خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

تاثیر دود سیگار بر جنین

تاثیر دود سیگار بر جنین

 خانم‌هایی که از دخانیات استفاده می‌کنن شانس کمتری برای بارداری دارن! دود سیگار می‌تونه باعث ایجاد آسیب به بافت ریه و مغز در جنین متولد نشده بشه. حتی برخی آزمایش‌ها این واقعیت رو ثابت کردن که دود سیگار احتمال تولد کودکان لب شکری و شکاف کام رو تا چندین برابر افزایش می‌ده.

البته تاثیر دود سیگار بر جنین تنها به این چند مورد ختم نمی‌شه از همه این‌ها ناراحت کننده‌تر اینه که استعمال دخانیات در زمان بارداری می‌تونه باعث سقط کودک عزیز ما بشه. یکی دیگه از عوارض دود سیگار روی جنین اینه که مونو‌اکسید‌ کربن از رسیدن اکسیژن به جنین جلوگیری می‌کنه. و این تنها عارضه‌ای نیست‌ که می‌تونه سلامت نی نی ما رو به خطر بندازه. بله مواد شیمیایی موجود در دود سیگار هم می‌تونن شدیدا به کودک نازنین ما آسیب بزنن. 

تاثیر دود سیگار بر جنین  نی نی سایت

 

افزایش احتمال تولد نوزاد نارس با مصرف دخانیات

بررسی داده‌های آماری که از مراکز درمانی و زایشگاه‌ها بدست آمده نشان می‌ده که مادرانی که به طور مستقیم از دخانیات استفاده می کنن و یا در معرض دود سیگار هستند احتمال سقط جنین و تولد نوزاد نارس در اون‌ها خیلی بیشتره. تولد کودک نارس مهمترین عامل در مرگ، ناتوانی و بیماری نوزادان در آینده است. در نهایت از هر پنج نوزادی که از مادران سیگاری متولد می‌شن یک نوزاد از وزن بسیار پایینی برخوردار است. کاهش وزن کودک در زمان تولد می‌تونه سلامت اون رو در آینده به شدت کاهش بده. مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشن و یا نوزادانی که پس از تولد در معرض مستقیم دود سیگار هستن احتمال بیشتری از بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را نشان می‌دن. این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا مصرف سیگار احتمال مرگ ناگهانی نوزادن رو تا حدود سه برابر افزایش می‌ده.

 

بررسی برخی از علائم تاثیر دود سیگار بر جنین

کودکانی که مادرانی سیگاری دارن از ریه‌های ضعیف‌تری برخوردارن. این موضوع احتمال ابتلا به مشکلات ریوی و بیماری‌های آلرژیک رو در کودک افزایش می‌ده. همچنین افزایش احتمال ابتلا به نقص‌های مادرزادی از دیگر عوارض مصرف سیگار توسط مادر در دوران بارداریه که باید اون رو بسیار جدی بگیریم. البته مصرف سیگار در دوران بارداری برای مادر هم عوارضی رو ایجاد می کنه. افزایش احتمال مشکلات بارداری در مادر از جمله موارد نگران کننده‌ایه که ممکنه مادران سیگاری با اون مواجه بشن. برخی مادران که در زایمان‌های قبلی با وجود استعمال دخانیات مشکل جدی نداشتن معمولا به مصرف سیگار در بارداری‌های دیگه‌ی خودشون هم ادامه می دن. در واقع باید به این مادران بگیم که رفع خطر در یک بارداری به معنی مصونیت شما و کودکتون نسبت به عوارض سیگار نیست .در نهایت ممکنه شما در بارداری‌های بعدی با مشکلات زیادی مواجه بشید.

 

چگونه مصرف دخانیات به ما و کودکمان آسیب می‌زنه؟

همانطور که قبلا هم به اون اشاره کردیم مصرف سیگار می‌تونه باعث تولد نوزاد نارس، عقب افتادگی‌های ذهنی و یا ایجاد مشکلات جسمی در کودک دلبند ما بشه. اما مصرف سیگار و استعمال دخانیات می‌تونه مادر رو هم به شدت به خطر بندازه. بروز خونریزی‌های غیر طبیعی در دوران بارداری در مادران سیگاری و مادرانی که در معرض دود سیگار هستند دو برابر بیشتر از سایر مادرهاست.

تاثیر دود سیگار بر جنین  و سلامت نوزاد نارس

همه می‌دونیم که نوزادانی که به صورت نارس به دنیا می‌آن اغلب با مشکلات شدید جسمی مواجه می‌شن. حتی میزان مرگ و میر در نوزادان نارس خیلی بیشتر از نوزادانی که دارای شرایط طبیعی هستن. در نهایت معمولا نوزادان نارس در زمان تولد وزن پایینی دارن و مادرها به سختی می‌تونن تغذیه این کودکان رو انجام بدن. همچنین افزایش احتمال بروز مشکلات تنفسی هم از مهمترین نگرانی‌ها در زمان تولد یک نوزاد نارسه. گاهی حتی این مشکلات تا دوران کودکی و یا بعد از اون هم می‌تونه با یک کودک نارس باقی بمونه. افزایش احتمال بروز فلج مغزی، تاخیر در رشد نوزاد ( تاخیر در طی مراحل رشد مثل راه رفتن و صحبت کردن)، بروز مشکلات شنوایی و بینایی از نگرانی های دیگه‌ایه که یک مادر سیگاری باید با اون‌ها مواجه بشه.

 

تاثیر دود سیگار بر جنین  نی نی سایت

 

ترک سیگار در این دوران به کودک چه کمکی می‌کنه؟

بهترین زمان برای ترک سیگار قبل از شروع بارداریه. اما به هر حال ترک سیگار در هر دوره‌ای از زندگی کودک می‌تونه برای اون مفید باشه. ترک سیگار در هر زمانی می‌تونه باعث بشه که کودک شما بعد از ترک اکسیژن بیشتری دریافت کنه. این موضوع می‌تونه باعث بشه تا رشد کودک بهتر انجام بشه و احتمال تولد نوزاد نارس به شدت کاهش پیدا کنه. ترک سیگار باعث می‌شه شرایط جسمی شما هم بهبود پیدا کنه و نفس کشیدن در دوران بارداری برای شما راحت‌تر بشه. ترک سیگار احتمال بروز بیماری‌های قلبی، ریه‌ای و مغزی رو در شما کاهش می‌ده و در نهایت شما عمر طولانی‌تری رو با کودک‌ نازنینتون سپری خواهید کرد. به نظرم همین یه فایده‌ از ترک سیگار برای گرفتن یک تصمیم قطعی کافی باشه. 

منبع

www.cdc.gov/tobacco

 

 

 

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋