emdadkhodro kaspian

emdadkhodro kaspian

نکاتی که برای شستن فرش دستباف باید بدانید!

ما ایرانی‌ها روی تمیزی محل سکونت خود حساسیت بالایی داریم. به همین علت به صورت دوره‌ای قسمت‌های مختلف منزل را تمیز می‌کنیم. فرش یکی از وسایلی است که کثیفی آن اجتناب ناپذیر است. به خصوص اگر رفت و آمد زیاد یا کودک دارید این مشکل بیشتر می‌شود. با توجه به این که شستن فرش‌های بزرگ برای هر کسی کاری راحت نیست، معمولا این کا را به قالی شویی محول می‌کنند. البته نحوه شستن فرش دستباف نسبت به فرش‌های ماشینی متفاوت است. این فرش از مواد طبیعی درست شده است و برخی از آن‌ها نسبت به آب حساس هستند وباید از شوینده مناسب فرش دستباف استفاده کرد. نکات مهم در هنگام شستن فرش دستباف به شما کمک می‌کند تا این دارایی ارزشمند خود را به خوبی حفظ کنید. در صورتی که قصد خرید فرش دستباف را دارید به بخش خرید فرش دستباف ایران راگ مراجعه کنید.

نحوه شست و شو فرش دستباف

دلیل حساسیت فرش دستباف

فرش دستباف دارای کیفیت بالایی است؛ اما حساسیت‌هایی هم دارد. در اکثر مواقع، رنگ‌هایی که برای رنگرزی نخ‌های طبیعی که در فرش دستباف به کار رفته است، از مواد طبیعی به دست آمده است تا سالم‌تر باشد. این رنگ‌ها ممکن است نسبت به برخی مواد شوینده واکنش نشان دهند و فرش رنگ پس دهد. حتی برخی از انواع فرش‌های دستباف نسبت به نباید با آب تمیز شوند. از این رو طریق شستن فرش دستباف را باید بدانید تا به آن آسیب وارد نکنید.

شوینده مناسب فرش دستباف

یکی از عوامل مهمی که در شستشوی فرش اهمیت بالایی دارد، استفاده از یک شوینده مناسب است. امروزه مواد شیمیایی مختلفی وجود دارد که برای شستن منسوجات و فرش از آن‌ها استفاده می‌کنند. معمولا برای شستشوی فرش ماشینی چندان مشکلی نداریم و می‌توان از شوینده‌هایی مانند سفید کننده‌ها، پودر لباسشویی، شامپو فرش و … استفاده کرد. اما شوینده مناسب فرش دستباف باید با دقت بالاتری انتخاب شود. اگر قصد دارید در خانه فرش خود را بشویید، می‌توانید از ترکیبات مختلفی به عنوان شوینده بهره ببرید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از مواد حساسیت زا و شوینده شیمیایی استفاده نکنید، ترکیبی از آب، نمک و سرکه سفید نیز برای تهیه محلول بهره ببرید.

همچنین ترکیبات شیشه پاک کن و آب داغ نیز می‌تواند برای درخشندگی رنگ فرش مناسب باشد. استفاده از هیدروژن پراکسید، محلول آمونیاک برای لکه‌های سرسخت، جوش شیرین و … می‌تواند برای فرش‌های دستباف با توجه به میزان کثیفی آن‌ها مناسب باشد. استفاده از شوینده نامناسب فرش دستباف باعث می‌شود تا مشکلاتی مانند رنگ پس دادن، چروک شدن فرش، کم رنگ شدن و … ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: فرش ماشینی بهتر است یا فرش دستباف

روش های مختلف شستن فرش دستباف

برای شستشوی فرش دستباف از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در اصل روش‌های مختلف شستن فرش دستباف با توجه به نوع فرش و میزان آلودگی آن در نظر گرفته می‌شود.

– غبار روبی فرش دستباف و کاهش آلودگی‌های آن

– شستشوی بخش آلوده به کمک محلول‌های مخصوص در فرش‌های گران قیمت

– شستوی فرش با آب و محلول‌های طبیعی

– خشک شویی فرش دستباف

نکات شسن فرش دستباف

بهترین روش شست و شوی فرش دستباف در منزل

در اصل هر چه بتوان بدون حضور آب و مواد شوینده نامناسب فرش دستباف کار شستشو را انجام داد، بهتر است. اگر فرش با الیاف گران قیمت دارید، بهتر است از روش‌های غبارروبی و سپس خشک شویی استفاده کنید. البته در این مواقع نیز باید دقت داشته باشید که محلول‌های شوینده باید سالم و سبک باشد تا به بافت و رنگ فرش آسیبی وارد نکند.

مراحل شست و شوی فرش دستباف در خانه

مراحل شست و شوی فرش دستباف به صورت زیر است. اگر این مراحل را مد نظر قرار دهید، فرش شما از ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد شد. اگر می‌خواهید بدون استفاده از آب زیاد فرش دستباف را بشویید باید به روش زیر عمل کنید:

  1. ابتدا فرش را جارو کنید تا آلودگی آن کمتر شود؛
  2. سپس شامپو فرش یا محلول شستشو را با آب مخلوط کنید؛
  3. از یک اسفنج کمک بگیرید و کف موجود بر روی محلول را به آرامی روی فرش بمالید؛
  4. نیم ساعت به محلول اجازه دهید تا آلودگی‌ها را از بین ببرد و روی فرش راه نروید،

یک برس مخصوص فرش یا تور پرده بردارید و به آرامی فرش را در جهت خواب الیاف شانه کنید. در این صورت پرزها و الیاف‌ها سر جای خود قرار می‌گیرند و فرش نرمی و زیبایی خود را از دست نمی‌دهد. بهترین روش شست و شوی فرش دستباف در منزل استفاده از شامپو فرش است تا هم فرش آسیب نبیند هم این عمل ساده‌تر خواهد بود.

 

https://iranian-rug.com/blog/%d8%b4%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d8%b4%d9%88-%d9%81%d8%b1%d8%b4-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d8%a8%d8%a7%d9%81/

emdadkhodro kaspian
emdadkhodro kaspian

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋