اویار گروپ

اویار گروپ

اگر به دنبال خرید خانه در ترکیه هستید و یا قصد مهاجرت به ترکیه را دارید تیم اویار بهترین مسیر را به شما معرفی می کند. اویار، تا صاحب خانه شدن شما، همراهتان است. evyargroup.com

ثبت شرکت در ترکیه و انواع شرکت

کشور ترکیه یکی از کشورهای فعال منطقه در زمینه تجارت و سرمایه ‌گذاری است که توانسته سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری را جلب کند. دسترسی به اقتصاد بین المللی و همچنین دارا بودن راه‌های مختلف دریایی، هوایی، ریلی و زمینی جهت صادرات کالاها می‌تواند از ویژگی‌های مهم ترکیه در زمینه صادرات کالا به اقصی نقاط جهان باشد. انجام هر گونه فعالیت تجاری اعم از هلدینگ‌های بزرگ بازرگانی یا دکه‌های روزنامه فروشی باید در قالب ثبت‌ شرکت در ترکیه باشد. بر اساس نوع و گستردگی فعالیت تجاری، نوع شرکت نیز متفاوت خواهد بود.

 

تاسیس شرکت در ترکیه بر خلاف ایران دارای عواقب حقوقی متعدد است. البته ثبت شرکت به راحتی و کمتر از یک هفته صورت می گیرد اما اگر قصد فرد خارجی از ثبت شرکت صرفا جهت دریافت اقامت ترکیه باشد اصلا روشی به‌صرفه نیست و دارای ریسک بالایی است. در مقابل نیز می‌توان اقامت ترکیه از طریق اجاره خانه یا خرید خانه در ترکیه را به‌عنوان راهی جایگزین پیشنهاد داد.

انواع شرکت حقوقی در ترکیه

شرکت‌ها در ترکیه به 5 دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

شرکت سهامی (ANONIM)

در این نوع شرکت، مسئولیت و سود شرکا بر اساس درصد سرمایه آن‌ها در شرکت مشخص می‌شود. حداقل سرمایه لازم برای تاسیس این شرکت 50،000 لیر است که حداقل یک چهارم آن در زمان ثبت شرکت باید در حساب شرکت واریز شده باشد. مابقی مبلغ سرمایه شرکت نیز باید ظرف 24 ماه پس از ثبت شرکت به حساب واریز گردد.

 

این شرکت می‌تواند به‌صورت تک سهامی و توسط یک نفر نیز تاسیس شود. حدود 13 درصد شرکت‌های ثبت شده در ترکیه از این نوع هستند.

 

در صورتی که تعداد سهامداران از 250 نفر فراتر رود به‌عنوان سهامی عام شناخته می‌شود و فعالیت اقتصادی شرکت نیز می‌تواند برای انواع مقاصد اقتصادی که از نظر قانون منعی نداشته باشد مورد استفاده قرار بگیرد.

شرکت مسئولیت محدود (LIMITED)

این شرکت مانند شرکت‌های سهامی دارای سرمایه مشخص است. مسئولیت بدهی شرکت تنها به دارایی‌های شرکت محدود می‌شود و سهامداران مسئول بدهی شرکت نیستند. این نوع شرکت می‌تواند با یک نفر نیز تاسیس گردد اما دارای محدودیت شرکا است. به‌طوری‌که تعداد شرکا نمی‌تواند بیشتر از 50 نفر باشد. سرمایه اصلی در این شرکت حداقل 10،000 لیر است که باید با پرداخت نقدی در ظرف 2 سال از ثبت، به حساب شرکت واریز شود. این نوع شرکت محبوب‌ترین نوع شرکت است به‌طوری‌که حدود 82 درصد شرکت‌های ثبت شده از این نوع هستند.

شرکت مدیریت مشترک (PAYLI KOMANDIT)

این شرکت به دو صورت است. یکی به‌صورت خصوصی و دیگری به‌صورت سرمایه‌ای است. برخی شرکا در شرکت مدیریت مشترک، به‌صورت نامحدود مسئول هستند در حالی‌که برخی دیگر از شرکا دارای مسئولیتی محدود می‌باشند.

شریکی که دارای شراکت نامحدود است می‌تواند شرکت را مدیریت نماید. همچنین موسسان شرکت مدیریت مشترک نباید کمتر از 5 نفر باشند.

شرکت جمعی (KOLLEKTIF)

این شرکت برای راه‌اندازی یک بنگاه با نام تجاری تاسیس می‌شود و موسسین آن اشخاص حقیقی هستند که شرکا در قبال مطالبات شرکت، مسئولیت نامحدودی دارند. شرکت تضامنی معمولا توسط افرادی که یکدیگر را می‌شناسند و به یکدیگر اعتماد دارند تاسیس می‌گردد. ورود عضو جدید، خروج شرکا، اصلاح قرارداد و غیره نیز به اتفاق آرا انجام خواهد پذیرفت.

این شرکت بر خلاف سایر شرکت‌ها حداقل سرمایه اولیه ندارند و حتی امکان ثبت شرکت با سرمایه اولیه 1 لیر هم امکان پذیر است. عنوان شرکت نیز باید شامل نام یک یا همه شرکا و نوع شرکت باشد. تعداد شرکا در این شرکت محدودیت ندارد اما عملا از 4-3 نفر تجاوز نمی‌کند.

شرکت تعاونی (KOOPERATIF)

شرکت تعاونی معمولا به‌عنوان شرکت خصوصی شناخته می‌شود و نه شرکت سرمایه‌ای. شرکا در این شرکت با تامین متقابل منافع اقتصادی خاص خود از طریق کمک‌های متقابل، تعاونی‌هایی را به منظور حمایت از یکدیگر ایجاد می‌کنند. سرمایه و تعداد شرکا نیز در این نوع شرکت می‌تواند همواره در حال تغییر باشد.

تعاونی‌ها با حداقل 7 شریک تاسیس می‌شوند که هیئت مدیره آن‌ها از افراد حقیقی و حقوقی شهروند ترکیه تشکیل می‌شوند که دارای شرایط خاصی هستند و حداقل 3 نفر می‌باشند. دوره هر هیئت مدیره حداکثر 4 ساله است که قابل تمدید می‌باشد.

شرکت حقیقی یا انفرادی

شرکت‌های خصوصی اغلب برای کسب و کارهای کوچک یا متوسط تاسیس می‌گردند که به شرکت‌های انفرادی نیز شناخته می‌شوند. مسئولیت در این شرکت‌ها نامحدود است و حداقل سرمایه وجود ندارد. این نوع شرکت می‌تواند توسط یک یا چند نفر تاسیس گردد و همه شرکا نیز مالیات دهندگان بر درآمد هستند.

راه‌های تاسیس شرکت در ترکیه

 

روش‌های تاسیس شرکت در ترکیه بسته به نوع شرکت ممکن است متفاوت باشد. به‌طور کلی نیاز به تعدادی مدارک و سرمایه اولیه از الزامات اولیه ثبت هر نوع شرکت است. پس از آن باید اساسنامه شرکت تنظیم شود. مرحله بعدی نیز ثبت علامت و نام تجاری شرکت است. در طول پروسه ثبت شرکت نیز ممکن است مدارک بیشتری لازم باشد که باید تهیه و ارائه گردد. مراحل ثبت شرکت نیز از طریق دفاتر نوتر انجام می گیرد.

 

هزینه راه اندازی شرکت

هزینه‌های راه اندازی شرکت نیز بسته به نوع شرکت و سال تاسیس متفاوت است اما به‌طور کلی هزینه راه اندازی یک شرکت شامل موارد زیر است:

 

  • سرمایه اولیه شرکت
  • هزینه ثبت مدارک در نوتر
  • هزینه اداره مالیات
  • هزینه اتاق بازرگانی

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، هزینه‌های وکیل، حسابرس و سایر هزینه‌های کوچک در طول پروسه ثبت را نیز باید اضافه کنیم.

مالیات شرکت در ترکیه

مالیات شرکت‌های حقوقی، مالیاتی است که بر درآمد شرکت در طول یک سال مالی اخذ می گردد. موسساتی که مودی مالیاتی شرکتی هستند باید دارای شخصیت حقوقی باشند.

طبق ماده سیزده الحاقی قانون مالیات، نرخ مالیات شرکتها برای سال 2022 به میزان 23 درصد تعیین شده است. در صورتی‌که شرکت در طول سال مالی زیانده باشد می‌تواند این زیان را در پایه مالیاتی سال مالی بعدی نشان دهد و از مبلغ مشمول مالیات کسر گردد.

 

مالیات در شرکت‌های انفرادی نیز بر اساس درآمد است. هر چه درآمد بیشتر شود نرخ مالیات نیز بالاتر می‌رود. نرخ مالیات این شرکت‌ها نیز از 15 درصد تا 40 درصد متغیر است.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در ترکیه برای کالاهای اساسی 1 درصد، برای کالاهای عمومی و روزمره  8 درصد و برای کالاهای غیر ضروری و لوکس و همچنین خدمات 18 درصد است.

مزایای ثبت شرکت در ترکیه

در صورتی‌که دارای کسب و کار پر سود یا دارای ایده اولیه راه اندازی کسب و کاری جدید باشید، ثبت شرکت در ترکیه می‌تواند ویژگی‌های بسیاری داشته باشد. علاوه بر کسب سود می‌توانید اقامت کاری ترکیه را دریافت نمایید و پس از گذشت 5 سال آن را تبدیل به اقامت دائم و پس از آن شهروندی ترکیه بنمایید.

 

همچنین با راه اندازی کسب و کار و افتتاح حساب شرکتی در بانک‌ها می‌توانید اعتبار بانکی کسب کنید و در عین حال مالیات بر ارزش افزوده هزینه‌های خود را در قالب شرکت پرداخت کنید. در نهایت و در صورتی‌که شرکت شما بازدهی مناسب داشته باشد می‌توانید از اعتبار آن در سایر امور خود بعنوان اعتبار شخصی نیز استفاده کنید.

 

هزینه‌های رایج برای یک شرکت کوچک

از مهمترین هزینه‌های شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • هزینه اجاره محل کار (در صورتی‌که محل کار اجاره‌ای باشد)
  • هزینه مالیات‌های دوره‌ای
  • هزینه حسابدار (این مبلغ بسته به نوع شرکت متغیر است اما چیزی حدود 1000 لیر ماهانه است)
  • هزینه بیمه کارکنان: هزینه بیمه کارفرما و حق بیمه بیکاری بر مبنای حداقل پایه حقوق، مبلغ 1126 لیر است که توسط کارفرما پرداخت می‌شود. در صورتی‌که حق بیمه‌های کارفرما به‌طور منظم پرداخت شود نیز حق بیمه کارفرما از 5.20 درصد به 5.15 درصد کاهش می‌یابد. این مبالغ بر مبنای نرخ‌های سال 2022 محاسبه شده است.

. . .

 

با خرید ملک در ترکیه می‌توانید پاسپورت و شهروندی این کشور را دریافت کنید. اویار گروپ، سایت خرید خانه در ترکیه، به شما کمک می کند تا بتوانید در سریع ترین زمان و با شرایط پرداخت نقد و اقساط سند قطعی ملک را به نام خود کنید.

اویار گروپ از ابتدا تا انتهای مسیر خرید خانه در ترکیه با شما همراه خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره افتتاح حساب بانکی در ترکیه می‌توانید به صورت رایگان با مشاورین مجموعه ارتباط برقرار کنید یا به سایت evyargroup.com مراجعه کنید.

. . .

 

منبع: evyargroup

اویار گروپ
اویار گروپ اگر به دنبال خرید خانه در ترکیه هستید و یا قصد مهاجرت به ترکیه را دارید تیم اویار بهترین مسیر را به شما معرفی می کند. اویار، تا صاحب خانه شدن شما، همراهتان است. evyargroup.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋