fateme zaeim

fateme zaeim

فواید و مضرات سختی آب بر سلامت بدن

 


فواید و مضرات سختی آب بر سلامت بدن تا حد زیادی به درجه آن بستگی دارد و به همین دلیل بازه استانداردی برای این شاخص کیفی آب در نظر گرفته شده است. سختی آب به دلیل وجود املاح و یون های مختلف و فلزات سنگین بوجود می آید و مقدار استاندارد آن باید در بازه 200 تا 500 باشد. در غیر این صورت می تواند مشکلات و مضراتی را برای سلامتی بدن و پوست و مو و حتی قلب و عروق بوجود آورد. توجه داشته باشید که مقدار کم سختی آب نیز تاثیر منفی بر سلامت بدن دارد و نباید از مقدار استاندارد بیشتر کاهش یابد.

سختی آب چیست؟

به دلیل عبور آب از روی بسترهای خاکی حاوی املاح معدنی و سنگ های مختلف، کربنات های کلسیم و منیزیم و روی و آهن و غیره وارد آن میشوند. افزایش مقدار این املاح در آب به مرور بسیاری از خواص فیزیکی و شیمیایی آن را با تغییر مواجه نموده و اصطلاحا درجه سختی آن را افزیش می دهد. آب سختی یا hard water به آب هایی گفته میشود که مقدار املاح کربناتی و بی کربناتی کلسیم و منیزیم و آهن و غیره در آنها بیش از مقدار استاندارد باشد. mgcl2، mgso4، ca(oh)2، caco3، cahco3 از جمله املاح موجود در آب های سخت می باشد و در روش های اندازه گیری سختی آب مقدار بررسی و سنجش قرار گرفته و با سختی گیر قابل حذف هستند.

با توجه به نوع املاح و فلزات سنگین موجودر آب می توان سختی آب را به دو گروه موقت و دائم دسته بندی کرد. نوع موقت سختی با حرارت دهی و جوشاندن کاهش پیدا می کند و نمونه بارز آن را می توان در جداره کتری و سماور مشاهده کرد. سختی دائم آب که ضررهای زیادی بر سلامت بدن دارد تنها با استفاده از سختی گیرها و تجهیزات صنعتی قابل حذف و کاهش هستند.

روش اندازه گیری سختی آب

بر اساس استانداردهای ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، درجه سختی آب در بازه 200 تا 500 میلی گرم بر لیتر باید باشد. برای سنجش درجه سختی آب از روش های متعددی در صنعت و آزمایشگاه ها استفاده میشود. از رایج ترین و سریع ترین آنها می توان به دستگاه های tds سنج و همچنین نوارهای سختی سنج اشاره نمود. این نوارها پس از ورود به آب دچار تغییر رنگ شده و بر اساس راهنمای ارائه شده برای آنها می توان درجه سختی را با رنگ نوار تشخیص داد.

فواید سختی آب بر سلامت بدن

املاح مختلف از جمله کلسیم و منیزیم برای بدن لازم می باشند و به شیوه های مختلف می توان آن را تامین کرد. یکی از مهم ترین فواید سختی آب می توان به بهبود ساختار ساتخوان ها اشاره نمود. شکستگی استخوان با مصرف آب حاوی کلسیم و منیزیم با سرعت بیشتری بهبود پیدا می کند و این یک مزیت مهم سختی آب برای سلامتی بدن محسوب میشود.

مضرات سختی آب پایین بر سلامت بدن

با توجه به اینکه بسیاری از املاح برای بدن ضروری می باشند و به شیوه های مختلف از جمله آب آشامیدنی باید وارد بدن شوند. برخلاف تصور اغلب افراد، آب با درجه سختی بسیار پایین (کمتر از 200) نمی تواند املاح مورد نیاز برای سلامتی بدن را تامین کند. علاوه براین، آب های نرم دارای سدیم بوده و به همین دلیل طعم شور خواهند داشت. آب های بیش از اندازه نرم قابل آشامیدن نمی باشند و حتی ممکن است طعم تلخ داشته باشند.

مضرات سختی آب بالا بر سلامت بدن

همان طور که اشاره شد، درجه سختی آب آشامیدنی باید در بازه استاندارد قرار داشته باشد، در غیر این صورت به شدت سلامت بدن را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد. از مهم تریت تاثیرات منفی سختی آب بالا بر سلامت بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

املاح مختلف و فلزات سنگین پس از تماس با پوست منجر به سوزش و اگزما میشود.

شستشوی سر با آب سخت منجر به خارش و ریزش مو می شود.

به دلیل افزایش بیش از اندازه فلزات سنگین در بدن با مصرف آب های سخت بیماری های قلبی و عروقی می تواند شیوع پیدا کند.

آب های سخت حاوی آرسنیک به شدت خطرناک بوده و حتی در بروز سرطان نیز موثر هستند.

سیستم ایمنی بدن با مصرف آب با درجه سختی بالا کاهش پیدا نموده و روند درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان با چالش مواجه می گردد.

با توجه به موارد فوق، مضرات و فواید سختی آب بر سلامت بدن به درجه سختی آن بستگی دارد. درجه سختی آب آشامیدنی باید در بازه استاندارد قرار گیرد و بیش از اندازه افزایش یا کاهش پیدا نکند.

fateme zaeim
fateme zaeim

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋