erfan.ashtari8

erfan.ashtari8

چرا اره میزی چوب را می سوزاند؟

دلایل سوزاندن چوب با اره میزی

اره میزی یکی از بهترین ابزارها برای برش ساده و کارآمد الوار در اندازه های دلخواه است. اما این ابزار مانند بسیاری از ابزارهای نجاری دیگر مشکلات خاص خود را دارد. یکی از رایج ترین مشکلاتی که بسیاری از نجاران و فعالان صنعت چوب با اره های رومیزی دارند ایجاد آثار سوختگی روی چوب است.

چرا اره میزی چوب را می سوزاند؟

این سوالی است که بسیاری از نجاران به دنبال پاسخی برای آن هستند. دلایل زیادی در استفاده از اره میزی منجر به چنین مشکلی می شود. مانند کثیفی روی تیغه اره، قطعات نامرتب، استفاده از تیغه نامناسب و بسیاری موارد دیگر که بعداً به تفصیل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

برای جلوگیری از سوختن چوب و محافظت از این دستگاه می توان کارهای زیادی انجام داد. اگر به دنبال علت سوختن چوب و راه های پیشگیری از این مشکل هستید، ادامه مطلب را بخوانید.

عوامل سوزاندن چوب

اگر بعد از استفاده از اره میزی متوجه آثار سوختگی روی چوب شده اید، می تواند به دلیل حرارت زیاد بین تیغه و چوب باشد که در اثر اصطکاک بین تیغه و چوب در هنگام برش ایجاد می شود.

البته مشکل همیشه به این سادگی نیست و ممکن است برای جلوگیری از آثار سوختگی روی چوب و برش های دقیق و مطمئن نیاز به تعمیر دستگاه داشته باشید.

تیغه کثیف

با ساده ترین راه حل شروع کنید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که تیغه را بررسی کنید تا از تمیز بودن آن مطمئن شوید. تیغه اره ها با بریدن الوار به مرور زمان با چوب و رزین رنگ می گیرد. این لایه های انباشته شده روی تیغه یکی از دلایل سوختن آثار روی چوب در هنگام برش است.

می توانید تیغه را با مواد شوینده تیغه اره تمیز کنید. اما هنگام تمیز کردن باید مراقب باشید. اگر با تمیز کردن تیغه، آثار سوختگی روی چوب از بین نرود، ممکن است تیغه کند باشد.

تیغه کند

یک تیغه کسل کننده هنگام برش گرمای زیادی بین تیغه و چوب ایجاد می کند. دندان های از دست رفته یا گرد را بررسی کنید تا شکستگی را بررسی کنید.

در چنین شرایطی باید تیغه بلانت را با تیغه تیز تعویض کنید. تیغه هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند معمولاً خدماتی برای تیز کردن تیغه ارائه می دهند. اگر پس از رفع این مشکل همچنان متوجه سوختن چوب در هنگام برش شدید، باید به دنبال مشکل دیگری در ابزار خود باشید.

استفاده از تیغه اشتباه

درست است که تیغه های کاربردی برای بسیاری از پروژه های رایج مناسب هستند، اما برای بسیاری از برش های خاص ما به تیغه های تخصصی نیاز داریم. فاصله بین دندانه های تیغه و شکل دندانه ها در عملکرد تیغه و میزان حرارتی که ایجاد می کند بسیار موثر است.

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در انتخاب تیغ باید در نظر گرفت تعداد دندان ها است. معمولاً تیغه‌هایی با تعداد دندان‌های زیاد، برش تمیزتری نسبت به تیغه‌هایی با تعداد دندان‌های کم ایجاد می‌کنند. اما اگر در پروژه اشتباه استفاده شوند، چوب را می سوزاند.

یکی از دلایل سوختن چوب، داغ بودن فلز تیغه است که به مدت طولانی بدون وقفه با چوب در تماس است.

قطعات تنظیم نشده است

نقص جزئی در تنظیم قسمت های مختلف اره میزی باعث سوختن چوب می شود. ایرادات تنظیم ممکن است در قسمت های مختلف مانند نرده، گونیا و حتی خود تیغ اره ایجاد شود که همگی خطرناک هستند و علاوه بر سوختن چوب، احتمال برگشت تیغه نیز وجود دارد.

معمولاً تنظیمات نادرست منجر به سوختن چوب در یک طرف می شود. در صورت مشاهده نقص در یکی از قسمت های دستگاه، بهتر است مانند مراحل زیر تمامی قسمت های دیگر دستگاه را بررسی کنید.

 

ابتدا دستگاه را خاموش کرده و محافظ آن را بردارید.

 

اطمینان حاصل کنید که سطح میز با سطح قسمت متحرک میز با استفاده از گوج همسطح باشد.

 

همچنین سطح میز محافظ تیغه را که با استفاده از گونی به میز پیچ شده است، بررسی کنید.

 

تیغه باید موازی با ریل باشد. یکی از دندانه های تیغه را با نشانگر علامت بزنید. گونیا مرکب را طوری در ریل قرار دهید که بریدگی مشخص شده را لمس کند. سپس آن را به سمت بالا حرکت دهید و مطمئن شوید که به همان ترتیب با دندان انتهای دیگر ریل تماس پیدا کند.

 

اگر گونیا تیغه انتهای دیگر ریل را به همین ترتیب لمس کند، به این معنی است که تیغه با ریل همسطح است. در غیر این صورت تیغه باید تنظیم شود و برای این کار باید دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.

 

زمانی که تیغه در موقعیت برش فارسی قرار گرفت، بررسی کنید که تیغه روی 90 درجه و 45 درجه تنظیم شده باشد. از یک کیسه پلاستیکی برای بررسی هر دو زاویه استفاده کنید.

 

حصار باید موازی با ریل باشد. اگر موازی نرده باشد موازی تیغه نیز خواهد بود. تفنگ ترکیبی را روی ریل قرار دهید و نرده را طوری تنظیم کنید که انتهای تفنگ را لمس کند. فاصله بین نرده و ریل باید در جلو و پشت اره میزی یکسان باشد.

 

نوار نقاله بسته به نحوه تنظیم آن باید زاویه 45 و 90 درجه نسبت به تیغه داشته باشد و برای بررسی آن از کیسه پلاستیکی استفاده شود.

 

اطمینان حاصل کنید که تیغه تقسیم دقیقاً پشت چوب است. می توانید این کار را با استفاده از یک چوب صاف انجام دهید.

 

سرعت برش چوب

هرچه سرعت برش کمتر باشد، چوب زمان بیشتری برای سوختن دارد. اگر سرعت برش چوب کافی نباشد یا در حین کار نیاز به تغییر وضعیت دستان خود داشته باشید، چوب را می سوزانید. سرعت برش چوب به نوع چوب و نوع و طرح تیغه ای که استفاده می کنید بستگی دارد. برخی از چوب ها مانند چوب گیلاس بیشتر مستعد سوختن هستند و باید سریعتر بریده شوند.

تعیین سرعت برش چوب، مانند بسیاری از مهارت های نجاری دیگر، با تجربه همراه است.

چگونه جای سوختگی روی چوب را ترمیم کنیم؟

برای از بین بردن آثار سوختگی چوب را نتراشید. نجار باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آثار سوختگی انجام دهد، اما حذف آن دشوار نیست.

می توانید این کار را با استفاده از کاغذ سنباده یا اسکنه انجام دهید. درست است که رفع سوختگی چوب کار آسانی است، اما باید چیدمان اره میزی را در اولویت قرار دهید. زیرا بسیاری از عوامل چوب سوز بر ایمنی و کارایی دستگاه تاثیر منفی می گذارد.

برای خرید این دستگاه و خرید انواع ابزار و یراق میتوانید به سایت سازوکار مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید در مورد پولیش اتومبیل بدانید

erfan.ashtari8
erfan.ashtari8

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋