خانواده شاد

خانواده شاد

نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

بلوغ زودرس چگونه شروع می شود؟

بلوغ اولیه چگونه شروع می‌شود؟

بلوغ نوجوانان زمانی اتفاق می‌افتد که کودک حدود 10 یا 11 سال دارد. با این حال کودکانی هستند که از نظر جسمی و عاطفی زودتر به بزرگسالان جوان تبدیل می‌شوند. وقتی این اتفاق قبل از 7 یا 8 سالگی (برای دختران) و 9 سالگی (برای پسران) رخ می‌دهد به آن بلوغ زودرس می‌گویند. بلوغ زودهنگام ممکن است بی‌ضرر و یا حتی سودمند به نظر برسد در مورد ورزش‌هایی که سایز باعث می‌شود بچه‌ها پا را بالا ببرند اما محققان تعدادی از پیامدهای سلامتی و روانی رسیدن به بلوغ خیلی زود در زندگی را مرتبط کرده اند.

بلوغ زودرس دختران چه علائمی دارد؟

رشد سینه‌ها

رشد موهای ناحیه تناسلی یا زیر بغل

داشتن یک جهش رشد قابل توجه در مدت زمان کوتاه

شروع قاعدگی

توسعه آکنه

بوی بدن

بلوغ زودرس پسران چه علائمی دارد؟

بزرگ شدن بیضه یا آلت تناسلی

رشد موهای ناحیه تناسلی، زیر بغل یا صورت

داشتن یک جهش رشد قابل توجه در مدت زمان کوتاه

عمیق شدن صدا

توسعه آکنه

بوی بدن

البته کودکان زیادی هستند که ممکن است فقط برخی از علائم بلوغ زودرس را نشان دهند. به عنوان مثال برخی از دختران و پسران ممکن است در سنین بسیار پایین موهای زیر بغل یا موهای ناحیه تناسلی شان رشد کند. رشد اولیه مو ممکن است بلوغ زودرس «جزئی» باشد و نشانه‌ای از شرایط زمینه‌ای نباشد. این کودکان سایر علائم مورد انتظار بلوغ را بعدا و در سن معمول نشان خواهند داد.

علت بلوغ زودرس هنوز نامشخص اگرچه دلیل دقیق بلوغ زودرس نامشخص اما برخی از موارد بلوغ زودرس به موارد زیر نسبت داده شده است:

ژنتیک (5٪ پسران و 1٪ دختران این بیماری را به ارث می‌برند)

مشکلات تغذیه‌ای اولیه و به دنبال آن چاقی

قرار گرفتن در معرض محیطی یا شیمیایی

مشکلات ساختاری در آسیب‌های مغز یا سیستم عصبی مرکزی

مشکل در تخمدان‌ها یا غده تیروئید، مانند تومور
بلوغ زودرس در دختران

بلوغ زودرس چگونه ممکن است کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

  • رشد متوقف شده:

کودکی که دوران بلوغ را می‌گذراند ممکن است در مقایسه با همسالان خود در ابتدا قد بلندی داشته باشد. با این حال رشد کودک پس از پایان بلوغ متوقف می‌شود. این بدان معناست که یک کودک با بلوغ زودرس به پتانسیل کامل قد خود نمی‌رسد زیرا اسکلت آن‌ها بالغ می‌شود و رشد استخوان در سنین پایین‌تر از حد معمول متوقف می‌شود.

  • تغییرات رفتاری:

برای دختران، تحریک پذیری، طغیان‌های عاطفی و بدخلقی می‌تواند با بلوغ زودرس همراه باشد. پسرها ممکن است یک میل جنسی نامناسب برای سنشان همراه با رفتار پرخاشگرانه را تجربه کنند.

  • افسردگی و اضطراب:

کودکانی که بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند در مقایسه با همسالان خود، میزان افسردگی و اضطراب بالاتری دارند. این تاثیر به طور مداوم در دختران دیده می‌شود اما یافته‌های مربوط به پسران کمتر واضح است.

  • کاهش عزت نفس:

دخترانی که زود به بلوغ می‌رسند نیز نسبت به دوستانشان که به موقع یا دیر به بلوغ می‌رسند از اعتماد به نفس پایین‌تر و جثه بدنی ضعیف‌تری رنج می‌برند. به نظر می‌رسد پسران در حال رشد اولیه از این اثرات منفی اجتناب می‌کنند.

  • نتایج تحصیلی ضعیف تر:

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که دخترانی که بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند در مقایسه با همسالان خود در مدرسه ضعیف‌تر هستند. کاهش پیشرفت تحصیلی آن‌ها ممکن است تا سالهای دبیرستان و احتمالاً بعد از آن ادامه یابد اما پسرها صرف نظر از اینکه چه زمانی به بلوغ می‌رسند از نظر تحصیلی به همان اندازه خوب عمل می‌کنند.

بلوغ زودرس چگونه درمان می‌شود؟

در صورت مشاهده علائم بلوغ زودرس از صحبت با پزشک کودک خود دریغ نکنید. پزشک اطفال شما ممکن است آزمایشات بیشتری را برای کودک شما پس از انجام معاینه فیزیکی تجویز کند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس برای بررسی استخوان‌های دست و مچ دست و بررسی اینکه آیا استخوان‌ها خیلی سریع بالغ می‌شوند یا خیر. آزمایش خون و ادرار می‌تواند سطح هورمون‌های جنسی را ارزیابی کند. همچنین ممکن است کودک شما برای ارزیابی و درمان بیشتر به یک متخصص غدد اطفال (پزشکی که در زمینه اختلالات رشد و هورمونی در کودکان تخصص دارد) ارجاع داده شود.

نتیجه‌گیری:

هدف از ایجاد یک محیط حمایتی این است که فرزندتان را تشویق کنید تا در صورتی که دوران سختی با مشکلات جسمی، عاطفی یا اجتماعی ناشی از بلوغ زودرس دارد به سراغ شما بیاید. سعی کنید در مورد تغییر ظاهر فرزندتان اظهار نظر نکنید. از آنجایی که مشارکت ورزشی به طور مثبت با عزت نفس بالاتر مرتبط است در نتیجه تشویق فرزندتان به شرکت در ورزش یا فعالیت‌های مدرسه ممکن است به مقابله با برخی از اثرات منفی بلوغ زودرس کمک کند.

منبع:

verywellfamily.com

خانواده شاد
خانواده شاد نوشته های آموزشی و تربیتی برای خانواده و فرزندان

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋