خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

علت مدفوع نوزاد سبز است

علت سبز شدن مدفوع نوزاد

 سبز شدن مدفوع نوزاد

مدفوع نوزاد با توجه به رشد او، مصرف شیر مادر یا شیر خشک و شروع تغذیه با غذاهای جامد تغییر می‌کند. توجه به آنچه در پوشک نوزاد است مهم است زیرا رنگ و قوام آن می‌تواند اطلاعات زیادی درباره سلامت نوزاد ارائه دهد. مدفوع سبز، زرد یا قهوه‌ای، در ادامه بررسی می کنیم که هر کدام به چه معناست.

انواع مدفوع نوزاد

مدفوع نوزاد تازه متولد شده: بعد از تولد، بعد از اولین حرکات روده نوزادان، مدفوع سیاه و چسبنده است. این نوع مدفوع به عنوان مکونیوم شناخته می‌شود و از مایع آمنیوتیک، مخاط، سلول‌های پوستی و چیزهای دیگری که در دوران بارداری بلعیده شده‌اند تشکیل شده است. دو تا چهار روز پس از تولد، باید تغییر به مدفوع سبز که کمتر چسبناک است را مشاهده کنید.

مدفوع نوزاد شیرخوار: با شروع هضم شیر مادر، مکونیوم جای خود را به مدفوعی به رنگ زرد خردلی، سبز یا قهوه‌ای می‌دهد. این مدفوع معمولاً بافتی دانه‌دار و چسبنده دارد و ممکن است به قدری روان باشد که شبیه به اسهال باشد. مدفوع سالم شیرخواران بوی شیرین می‌دهد (برخلاف بوی معمولی مدفوع).

مدفوع نوزاد شیرخشکی: زمانی که شیر خشک شروع می‌شود، مدفوع نوزاد سالم معمولاً به رنگ زرد یا قهوه‌ای با قوامی خمیر مانند است که از کره بادام‌زمینی سفت‌تر نیست. نوزادان شیرخشکی همچنین دفعات مدفوع‌ کمتری دارند، اما مدفوع آن ها حجم تر و بدبوتر از نوزادان شیرخوار است.
 

مدفوع سبز نوزاد

راهنمای رنگ مدفوع نوزاد

مدفوع سبز نوزاد: نوزادانی که مکمل آهن مصرف می‌کنند اغلب مدفوع سبز دارند. مدفوع سبز نوزادان همچنین می‌تواند در سن ۴ تا ۶ ماهگی که شروع به خوردن غذاهای جامد سبز مانند نخود فرنگی، اسفناج و لوبیا می‌کنند، رخ دهد.

مدفوع‌های نارنجی، زرد و قهوه‌ای: این رنگ‌ها در نوزادان شیرخشکی و شیرخوار طبیعی هستند.

خون سیاه در مدفوع نوزاد: اگر مدفوع نوزاد دارای لکه‌های کوچک خون سیاه است، به این معناست که نوزاد خون را هنگام شیر دادن از نوک سینه‌های ترک‌خورده و خونریزی مادر هضم کرده است. این مسئله برای نوزاد شما خطری ندارد، اما بهتر است با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که خون نشانه‌ای از مسئله جدی‌تری نیست.

دلایل مدفوع سبز نوزاد

مدفوع سبز نوزاد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که اغلب بی‌ضرر هستند. برخی از این دلایل عبارتند از:

۱. مصرف مکمل‌های آهن: نوزادانی که مکمل آهن مصرف می‌کنند ممکن است مدفوع سبز داشته باشند. آهن می‌تواند رنگ مدفوع را به سبز تغییر دهد.

۲. مصرف غذاهای سبز رنگ: در صورتی که نوزاد شما شروع به خوردن غذاهای جامد کرده است، مصرف غذاهای سبز رنگ مانند نخود فرنگی، اسفناج یا لوبیا می‌تواند باعث سبز شدن مدفوع شود.

۳. هضم سریع: گاهی اوقات غذاها سریع‌تر از معمول از روده نوزاد عبور می‌کنند. در این حالت، صفرا که به هضم کمک می‌کند، به‌طور کامل تجزیه نشده و مدفوع به رنگ سبز درمی‌آید.

۴. آلرژی یا عفونت: در برخی موارد نادر، مدفوع سبز می‌تواند نشانه‌ای از آلرژی یا عفونت باشد. در این شرایط ممکن است علائم دیگری مانند اسهال، تب یا تحریک پوست نیز مشاهده شود.

اگرچه مدفوع سبز معمولاً جای نگرانی ندارد، اما اگر این تغییر همراه با علائم دیگری مانند اسهال شدید، تب، تغییر در رفتار نوزاد یا خون در مدفوع باشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.
 

علت سبز شدن مدفوع نوزاد

 نشانه‌های هشدار مدفوع نوزاد

اگر نگران رنگ یا قوام مدفوع نوزاد خود هستید، با پزشک نوزاد خود تماس بگیرید. این در صورتی اهمیت دارد که مدفوع نوزاد شما ویژگی های زیر را داشته باشد:

 آبکی یا رقیق: اسهال نوزاد سبز، زرد یا قهوه‌ای و آبکی است. این می‌تواند نشانه‌ای از عفونت یا آلرژی باشد. اگر مدت زیادی بدون درمان بماند، می‌تواند باعث کم‌آبی شود.

 سخت و مانند سنگ‌ریزه: نوزادان هنگام شروع غذاهای جامد ممکن است دچار یبوست شوند. مدفوع سنگ‌ریزه‌ای نیز می‌تواند نشانه‌ای از حساسیت به شیر یا سویا یا عدم تحمل چیزی در شیر مادر یا شیر خشک باشد.

 رنگ قرمز یا خونی: در حالی که مدفوع نوزاد می‌تواند به دلیل چیزی که خورده یا نوشیده است، مانند گوجه‌فرنگی یا نوشیدنی‌های قرمز رنگ، قرمز شود، مدفوع قرمز نوزاد می‌تواند نشانه‌ای از وجود خون در مدفوع باشد. خون قرمز یافت شده در مدفوع عادی می‌تواند نشانه‌ای از آلرژی به پروتئین شیر باشد، در حالی که خون قرمز در اسهال می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باکتریایی باشد.

 وجود مخاط: رشته‌های براق و سبز رنگ در مدفوع نوزاد شما نشان‌دهنده حضور مخاط است. اگرچه این می‌تواند زمانی که نوزاد شما بزاق زیادی تولید می‌کند رخ دهد، مخاط در مدفوع نوزاد نیز می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.

 رنگ سفید: مدفوع سفید رنگ می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که نوزاد شما غذا را به درستی هضم نمی‌کند. رنگ سفید ممکن است نشان‌دهنده کمبود صفرا از کبد برای هضم غذا باشد.

بنابراین نوزاد شما طیف وسیعی از انواع مدفوع‌های طبیعی  خواهد داشت که نشان‌دهنده سلامت و رشد او هستند. اگر هر یک از این نشانه‌های هشدار را مشاهده کردید، با پزشک خود تماس بگیرید و آماده باشید تا جزئیاتی از مدفوع نوزاد خود، از جمله رنگ، قوام، حجم و تعداد دفع را گزارش دهید. هر چه جزئیات بیشتری ارائه دهید، پزشک بهتر می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که چه چیزی برای نوزاد شما طبیعی است و چه زمانی ممکن است نیاز به درمان باشد.

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋