اویار گروپ

اویار گروپ

اگر به دنبال خرید خانه در ترکیه هستید و یا قصد مهاجرت به ترکیه را دارید تیم اویار بهترین مسیر را به شما معرفی می کند. اویار، تا صاحب خانه شدن شما، همراهتان است. evyargroup.com

مستر‌کارت چیست؟ ویزا‌ کارت چیست و چه فرقی دارند؟

می‌دانیم که سرویس‌های پرداخت جهانی در طول سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌اند و فعالیت در این عرصه‌ها هم بیشتر شده است. شبکه‌هایی مانند مستر کارت و ویزا کارت در راس آن‌ها بوده و نام‌های معتبر دیگری هم مانند یونیون‌پی و امریکن اکسپرس وجود دارند که اقدام به فعالیت در این عرصه کرده‌اند. این شبکه‌ها به‌صورت بین‌المللی اقدام به فعالیت کرده و خدمات خود را در اختیار مشتریان می‌گذارند. وقتی که صحبت از شبکه پرداخت به میان کشیده می‌شود، ابتدا باید بدانید که هیچ کدام از آن‌ها یک بانک مستقل نیستند و صرفا به‌عنوان یک شبکه مخصوص تسهیل پرداخت‌های مشتریان کار می‌کنند. از این رو در این مقاله به مستر‌کارت چیست؟ ویزا‌ کارت چیست؟ چه فرقی دارند؟ می‌پردازیم.

          

 

همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر در خصوص افتتاح حساب بانکی در ترکیه و سود بانکی در ترکیه، می‌توانید با مشاوران اویار تماس گرفته تا راهنمایی لازم را برای شما انجام دهند.

 

شبکه‌های پرداخت ایرانی

در ایران هم شبکه‌های پرداخت زیادی کار می‌کنند که شاپرک نمونه‌ای مهم برای این موضوع است. این شبکه در اسفند ماه ۸۹ توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده و فعالیت خود را در قالب یک موسسه مستقل شروع کرده است. شاپرک با الگوبرداری از سرویس‌های مشابه خارجی به کار خود ادامه داده و طراحی آن هم در راستای اهدافی بوده است که در کشور به نیاز داریم. این شبکه در ابتدا به‌صورت یک مجموعه کوچک شروع به فعالیت کرده بود، اما در شهریور ماه ۱۳۹۲ بود که فاز دوم پروژه آغاز شده و تمام تراکنش‌های پرداخت اینترنتی از طریق شبکه شاپرک انجام می‌شود.

 

شبکه شتاب و تاریخچه آن

می‌دانیم که شبکه شتاب مخففی برای عبارت شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی است و در سال ۸۱ تاسیس شده بود. این شبکه از همان ابتدا وظیفه داشت که اتصالات لازم بین شبکه‌ پرداخت بانک‌ها را فراهم سازد. همین روند هم سبب شده بود که انجام مبادلات بین بانکی سرعت بیشتری داشته باشد.

خودپردازها در این شبکه به طور جدی با استفاده از این شبکه فعالیت کرده و می‌توانستند که ارتباطی بین بانک‌های مختلف فراهم سازند. فاز اولیه شبکه شتاب ایران، موجب اتصال کارت‌های بانکی به همدیگر شده و فاز دوم هم مربوط به یک سری از تراکنش‌های بین بانکی بود. در این فاز، چک‌ها و حواله‌ها در کنار اوراق بهادار وارد این شبکه شدند.

 

مستر‌کارت چیست؟

وقتی که صحبت از یک سیستم امن و معتبر پرداخت الکترونیکی در جهان به میان کشیده می‌شود، مستر کارت اولین نامی است که به آن فکر می‌کنیم. این سیستم دارای ویژگی‌های کاربر پسند بسیاری بوده و به‌صورت بین‌المللی اقدام به ارائه خدمات می‌کند. کارمزد این سیستم پایین‌تر از رقبا بوده و سرعت بالا باعث شده است که عملکردی عالی از این سیستم را شاهد باشیم. مستر کارت به‌عنوان نوعی کارت اعتباری شناخته می‌شود که بانک‌های سراسر دنیا می‌توانند در قالب آن فعالیت داشته باشند. امکان فعالیت مجازی در این سیستم وجود داشته و کاربران می‌توانند تمامی خریدهای خود را با آن مدیریت کنند.

     

 

مستر کارت از دهه ۱۹۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. در ابتدا این سیستم با عنوان مستر شارژ شناخته شده و در کالیفرنیا قرار داشت. این شرکت در ابتدا به صدور کارت‌های اعتباری اختصاصی خودش پرداخت و با چند بانک محدود هم همکاری داشت. بانک کروکر و یونایتد کالیفرنیا از اولین بانک‌هایی بودند که با مستر کارت همکاری کردند. مستر کارت تا سال ۱۹۹۶ توسعه پیدا کرده و به‌صورت رسمی، انجمن کارت بین بانکی با حضور ۴ بانک شکل گرفت. فعالیت قانونی کارت‌های مستر در اتحادیه اروپا هم در سال ۱۹۶۸ آغاز شده بود.

دهه ۱۹۹۰ و همزمان با رشد دنیای اینترنت، مستر کارت‌های جدیدی هم پدیدار شده و اکسس کارت توسط مستر کارت خریداری شد. این خرید گام بزرگی در راستای ارائه خدمات ویژه به مشتریان تلقی می‌شود. به این ترتیب، یک شبکه گسترده از کارت‌های یکپارچه در بریتانیا شکل گرفته و این شبکه به‌طور قابل توجهی به پیشرفت خود ادامه دهد. مستر کارت در سال ۲۰۱۰ هم یک دیتاکش بسیار بزرگ خریداری کرده و و به‌صورت رسمی تبدیل به برندی بزرگ در حوزه شبکه پرداخت شد. حال این سیستم در بیش از ۲۱۰ کشور جهان به‌صورت رسمی فعالیت کرده و در خاورمیانه و قاره استرالیا هم توسعه پیدا کرده است.

 

ویزا کارت

ویزا کارت مانند مستر کارت به‌عنوان یک سیستم پرداخت بین‌المللی شناخته شده و امکان تبادلات بین بانکی را نیز فراهم می‌کند. اگر قصد انجام خریدهای مجازی از سراسر جهان را دارید، ویزا کارت می‌تواند انتخابی شایسته برای شما باشد. ویزا کارت از جانب یک شرکت آمریکایی به نام Visa معرفی شده است و ملیت‌های مختلف در آن حضور دارند. اصل فعالیت این شرکت در انجام تراکنش‌های الکترونیکی بوده و سعی دارند که با اعطای سرعت بیشتر به خرید و فروش‌های جهانی، تبادلات پول را ساده‌تر کنند. ویزا کارت از سال ۱۹۷۵ با متحد شدن چند شرکت بین المللی تاسیس شده و در سال ۲۰۰۷ هم بنا بر اعلام بنک آو آمریکا، بانک آمریکارت با نام دیگر ویزا شروع به کار کرد.

  

 

در سال ۲۰۰۹، تراکنش‌های مالی انجام شده توسط ویزا کارت به ۶۲ میلیارد تراکنش رسیده و حجم مالی ۴.۴ تریلیون دلاری را هم تجربه کرد. ویزا در سال ۲۰۱۶ هم همکاری خود را با پی پال شروع کرد. ویزا کارت کارمزدهای کمتری هم در نظر گرفته است و مشتریان می‌توانند از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی با کمک ویزا کارت خرید کرده و کار آسانی در تبادلات بین بانکی داشته باشند. کاربران ایرانی هم با ویزا کارت به امکانات خوبی دسترسی داشته و در تبادلات ارزی خود از این سیستم پرداخت استفاده می‌کنند.

 

مستر‌کارت گلد

مستر کارت گلد به سطحی معتبر از مستر کارت گفته می‌شود که ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی به همراه دارد. مستر کارت گلد یکی از بالاترین اعتبارها را در این سیستم پرداخت به همراه داشته و یکی از گزینه‌های عالی برای خرید از سایت‌های خارجی است. با این سطح می‌توانید از پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته برخوردار شوید. آن دسته از کاربرانی که مدام به کشورهای خارجی مسافرت می‌کنند، می‌توانند از این سیستم بهره ببرند. این سطح پشتیبانی بزرگ بانکی را در سراسر جهان داشته و هدایای لوکسی هم برای کاربران آن به همراه داشت. امکان خرید از بهترین و مدرن‌ترین برندها و فروشگاه‌های دنیا هم از طریق مستر کارت گلد فراهم شده است.

در نظر داشته باشید که اسامی خاصی که برای گلد انتخاب می‌شود، صرفا توسط بانک‌ها تعیین شده است که مستر و کارت و ویزا کارت نقشی در این موضوع ندارند. یک بانک می‌تواند سقف روزانه متفاوتی نسبت به بانک دیگر داشته باشد و این بسته به حجم معاملاتی و سیاست‌های همان بانک است.

 

تفاوت بین مستر‌کارت و ویزا کارت

این دو سیستم پرداخت تفاوت خاصی با همدیگر ندارند. اگر تفاوتی هم وجود داشته مربوط به نوع کارت‌هایی است که در این سیستم‌های پرداخت استفاده می‌شود. ویزا کارت در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا فعالیت می‌کند و درگاه‌های پرداخت متعددی هم دارد. مستر کارت هم همین تعداد درگاه بانکی را در بیش از ۲۱۰ کشور قرار داده است. اعتبار این دو کارت با همدیگر یکسان است و تنها در انجام یک سری فرآیندهای پرداخت با هم دیگر تفاوت دارند.

 

سخن آخر

دانستیم که از دیر باز شبکه‌های پرداخت در حوزه بانکی کار کرده و با تلفیق تکنولوژی مدرن دنیای امروزی، سعی در ساده‌سازی روند پرداخت و مراوده‌های تجاری و بانکی بوده‌اند. مستر کارت و ویزا کارت به‌عنوان سیستم‌های پرداخت بین‌المللی در سطح جهان فعالیت کرده و هر کدام در بیش از ۲۰۰ کشور جهان و با میلیون‌ها خودپرداز اختصاصی کار می‌کنند. این دو بیش از آن‌که با هم تفاوت داشته باشند، بسیار شبیه به هم هستند و بهتر است که در انتخاب هم به این شباهت‌ها و تطابق آن با نیازهای کسب و کار خود توجه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر در خصوص کارت‌های بانکی بین‌المللی، مقاله انواع کارت‌ بانکی بین‌المللی در وبلاگ گروه اویار مطالعه فرمایید.

اگر شما نیز قصد اقامت ترکیه را دارید یا میخواهید درباره مزایای شهروندی ترکیه بدانید، پیشنهاد می‌کنیم در وبلاگ اویار مقالات دیگر ما را بخوانید. یا با ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید. کارشناسان ما در اویار پاسخگوی سوالات شما هستند و از مشاوره رایگان برخوردار خواهید بود.

منبع: evyargroup

اویار گروپ
اویار گروپ اگر به دنبال خرید خانه در ترکیه هستید و یا قصد مهاجرت به ترکیه را دارید تیم اویار بهترین مسیر را به شما معرفی می کند. اویار، تا صاحب خانه شدن شما، همراهتان است. evyargroup.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋