rozesashop

rozesashop

توسط ۱ نفر دنبال می شود

علائم کبد چرب؛ درمان کبد چرب با روش های خانگی - فروشگاه اینترنتی رزسا

درمان و علائم کبد چرب

کبد چرب از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که در بین آقایان و بانوان بسیار رایج است؛ که متاسفانه در اکثر مواقع این بیماری به صورت پنهان بدن انسان را نابود می‌کند. علائم کبد چرب در انسان شامل مواردی مثل: خوردن بیش از حد مشروبات الکلی، خوردن غذای چرب  و ناسالم، نداشتن تحرک کافی، بارداری و مصرف برخی از داروها است. در ادامه با مجله سلامتی رزسا همراه باشید تا باهم از علائم کبد چرب سخن به میان بیاوریم و درمان کبد چرب در خانه را به شما آموزش دهیم.

 

کبد چرب چیست؟

نام علمی کبد چرب، استئاتوز کبدی (fatty-liver) است. زمانی فرد دچار این بیماری می‌شود و علائم کبد چرب را در خود می‌بیند، که مقادیر بسیار زیادی از چربی در کبد فرد انباشته شده است. البته باید توجه داشته باشید که وجود اندکی از چربی در کبد ایرادی ندارد. زمانی که ۵ الی ۱۰ درصد از کبد فرد را چربی فرا گرفته باشد، متوجه می‌شود دچار بیماری کبد چرب شده است. کبد به هضم مواد غذایی ونوشیدنی‌ها کمک می‌کند و مواد مضر خون را فیلتر می‌کند و باعث دفع سموم بدن می‌شود.

چربی بیش از اندازه در کبد، باعث می‌شود که کبد شما دچار التهاب شده و این عضو حیاتی دچار زخم شود. زمانی که این التهاب بیشتر شود و زخم روی آن عمیق‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و در نهایت فرد دچار نارسایی کبد می‌شود. زمانی که شما علایم کبد چرب در خود می‌بینید باید هرچه سریع‌تر به درمان آن برآیید.

علت ضرورت درمان سریع کبد چرب

در ابتدا کبد چرب برای فرد بسیار بیماری بی سروصدا و خاموشی است. ولی باید بدانید که اگر فرد کوچک‌ترین علائم کبد چرب را در خود مشاهده کرد، باید هرچه سریع‌تر به دنبال درمان آن رود؛ چراکه این بیماری در بدن فرد در حال پیشروی و پیشرفت است. ممکن است در اول این بیماری فقط مقداری رسوب باشد ولی هر چه پیش‌تر که می‌رود این رسوب بیشتر و بیشتر شود و کبد فرد دچار التهاب شود. این التهاب باعث می‌شود که بافت کبد را تخریب کند و سلول‌های کبد را از بین ببرند و در نهایت فرد دچار نارسایی کبد شود. بنابراین با کوچک‌ترین علائم کبد چرب به سراغ درمان آن روید و از پیشرفت آن در بدن خود جلوگیری کنید.

علائم کبد چرب

همانجور که در بالا گفته شد، علائم کبد چرب خاموش است و دارای علائم خیلی مشخصی ندارد. ولی اگر فرد سمت راست بالای شکم احساس درد می‌کند و با وجود خواب کافی هنوز احساس خستگی دارد، باید برای اطمینان به پزشک مراجعه کند. از دیگر علائم کبد چرب شامل موارد زیر است:

  •       زردی پوست و چشم

  •       کاهش وزن
  •       ضعف
  •       خارش پوست
  •       تورم شکم
  •       خونریزی از بینی
  •       از دست دادن اشتها
  •       بزرگ شدن سینه‌ها در مردان

علائم کبد چرب در زنان

اگر خانمی علائم کبد چرب در بدن خود دید، باید هرچه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کند. تشخیص قطعی کبد چرب باید توسط پزشک صورت بگیرد که از طریق آزمایش خون، تصویربرداری از کبد و بیوپسی کبد چرب می‌باشد. ولی با دانستن علائم کبد چرب می‌توانید هرچه سریع‌تر متوجه شوید و اقدام به درمان کبد چرب کنید. علایم کبد چرب در زنان معمولا با خونریزی شدید در قائدگی، نامنظم شدن عادت ماهیانه، بی اشتهایی و خستگی همراه است. بوی بد دهان، زردی سفیدی چشم و زردی پوست از دیگر علائم کبد چرب است. دیگر علایم کبد چرب به شرح زیر است:

  •       ریزش مو و حساسیت پوستی
  •       کاهش سوخت ساز بدن و افزایش وزن
  •       درد و تورم در بالای سمت راست شکم
  •       سندرم پیش از قائدگی شدید و حساسیت پستان‌ها
  •       کم خونی
  •       اختلال و خون‌ریزی در دستگاه گوارش، لثه و بینی
  •       اسهال
  •       رفلاکس معده و مشکل در هضم غذا
  •       خشکی چشم
  •       بدن درد

علائم کبد چرب در چهره و پوست

پوست عضوی از بدن است که بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. براساس آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید و شغلی که دارید، پوست واکنش نشان می‌دهد. برای مثال کسانی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند پوست تیره‌تری دارند و میزان آفتاب سوختگی فرد هم کمتر می‌شود. پس باید به پوست دقت بیشتری کنیم چرا که پوست می‌تواند از درون بدن ما خبر دهد. زردی و یرقان از شایع‌ترین علائم کبد چرب است. زردی پوست از علائم بزرگ کبد چرب است که نشان از پیشرفت کبد چرب و سیروز کبدی است. وجود لکه‌های قهوه‌ای روی صورت از نشانه‌های کبد چرب است. البته باید توجه داشته باشید که این لکه‌ها با کک و مک تفاوت دارد. زمانی که فردی دچار کبد چرب می‌شود، استروژن در خون وی زیاد می‌شود به همین دلیل است که لکه‌های قهوه‌ای روی صورت، زیر بغل و گردن دیده می‌شود. اگر سفیدی چشم فرد مشکوک به کبد چرب متمایل به زری رود، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند. از دیگر علائم کبد چرب در پوست و چهره به شرح زیر است:

  •       خارش پوست

  •       آکنه
  •       قرمزی کف دست
  •       پوست رنگ پریده
  •       ریزش مو

عوامل موثر در ابتلا به کبد چرب

  •       بارداری
  •       وزن زیاد و چاقی
  •       مصرف الکل زیاد
  •       داشتن و یا سابقه هپاتیت
  •       ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  •       بالا بودن قند خون، کلسترول و گلیسیرید
  •       ابتلا به دیابت

انواع کبد چرب

اگر فرد دچار کبد چرب شده است و علائم کبد چرب دارد باید بدانیم که از الکل استفاده می‌کند و یا استفاده نمی‌کند. چراکه افرادی که دچار کبد چرب می‌شوند به دو دسته‌ی کبد چرب الکلی(AFLD) و کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) تقسیم بندی می‌شود:

کبد چرب الکلی(AFLD)

  •       کبد چرب الکلی ساده(AFLD)
  •       استئوهپاتیت الکلی(ASH)

کبد چرب الکلی ساده(AFLD): فردی که الکل زیادی مصرف می‌کند ضرر بسیاری به کبد خود می‌زند. زمانی که کبد دچار آسیب می‌شود نمی‌تواند به درستی چربی را ذخیره کند. در نهایت باعث تجمع چربی در کبد می‌شود. اگر چربی کبد با التهاب کبد همراه شود، پزشک معالج احتمالا کبد چرب الکلی ساده(AFLD) تشخیص می‌دهد.

استئوهپاتیت الکلی(NASH): استئوهپاتیت الکلی نوعی ASH است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که چربی در کبد تجمع کند با التهاب کبد همراه شود. اگر فرد علاوه بر چربی و التهاب در کبد، الکل مصرف کند به احتمال زیاد پزشک معالج استئوهپاتیت الکی را تشخیص می‌دهد. اگر از پیشرفت این بیماری جلوگیری نکنید، دچار زخم کبد و نارسایی کبد می‌شوید.

کبد چرب غیر الکلی(AFLD)

  •       کبد چرب غیر الکلی ساده(NAFLD)
  •       کبد چرب حاد بارداری(AFLP)
  •       استئوهپاتیت غیر الکلی(NASH)

استئوهپاتیت غیر الکلی(NASH): استئوهپاتیت غیر الکلی(NASH) بیماری است که زیر دسته‌ی NASH است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که تولید چربی در بدن بسیار بالا می‌رود و با التهاب کبد همراه می‌شود. زمانی که التهاب با چربی کبد در فرد وجود داشته باشد و هیچگونه سابقه مصرف الکلی نداشته باشد، پزشک NASH را تشخیص می‌دهد.

کبد چرب غیر الکلی ساده(NAFLD): این نوع از بیماری کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که فرد التهاب کبد دارد و الکل بسیار کمی مصرف می‌کند. اگر کبد فرد دچار چربی بیش از اندازه شده باشد و الکل کمی مصرف کند، پزشک معالج این بیماری را احتمالا NAFLD تشخیص دهد.

کبد چرب حاد بارداری(AFLP): کبد چرب در بارداری بسیار بیماری نادری است اما در صورت دیدن علائم کبد چرب در بارداری باید حتما آن را جدی بگیرید. این بیماری معمولا در ماه سوم بارداری رخ می‌دهد. اگر کوچک‌ترین علائم کبد چربی در بارداری دیدید حتما به پزشک مراجعه بفرمایید. چرا که در صورت پشت گوشت انداختن این بیماری، ضربه‌ی بزرگی به فرد و بچه‌ی در شکم فرد می‌خورد.

تشخیص بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب از راه‌های مختلفی قابل تشخیص است. به دلیل جدی بودن بیماری کبد چرب باید حتما به سراغ دکتر متخصص روید و از علائم کبد چربی که بدنتان از خود نشان می‌دهد آگاه باشید.

معاینه بدنی بیمار مشکوک به کبد چرب

پزشک با دیدن علائم کبد چرب، برای بررسی کبد چرب می‌تواند شکم فرد را لمس کند. اگر کبد فرد دچار التهاب شده باشد بزرگ می‌شود و از روی شکم قابل تشخیص است. ولی باید به این نکته توجه کنید که امکان دارد کبد فرد هنوز به التهاب بزرگی نرسیده باشد ولی این بیماری در فرد در حال پیشروی باشد. در نتیجه باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

 

آزمایش خون دادن

اگر در آزمایش خون، آنزیم‌های کبدی افزایش پیدا کرده است، فرد دچار بیماری کبد چرب شده‌است. بالا بودن آنزیم نشان دهنده‌ی التهاب در کبد فرد است؛ و وجود التهاب از علائم کبد چرب است. در این حالت پزشک یکسری آزمایش دیگر مثل آلانین آمینوترانسفراز(ALT)  و تست آسپارتات آمینوترانسفراز  (AST)را از فرد می‌خواهد.

تصویربرداری از بیمار مشکوک به کبد چرب

انواع تصویر برداری ها وجود دارد که ممکن است پزشک برای تشخیص کبد چرب از آن استفاده کند. سی تی اسکن، سنوگرافی و اسکن MRI از جمله تصویربرداری‌هایی است که پزشک برای دیدن و بررسی علائم کبد چرب از آن‌ها استفاده می‌کند. همچنین برای برخی از موارد، برای تشخیص زخم کبد از آزمایش آلاستوگرافی ناپایدار استفاده می‌کنند. در این تست برای اندازه‌گیری سفتی و نرمی کبد از امواج صوتی با فرکانس پایین استفاده می‌کنند.

بیوپسی کبد چرب

اگر علائم کبد چرب دارید و می‌خواهید خیالتان از بابت آن را راحت باشد، می‌توانید از بهترین راه تشخیص کبد چرب استفاده کنید. بیوپسی کبد چرب بهترین راه تشخیص کبد چرب است. در این راه پزشک سوزنی را به داخل کبد شما وارد می‌کند و یک بافت را برای آزمایش برمی‌دارد. ولی نگران نباشید! چراکه پزشک هنگام کار از بی حسی موضعی استفاده می‌کند و شما دردی نمی‌کشید. با استفاده از این آزمایش فرد می‌تواند از وجود زخم کبد و یا کبد چرب با اطلاع شود.

پیشگیری از کبد چرب

کبد چرب درمان قطعی ندارد که با مصرف مواد غذایی سالم می‌توانید از مبتلا شدن به کبد چرب و پیشرفت بیماری در بدن خود جلوگیری کنید و علائم کبد چرب را در بدن خود از بین ببرید. مهم‌ترین و بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید استفاده از مواد غذایی سالم است. امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، استفاده از غذاهای چرب و ناسالم بسیاد رایج شده است. فروشگاه اینترنتی رزسا مواد غذایی سالم را در اختیار شما گذاشته است و تبلیغ داشتن راه زندگی سالم را به همه مردم می‌کند. دشمن سرسخت کبد، الکل است. اگر عادت به مصرف الکل کرده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر آن را کنار بگذارید؛ چرا که تاثیر بسیار بدی روی کبد و کلیه شما می‌گذارد. عوامل دیگری که باعث پیشگیری از کبد چرب می‌شود به شرح زیر است:

  •       داشتن رژیم غذایی سالم
  •       جلوگیری از افزایش وزن
  •       انجام ورزش هر روزه
  •       کنترل قند خون، گلیسیرید و کلسترول خون
  •       کنترل مصرف الکل

 

درمان کبد چرب با روش‌های خانگی

اگر علائم کبد چرب دارید، می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. می‌توان گفت از بهترین راه‌هایی که می‌توانید از کبد چرب جلوگیری کنید و آن را کنترل کنید، استفاده از روش‌ها خانگی کبد چرب است. در ادامه به درمان کبد چرب و پیشگیری از کبد چرب می‌پردازیم:

استفاده از سرکه سیب

اگر علائم کبد چرب دارید، باید توجه کنید که از زمان قدیم تا اکنون از سرکه سیب به عنوان یک از بین برنده‌ی سموم بدن استفاده می‌شده است. دو روش برای مصرف استفاده سرکه سیب برای کبد چرب وجود دارد. روش اول به این صورت است که یک قاشق سرکه سیب خانگی را در یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از هر وعده‌ی غذایی آن را میل کنید. خوردن سرکه سیب قبل از غذا منجر به سوزاندن چربی‌های اضافی از کبد می‌شود. روش دوم فرقی چندانی با روش اول ندارد. یک قاشق سرکه سیب، یک لیوان آب و یک قاشق عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. نکته‌ی قابل توجه این است که باید معجون دوم را دو بار در روز یعنی نیمی در شب و نیم دیگر در صبح مصرف کنید. این روند را ۳۰ روز ادامه دهید و بعد پیش پزشک معالج روید و مشاهده کنید که چقدر کبد چرب شما به سمت بهبود رفته است.

 

چای سبز برای کبد چرب

اکثر افراد از خواص چای سبز برای کبد چرب مطلع هستند. اگر علائم کبد چرب دارید می‌توانید از چای سبز برای جلوگیری از پیشرفت کبد چرب استفاده کنید. چای سبز تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از تجمع چربی در کبد دارد که می‌تواند از مبتلا شدن به کبد چرب پیشگیری کند. البته باید توجه داشته باشید که چای سبز به تنهایی کافی نیست و باید در کنار مراقبت‌ها از آن استفاده کنید. برای خرید چای سبز به فروشگاه رزسا مراجعه کنید.

عرق کاسنی برای کبد چرب

عرق کاسنی از پرمصرف‌ترین عرق‌هایی است که برای کبد چرب استفاده می‌شود. عرق کاسنی به دلیل داشتن سه ویتامین اساسی و موثر برای کبد چرب(A,K,S) بسیار در بین کسانی که کبد چرب دارند، محبوب است. این عرق به علت طبع سرد و معتدلی که دارد، باعث دفع سموم بدن و خون می‌شود. از علائم کبد چرب، جوش روی بدن است. اگر می‌خواهید جوش روی بدن خود را درمان کنید، بهترین درمان‌هایی که می‌توانید برای خود در نظر بگیرید، مصرف عرق کاسنی است.

 

عرق شاتره برای کبد چرب

همانجور که در بالا گفته شده، از علائم کبد چرب وجود جوش روی بدن و صورت است. عرق شاتره تاثیر بسیار مفیدی برای از بین بردن جوش روی بدن فرد مبتلا به کبد چرب دارد.

درباره علائم کبد چرب

اگر شما علائم کبد چرب را بشناسید و می‌توانید در صورت مبتلا شدن، از آن باخبر شوید و به دنبال درمان کبد چرب روید. باید به خود و واکنش‌هایی که بدنتان از خودش بروز می‌دهد توجه بسیاری کنید تا علایم کبد چرب را هر چه سریع‌تر متوجه شوید و آن را درمان کنید. مهم‌ترین و بیشترین عاملی که در پیشگیری و درمان کبد چرب مهم است، سبک زندگی شماست. داشتن سبک زندگی سالم نه تنها برای کبد چرب بلکه در همه‌ی ابعاد زندگی شما تاثیر زیادی می‌گذارد. فروشگاه اینترنتی رزسا، با فروش مواد غذایی سالم به دنبال گسترش و تبلیغ راه زندگی سالم است که شما با خیال راحت می‌توانید از آن خرید کنید.

منبع:  فروشگاه اینترنتی رزسا

rozesashop
rozesashop

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋