Extreme Walls

Extreme Walls

Feel the differences!

طراحی کتابخانه مدرن

 

 

محوطه کتابخانه یکی از فضاهای ملایم و مملو از آرامش است. بنابراین، طراحی دکوراسیون آن باید به نحوی صورت گیرد که این آرامش و سکوت و زیبایی از بین نرود.

عناصر مختلفی وجود دارند که بر محیط بصری یک کتابخانه تاثیر گذاشته تا فضای مطالعه ی سالم و آرامی ایجاد کنند.

قفسه بندی

از آن جایی که کتاب‌ها ساکنان اصلی یک کتابخانه هستند؛ باید به اندازه کافی به محل اقامت آن‌ها فکر کرد.

نصب قفسه‌های باز و بدون درب، از سقف تا کف زمین، جلوه ای جذاب و خلاقانه به اتاق می‌بخشد. این کتابخانه‌های شگفت انگیز که از سقف تا کف ادامه دارند، قفسه‌های بزرگ و زیادی داشته و باعث وسیع و بزرگ‌تر نشان دادن فضاهای کوچک می‌شوند. در کل، کتابخانه‌های تمام قد، برای اتاق‌هایی با متراژ کم، بسیار مناسب می‌باشند؛ چرا که عمودی بوده و ارتفاع اتاق را بلندتر جلوه می‌دهند.

نصب کمدها یا قفسه‌های دیواری با درهای شیشه‌ای در دور تا دور دیوار، یکی دیگر از روش‌های جذاب برای استفاده ی بهتر از فضا و شلوغ نشدن اتاق است. ایجاد قفسه‌های دیواری برای چیدمان کتاب‌ها، نه تنها به ذخیره ی مجموعه‌ی بزرگی از کتاب‌ها کمک می‌کند، بلکه آن‌ها را به شیوه‌ای منظم نمایش می‌دهد. همچنین شما می‌توانید با ایجاد یک منطقه برای نشستن راحت به منظور مطالعه و استرحت، آرامش را در محیط به ارمغان بیاورید.

همچنین می‌توانید برای داشتن بیشترین حالت انعطاف پذیری و جا به جا کردن قفسه‌ها، قفسه‌های دارای تنظیم ارتفاع را به عنوان کتابخانه انتخاب کنید.

اگر قصد دارید از کتابخانه‌تان همانند یک دیوار میان دو فضا استفاده کنید، کتابخانه چرخ دار گزینه ی خوبی است.

استفاده بهینه از فضا

اگر قفسه‌های کتاب، فضا را زیادی اشغال می‌کنند؛ می‌توان از کمدهای کشویی یا قفسه‌های متحرک که از یک طرف به طرف دیگر میلغزند، استفاده کنید. با این روش می‌توانید تعداد زیادی کتاب را در یک قسمت از کتابخانه ذخیره کنید. همچنین می‌توانید میزهای قابل تنظیم که توانایی باز و بسته شدن دارند را روی قفسه‌های کتاب نصب کرده تا در فضا صرفه‌جویی شود.

نورپردازی

نورپردازی داخلی در کتابخانه نقش مهمی دارد. باید توجه داشت که اتاق کتابخانه دارای نور کافی و مناسب باشد، چرا که افراد میبایست در این مکان، بدون اینکه چشم خود را تحت فشار قرار دهند، بتوانند به راحتی کتاب بخوانند.

لامپ‌های دیواری یا لوسترهای آویز یا لامپ بامبو، اتاق را روشن تر و جذاب تر می‌کند. همچنین اگر کتابخانه نورگیر و دارای پنجره و منظره طبیعی است؛ باید از پرده‌های کرکره ای و پرده‌های نازک و شفاف برای آن استفاده کنید تا مانع ورود نور طبیعی به محیط کتابخانه نشوید. نور طبیعی و هوای تازه می‌توانند انرژی و انگیزه‌ی بیشتری را برای مطالعه در افراد القا کنند.

استفاده از عناصر چوبی

عناصر و بافت‌های چوبی، می‌توانند جذابیت دنیای کلاسیک و همچنین طبیعت را در فضا به ارمغان آورند. دیوارهای پانل چوبی، قفسه‌های کتاب چوبی، میز مطالعه چوبی، میز قهوه خوری، صندلی یا مبل‌های چوبی، هاله ای آرامش بخش را برای خواندن کتاب در محیط ایجاد می‌کنند.

کتابخانه‌های جعبه ای

کتابخانه‌های جعبه ای به دلیل تطابق و تناسب با تمامی سبک‌های دکوراسیون داخلی و همچنین قابلیت جا به جایی و حرکت، بسیار محبوب اند. این مدل از کتابخانه‌ها برای افرادی که مرتبا خانه ی خود را عوض کرده و یا افرادی که زود به زود تغییر دکوراسیون می‌دهند؛ مناسب است.

کتابخانه‌های زیر پله ای

معمولا از زیر پله‌هایی که در بعضی از خانه‌ها وجود دارند، استفاده ی خاصی نمی‌شود؛ در صورتی که این زیر پله‌ها می‌توانند جلوه‌ای خاص و چهره‌ای جذاب و متمایز را به دکوراسیون خانه ببخشند. با استفاده از کتابخانه ی زیر پله ای، که یکی از جدیدترین کتابخانه‌های مدرن می‌باشد، می‌توانید از فضای مرده ی خانه ی خود نیز به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

اشیا و وسایل دکوری

با افزودن برخی عناصر و المان‌های دکوری جالب به کتابخانه، می‌توان یکنواختی کتابخانه را از بین برد.

به همین منظور می‌توان از گیاهان و گل‌های طبیعی با گلدان‌های رنگارنگ، قالیچه‌های کوچک، آثار هنری، عکس برگردان‌های نمایشی یا آویزهای دیواری استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از مبل یا صندلی‌هایی، با روکش و کوسن‌های طرح دار استفاده کنید. اما باید توجه داشت که برای طراحی کتابخانه، هر نوع سبکی را که انتخاب می‌کنید به آن پایبند باشید و تمام اجزا و المان‌ها را با توجه و بر اساس همان سبک، انتخاب کنید.

 

در پایان

کتابخانه یکی از المان‌هایی است که به فضای خانه روح بخشیده و بعد معنوی آن را ارزشمند می‌کند. شما می‌توانید قفسه‌های کتابخانه را رنگ آمیزی کنید.  دیوارهای پشت کتابخانه را با کاغذ دیواری‌های طرح دار در رنگ‌های مکمل با رنگ کتابخانه، بپوشانید. کتاب‌ها را بر اساس اندازه و یا موضوعاتشان چیدمان کنید. از فضاهای کوچک برای نصب کتابخانه استفاده کنید؛ نیازی نیست که به دنبال اتاقی خیلی بزرگ برای ایجاد کتابخانه‌ای بسیار لوکس باشید.  اگر در محل زندگی شما، گرد و خاک زیاد روی وسایل مینشیند، کتابخانه‌ای با درب‌های شیشه ای، بهترین گزینه برای خانه ی شما است. در قفسه‌ها، مجسمه‌های سرامیکی، قاب عکس‌های کوچک خانوادگی، آثار کوچک هنری و ... قرار دهید. 

Extreme Walls
Extreme Walls Feel the differences!

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋