خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

نحوه برخورد با نوجوان سرکش و نافرمان

نحوه برخورد با نوجوان سرکش و نافرمان

راهنمای جامع برخورد با نوجوان سرکش و نافرمان

سلام دوست عزیز!  حتماً تو هم با این چالش روبرو شدی که گاهی نوجوانت سرکش و نافرمان به نظر میاد و نمی‌دونی چطور باید باهاش برخورد کنی. خب، بذار بهت بگم که این سرکشی‌ها و نافرمانی‌ها بخشی از فرایند طبیعی رشد و تغییراتیه که نوجوانان توی این سن تجربه می‌کنن. توی این مقاله قراره با هم در مورد عوامل ایجاد کننده سرکشی و نافرمانی و نحوه برخورد با نوجوان سرکش حرف بزنیم تا ببینی چطور می‌تونی با این چالش‌ها بهتر کنار بیای.
 

نوجوان سرکش

چرا نوجوانان سرکش و نافرمان می‌شن؟

ببین، سرکشی و نافرمانی در نوجوان یهویی اتفاق نمی‌افته و معمولاً دلایل مختلفی پشتش هست. یکی از مهم‌ترین دلایلش تغییرات هورمونیه که توی دوران بلوغ اتفاق می‌افته. این تغییرات باعث می‌شن که نوجوان احساسات جدیدی رو تجربه کنه و بعضی وقتا نتونه درست و حسابی باهاشون کنار بیاد. وقتی نمی‌دونه چطور باید احساساتش رو مدیریت کنه، ممکنه رفتارهای سرکشانه از خودش نشون بده.

علاوه بر این، نیاز به استقلال هم یکی از عوامل مهمه. نوجوان توی این سن دوست داره مستقل باشه و تصمیم‌های خودش رو بگیره. این میل به استقلال باعث می‌شه که گاهی احساس کنه که بزرگترها، مخصوصاً پدر و مادر، دارن بیش از حد کنترلش می‌کنن و اینجاست که ممکنه نافرمان بشه.

از طرفی، تأثیر دوستان و محیط هم خیلی زیاده. نوجوانان توی این سن به شدت تحت تأثیر دوستاشون هستن و گاهی اوقات برای اینکه توی گروه دوستانشون قبول بشن، ممکنه رفتارهایی رو نشون بدن که برای تو غیرقابل قبول به نظر میاد.

چطور با نوجوان سرکش برخورد کنیم؟

حالا که دلایل سرکشی رو فهمیدی، بریم سراغ راهکارها و نحوه برخورد با نوجوان سرکش . اول از همه باید بدونی که برخورد با نوجوان سرکش، نیاز به صبوری داره. ممکنه خیلی وقت‌ها حس کنی که از رفتارهاش خسته شدی و نمی‌دونی چطور باید باهاش کنار بیای، ولی یادت باشه که صبوری و همدلی کلید موفقیت توی این زمینه‌ست.

1. به حرف‌هاش گوش بده

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید انجام بدی، اینه که به حرفای نوجوان سرکش گوش بدی. خیلی وقت‌ها سرکشی‌ها به این خاطر هستن که نوجوان احساس می‌کنه کسی حرفاش رو نمی‌فهمه یا بهش توجه نمی‌کنه. وقتی به حرفاش گوش بدی و نشون بدی که نظرش برات مهمه، حس بهتری بهش می‌دی و ممکنه کمتر سرکش بشه.

2. باهاش گفت‌وگو کن

گوش دادن تنها کافی نیست، باید با نوجوان سرکش و نافرمان گفت‌وگو هم بکنی. ولی یادت باشه که گفت‌وگو کردن با سرزنش کردن یا امر و نهی کردن فرق داره. وقتی باهاش صحبت می‌کنی، سعی کن از زبونی استفاده کنی که باعث نشه حس کنه که داری بهش دستور می‌دی. به جای اینکه بگی "تو همیشه این کار رو می‌کنی" یا "چرا اینقدر لجبازی می‌کنی؟"، بهتره بگی "می‌فهمم که ممکنه این موضوع اذیتت کنه، ولی بیا با هم در موردش حرف بزنیم."

3. بهش اعتماد کن

خیلی مهمه که اعتماد رو توی رابطه‌ات با نوجوانت حفظ کنی. وقتی بهش اعتماد کنی و این رو بهش نشون بدی، باعث می‌شی که کمتر حس کنه باید با سرکشی و نافرمانی از خودش دفاع کنه. مثلاً اگه توی بعضی تصمیم‌ها بهش آزادی بدی و اجازه بدی خودش انتخاب کنه، باعث می‌شی که کمتر حس کنه که باید بر علیه‌ات عمل کنه.

4. براش حد و مرز تعیین کن

البته که اعتماد کردن به این معنی نیست که هیچ حد و مرزی نذاری. نوجوانان به چارچوب‌های مشخصی نیاز دارن تا بدونن که چه چیزایی قابل قبول هست و چه چیزایی نیست. باید براش توضیح بدی که چرا بعضی رفتارها درست نیستن و چه عواقبی دارن. مثلاً اگه قراره تا ساعت مشخصی بیرون باشه، باید بدونه که اگه دیرتر برگرده چه پیامدهایی براش داره.

5. به نوجوان سرکش فضا بده

گاهی وقت‌ها نوجوانان فقط نیاز دارن که کمی فضا داشته باشن. فضا دادن به این معنی نیست که ازش فاصله بگیری، بلکه باید بهش اجازه بدی که توی بعضی مسائل خودش تصمیم بگیره و تجربه کنه. البته این به معنی ول کردنش نیست، بلکه باید با نظارت و درک مناسب این فضا رو بهش بدی.

چه کارهایی رو نباید انجام بدی؟

همون‌طور که باید بدونی چطور با نوجوان سرکش خودت برخورد کنی، باید از یه سری کارها هم پرهیز کنی. مثلاً:

  • سرزنش کردن: سرزنش کردن و مقایسه کردن باعث می‌شه که نوجوان حس بدتری داشته باشه و بیشتر به سرکشی رو بیاره.
  • کنترل بیش از حد: وقتی حس کنه که خیلی داری کنترلش می‌کنی، بیشتر مقاومت می‌کنه. باید یه تعادلی بین آزادی و کنترل برقرار کنی.
  • تهدید کردن: تهدید کردن هیچ‌وقت جواب نمی‌ده. به جای تهدید کردن، بهتره باهاش در مورد عواقب رفتارهاش حرف بزنی و اون رو آگاه کنی.

نحوه برخورد با نوجوان سرکش

سخن پایانی

در نهایت باید بگم که  نحوه برخورد با نوجوان سرکش و نافرمان یه فرآیند زمان‌بر و چالشیه، ولی اگه با صبر، درک و محبت بهش نزدیک بشی، می‌تونی بهش کمک کنی تا این دوره از زندگیش رو به خوبی پشت سر بذاره. گوش دادن، گفت‌وگو، اعتماد و تعیین حد و مرز چهار تا از کلیدی‌ترین نکاتی هستن که باید رعایت کنی تا رابطه‌ات با نوجوانت بهتر بشه و بتونی با سرکشی‌هاش کنار بیای.

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋