در 90 درجه و 270 درجه به اوج خود می رسد. این بدان معنی است که در دو نقطه از چرخه، تحویل نیرو در حداکثر است. در زمان های دیگر، تحویل نیرو در حالت بهینه است. منبع تغذیه تک فاز به راحتی پایداری یک منبع تغذیه سه فاز را ارائه نمی دهد.

در یک سیستم سه فاز، بار در سه سیم برق تقسیم می شود. سه سیم برق مرتب شده اند تا با یکدیگر خارج از فاز شوند. هر سه فاز قدرتی با 120 درجه در چرخه ارائه می دهد.

سه فاز قدرت در ولتاژ در زمانهای مختلف طی یک سیکل کامل به اوج خود می رسد. با تأمین برق از این طریق، هیچ گونه اوج و افتی وجود ندارد. تقسیم بار بین سه سیم به طور مداوم تأمین می شود. منبع تغذیه سه فاز می تواند سه برابر منبع تغذیه تک فاز برق را انتقال دهد.

 

تفاوت در تنظیمات الکتروموتور های سه فاز و تک فاز

در یک منبع تغذیه تک فاز سیم خنثی وجود دارد، ولتاژ با توجه به خنثی اندازه گیری می شود بنابراین 220 ولت است. در 3 مرحله، نسبت به فاز دیگر اندازه گیری می شود زیرا فقط پیکربندی ستاره دارای سیم خنثی است و پیکربندی دلتا سیم خنثی ندارد. هر دو سیستم توزیع برق تک فاز و سه فاز نقش های مختلفی دارند. اما دو نوع سیستم کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند.

 

مزایای الکتروموتور های تک فاز نسبت به سه فاز

سیستم تک فاز ارزان تر و پیچیده تر از سیستم برق سه فاز است.

یک سیستم تک فاز برای کاربردهای مسکونی مناسب است. البته در ساختمان ها و برج های بزرگ، هر دوی الکتروموتور های 3 و 1 فاز نقش خود را بازی می کنند.

 

مزایای الکتروموتور سه فاز نسبت به تک فاز

مقدار نیرو انتقالی از یک سیستم سه فاز بسیار بیشتر از الکتروموتور تک فاز می باشد

از برق سه فاز می توان برای انرژی بخشیدن به تجهیزات صنعتی با قدرت بالا مانند موتور های الکتریکی بزرگ استفاده کرد.

مقدار بسیار بیشتری از نیرو را می توان به فواصل طولانی تر انتقال داد.

سه فاز با هزینه کمتر قادر به تأمین انرژی بسیار بیشتری است.

 

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت این که الکتروموتور تک فاز بهتر است یا الکتروموتور سه فاز، بیشتر به هدف و استفاده شما بستگی دارد. چنانچه الکتروموتوری برای موارد صنعتی گسترده، ابرسانی های سنگین و فعالیت کارخانه های و دستگاه های بزرگ می خواهید، الکتروموتور 3 فاز گزینه مناسب شما است. برگفته از

fardinamiri5580
fardinamiri5580

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋