emdadkhodro kaspian

emdadkhodro kaspian

آنچه باید از رج و رجشمار در فرش دستباف بدانید!

هر محصولی را که بخواهید در مورد کیفیت آن تحقیق و بررسی کنید، بر اساس معیارهای خاصی باید به آن بپردازید. این معیارها در کنار هم سبب می‌شوند تا کیفیت یک محصول شکل بگیرد و عاملی است تا ارزش گذاری بر اساس آن انجام گیرد. در بازار فرش نیز رج فرش دستباف یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای ارزش گذاری فرش مورد توجه قرار می‌گیرد. با شمارش رج فرش دستباف، به راحتی می‌توان دو فرش با جنس و ظاهری مشابه را از هم جدا کرد و قیمت گذاری روی هر کدام با تفاوتی زیاد خود را نشان دهد؛ برای این که بهتر با مفهوم رج و رجشمار و اهمیت آن در بافت فرش آشنا شوید، با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی این موارد، روش شمردن رج فرش دستباف را هم بررسی کنیم.

رج و رجشمار چیست؟

رج و رجشمار دو مفهوم مهم برای بافندگان فرش هستند. این مفاهیم ابتدا در شهر فرش یعنی تبریز پا به عرصه وجود گذاشتند. تراکم از نکاتی کلیدی است که برای تعیین کیفیت فرش دستبافت به آن توجه می‌شود. هر چه تراکم بافت فرش بیشتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر خواهد بود. در اصل رج در فرش بافی به معنای گره است. اما برای این که بهتر بتوانید مفهوم آن را دریابید، بهتر است ابتدا مفهوم رجشمار بررسی شود.

برای این که فرشبافان بتوانند تراکم فرش را بررسی کنند، باید تعداد گره‌ها را در مقیاسی مشخص شمارش کنند. در فرش بافی، ذرع پایه و اساس این اندازه‌گیری است. در تبریز هر ذرع معادل ۱۱۲ سانتی متر است و برای اندازه گیری رج فرش تبریز، تعداد گره‌ها را در ۱/۱۶ ذرع شمارش می‌کنند که به اندازه ۷ سانتی متر است. در جواب رجشمار چیست، باید بدانید که این ۷ سانتی متر همان رجشمار فرش دستباف تبریز محسوب می‌شود. ممکن است این مقیاس در بین دیگر بافندگان کمی متفاوت باشد. از این رو رجشمار فرش، همان اندازه‌ای از فرش است که تعداد رج‌ها در آن شمرده می‌شوند.

هر چه تعداد رج فرش دستباف در این اندازه، بیشتر باشد، کیفیت فرش به نسبت بهتر خواهد بود و بالعکس.

روش شمردن رج فرش دستباف

چگونه رج فرش دستباف را بشماریم

برای شمارش رج فرش دستباف و تعیین ارزش فرش، قالی شناسان به کم یک خط کش کار را انجام می‌دهند. برای محاسبه تعداد رج، در بخش پشت فرش، خط کش قرار داده و تعداد گره یا رج‌ها را در ۷ سانتی متر شمارش می‌کنند. هر چند شمارش رج فرش دستباف هم به صورت طولی و هم عرضی انجام می‌گیرد؛ اما به علت این که فرش به صورت عرضی بافته می‌شود، بهتر است رجشمار هم به صورت عرضی در نظر گرفته شود.

از طرفی، هر چه تعداد رجشمار در قسمت‌های مختلف فرش برابر باشد، فرش دستباف یک دست و با کیفیت بالاتر خواهید داشت. از این رو به کمک این روش می‌توان یکدستی فرش را هم مورد بررسی قرار داد و در ارزش گذاری آن بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای نگهداری فرش دستباف

اهمیت رج در فرش دستباف

اما ممکن است از خودتان بپرسید که رج فرش دستباف و تعداد آن چه اهمیتی دارد؟ اگر نگاهی به فرش‌های مختلف بیندازید و آن‌ها را لمس کنید، متوجه لطیف، ظریف و زیبایی برخی از آن‌ها می‌شوید. هنگامی که گره‌ها با فاصله کمتری از هم قرار دارند، فرش دستبافت کیفیت بهتری دارد.

رج فرش تبریز در صورتی که کمتر از ۴۰ گره باشد، نشان دهنده تراکم پایین آن است و از ارزشمندی فرش کاسته می‌شود. از طرفی بین ۴۰ تا ۶۰ رج در هر رجشمار، فرش نیمه ریزبافت گفته می‌شود و در صورتی که بیش از ۶۰ گره در هر رجشمار وجود داشته باشد، فرش ریزبافت و با تراکم بالاست. در این صورت بیشتر برای افزایش تراکم فرش، قلاب‌های خاصی استفاده می‌شود تا گره‌ها بافته شود.

اهمیت رج و رجشمار در فرش دستباف

انواع رج فرش تبریز

تبریز یکی از پیشکسوتانی است که در زمینه بافت فرش جایگاه ویژه‌ای دارد. این نوع فرش دستبافت معمولا با الیاف ابریشم و پشم تهیه می‌شوند و تراکم آن‌ها نیز بالاست. به طور کلی تراکم فرش تبریز به صورت زیر دسته بندی می‌شوند:

  • فرش دستباف با رجشمار ۲۵ * ۲۵: این فرش دستباف برای عرضه در بازار مد نظر قرار می‌گیرند.
  • فرش با رجشمار ۳۰ * ۳۰: این فرش‌ها معمولی هستند و در حال حاضر کمتر بافته می‌شوند.
  • فرش دستباف با رجشمار ۳۵ * ۳۵ بیشتر برای مقاصد صادراتی در نظر گرفته می‌شوند. این فرش‌ها مورد توجه کشورهای اروپایی است.
  • فرش‌هایی با رجشمار ۴۰ * ۴۰ یا ۵۰ * ۵۰ یا ۶۰ * ۶۰ به عنوان فرش‌های گران قیمت و نفیسی هستند که در تعداد محدود بافته می‌شوند. این فرش‌ها با الیاف ابریشم بافته می‌شوند و معمولا ابعاد آنها نیز کمتر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید فرش دستباف

خلاصه اطلاعات رج و رجشمار فرش دستباف

رج به تعداد گره‌ها گفته می‌شود و رجشمار در اصل طول یا عرضی است که تعداد گره‌ها در آن شمارش می‌شود. برای شمارش رج فرش دستباف تبریز تعداد گره‌ها را در ۷ سانتی متر در نظر می‌گیرند. هر چه تعداد گره‌ها یا رج بیشتر باشد، کیفیت فرش بهتر است و به نام فرش ریزبافت شناخته می‌شود.

خلاصه اطلاعات رج و رجشمار فرش دستباف

خلاصه اطلاعات رج و رجشمار فرش دستباف

به طور کلی تعداد رج در فرش‌ها مشخص است و جزو اطلاعات فرش محسوب می‌شود. ایران راگ، انواع فرش دستبافت با تعداد رج مختلف را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. از طرفی می توانید فرش‌هایی با رجشمار بالا و مرغوب را هم بین آن‌ها ببینید و انتخاب کنید.

 

https://iranian-rug.com/blog/%d8%b1%d8%ac-%d9%81%d8%b1%d8%b4/

emdadkhodro kaspian
emdadkhodro kaspian

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋