السا شریفی نیا

السا شریفی نیا

جهانگرد، بلاگر، علاقمند به سینما، دانشجوی کارگردانی
توسط ۲ نفر دنبال می شود

آچار جعبه ای چیست؟ (معرفی انواع، کاربردها، نحوه استفاده و ...)

در این مقاله می‌خواهیم کامل‌تر توضیح دهیم آچار بکس چیست؟ چه مدل‌هایی دارد؟ و تفاوت اصلی آن با آچار معمولی در چیست؟ همراه ما باشید.

آچار بکس چیست؟ (معرفی انواع، کاربردها، نحوه استفاده و...)

آچار بکس چیست؟ انواع آچار بکس و کاربرد هر کدام چیست؟ آچار بکس به‌عنوان ابزاری اساسی و چندکاره در محیط‌های مختلف از کارخانه‌ها گرفته تا کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌ها حضور دارد. این ابزار برای موقعیت‌هایی که قصد دسترسی به پیچ‌ها با نیروی اضافی و گشتاور را دارید، عالی است.

آچار بکس با طراحی هوشمندانه خود، توانایی باز و بسته کردن سریع و آسان پیچ‌ها را فراهم می‌کند. این ابزار با ایجاد نیروی گشتاور، کار‌های متعددی از جمله تعمیرات و نگهداری‌های صنعتی را بهبود بخشیده است.

در این مقاله می‌خواهیم کامل‌تر توضیح دهیم آچار بکس چیست؟ چه مدل‌هایی دارد؟ و تفاوت اصلی آن با آچار معمولی در چیست؟ همراه ما باشید.

آچار ضربه‌ای یا آچار بکس چیست؟ (Socket Wrench)

تنوع آچار بکس‌ها در بازار زیاد است و آن‌ها را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین «تأمین‌کنندگان نیرو» می‌شناسند. هرکدام از انواع آچار بکس با کارایی منحصربه‌فرد خود، امکان انجام وظایف مختلف را فراهم کردند.

تقسیم‌بندی اصلی آچار بکس‌ها بر اساس تعداد ضلع‌هایی است که دارند. معمولاً این ابزار‌ها دارای ۶، ۸ یا ۱۲ ضلع هستند، اما آچار بکس‌های ۶ ضلعی و ۱۲ ضلعی، قطعات رایج‌تری در جعبه بکس‌ها هستند.

این تقسیم‌بندی بر اساس اندازه دهانه هم انجام می‌شود و ابعاد میلی‌متری یا اینچی روی هر آچار مشخص شده است. آچار‌های بکس بر اساس طول‌شان نیز به دو دسته پایه بلند و پایه کوتاه تقسیم می‌شوند. در ادامه کاربرد آچار بکس‌ها را به شما می‌گوییم.

آچار بکس چیست؟ (معرفی انواع، کاربردها، نحوه استفاده و...)

اگر قصد خرید آچار بکس یا نمونه کامل‎تر، یعنی جعبه بکس را دارید، از طریق لینک مشخص شده، می‌توانید به مشخصات خرید و قیمت آچار بکس‌ها و جعبه بکس‌ها را بررسی و مقایسه کنید.

کاربرد آچار بکس چیست؟

آچار بکس یکی از ابزار‌های حیاتی در فعالیت‌های فنی و تعمیرات است که با داشتن سری‌های مختلف و قدرت زیاد، باعث سهولت بیشتر در فرآیند باز و بسته کردن پیچ‌ها می‌شود. تنوع بالای آچار بکس‌ها باعث شده تا آن‌ها ابزاری مناسب برای تعمیرات خودرو، کار‌های تأسیساتی و مکانیکی، پروژه‌های فنی خانگی، تعمیر و نگهداری توربین‌ها و تجهیزات، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز و... باشند.

تفاوت آچار معمولی با آچار بکس چیست؟

آچار معمولی دارای یک دسته تک (یک قسمت خاص برای باز و بسته کردن پیچ‌ها) و یک فکس مستقیم است؛ در حالی که آچار بکس یک ابزار چندکاره است که با بازو‌های دوگانه طراحی شده و می‌تواند روی پیچ‌ها یا مهره‌ها قرار گیرد و آن‌ها را راحت‌تر باز و بسته کند.

آچار بکس، انعطاف پذیر‌تر از آچار معمولی است و قابلیت استفاده در فضا‌های دشوار را دارد. قیمت آچار، چه آچار معمولی و چه آچار بکس، به نیاز شما و مدل نهایی که انتخاب می کنید بستگی دارد.

جهت بررسی و مقایسه لیست قیمت آچار ها در انواع مدل‌ها و برندهای مختلف بازار، روی لینک کلیک کنید.

معرفی انواع آچار بکس در بازار ابزار و یراق

اگر در میان ابزارآلات مختلف به دنبال وسیله‌ای می‌گردید که توانایی انجام کار‌های مختلف را داشته باشد و مجبور نباشید برای یک کار، به فکر خرید ابزارهای مختلف باشید، پیشنهاد ما به شما «آچار بکس» است؛ اما انواع آچار بکس چیست؟ تنوع آچار بکس‌ها در بازار ابزارآلات ایران چقدر است؟

در این بخش به بررسی انواع آچار بکس عرضه شده در ابزار فروشی‌ های سراسر ایران می‌پردازیم.

بکس دستی

آچار بکس دستی چیست؟ از تعمیرگاه‌های کوچک تا کارخانه‌های بزرگ، از آچار بکس دستی استفاده می‌کنند. این ابزار با شکل استوانه‌ای خود و داشتن یک شکاف مربعی روی سرش، امکان اتصال به بکس‌ها یا سوکت‌های مختلف را فراهم می‌کند.

آچار بکس چیست؟ (معرفی انواع، کاربردها، نحوه استفاده و...)

نکته جالب درباره بکس دستی، وجود مکان اتصال مفصلی است که امکان استفاده از آن در فضا‌های بسیار تنگ را به کاربر می‌دهد.

امکان استفاده از آچار بکس دستی به نوع درایور‌ها برمی‌گردد. درایور‌های معمولی، درایور‌های ۱/۴ اینچ، ۱/۲ اینچ، ۳/۴ اینچ، و درایور‌های ۱ اینچ محبوبیت بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند.

بکس برقی

آچار بکس برقی چیست؟ آچار بکس برقی یک راهکار پیشرفته برای استفاده از نیروی برق جهت ایجاد گشتاور است. در این مدل‌ها، از یک موتور "DC" برای ایجاد نیروی لازم استفاده می‌شود.

این آچار‌ها از ویژگی‌هایی نظیر کنترل سرعت، تنظیم گشتاور و سیستم توقف خودکار برخوردار هستند. همچنین مجهز به تکنولوژی "shut off"  هستند و به‌طور خودکار پیچ‌ها را سفت می‌کنند و حرکت آچار در صورت رسیدن به گشتاور موردنظر متوقف می‌شود. آچار بکس‌های برقی برای انجام کار‌های مختلف در کارگاه‌ها و صنعت‌ها مناسب هستند.

بکس شارژی

در آچار بکس شارژی، نیروی گشتاور از طریق باتری فراهم می‌شود. این آچار‌ها نه تنها به راحتی جابه‌جا می‌شوند، بلکه نیاز آن‌ها به تلاش انسان کم‌تر است.

توانایی باز و بسته کردن پیچ‌ها با آچار بکس شارژی راحت‌تر می‌شود؛ اما لازم است به این نکته توجه کنید که این ابزار‌ها در مقایسه با آچار بکس‌های بادی، قدرت و سرعت کم‌تری دارند.

قیمت آچار بکس شارژی نسبت به آچار بکس بادی مقرون به‌صرفه‌تر است؛ به همین علت محبوبیت بیشتری در میان تعمیرکاران دارد. آچار‌ بکس شارژی برخلاف آچار‌ بکس برقی سیم ندارد و نیروی گشتاور آن به توان باتری بستگی دارد.

بکس بادی

آچار بکس بادی چیست؟ آچار بکس بادی یک ابزار قدرت‌مند است که از هوای فشرده به‌عنوان منبع نیرو استفاده می‌کند. این آچار بکس با یک کمپرسور هوا، فرایند جابه‌جایی را کم‌تر کرده است. نیروی بادی که در این آچار‌ها وجود دارد، باعث ایجاد سرعت و قدرت بسیار بالایی در عملکرد آن‌ها شده است.

آچار بکس چیست؟ (معرفی انواع، کاربردها، نحوه استفاده و...)

آچار بکس بادی در انواع صنایع بزرگ و کوچک کاربرد دارد. این آچار بکس‌ها در چهار مدل مختلف سرکج، صلیبی، مستقیم و تفنگی به بازار عرضه شدند.

آچار بکس پیچ گوشتی

از آچار بکس پیچ گوشتی برای باز و بسته کردن پیچ‌ها و مهره‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود. این ابزار در عملیات تعمیرات الکتریکی خودرو مانند تعمیر آلترناتور و استارتر کاربرد بیشتری دارد.

آچار بکس فشار قوی

آچار بکس فشار قوی چیست؟ آچار بکس فشار قوی در برابر شوک و ارتعاشات ناشی از ضربه‌ها، مقاوم‌تر است. معمولاً سری این آچار از آلیاژ «فولاد کروم مولیبدن» ساخته می‌شود تا مقاومت سایشی و انعطاف‌پذیری آن بیشتر شود.

از آچار بکس فشار قوی برای اتصالاتی که گیر کردند، دچار خوردگی شدند یا برای شل شدن به گشتاور بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود.

آچار بکس سوکتی

برای باز و بسته کردن پیچ‌ها و مهره‌ها با سرپیچ آچارخور باید از «آچار بکس سوکتی» استفاده کرد. آچار بکس سوکتی در سه سایز کوتاه، متوسط و بلند طراحی شده است..

نحوه استفاده از آچار بکس چگونه است؟

نحوه استفاده از آچار بکس پیچیده نیست و شامل 3 مرحله زیر می‌شود:

  1. برای استفاده ابتدا باید سری مناسب را به جغجغه متصل کنید.
  2. جغجغه در انتهای دسته قرار می‌گیرد و امکان استفاده از این ابزار را برای شما فراهم می‌کند.
  3. بعد از قرار گرفتن سری روی جغجغه، سری قفل می‌شود و امکان باز یا بسته کردن پیچ و مهره‌ها را برای شما فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

اگر یک آدم اهل فن هم نباشید با خواندن این مقاله می‌فهمید که آچار بکس چیست، چه مدل هایی دارد و نحوه استفاده از آن چگونه است. آچار بکس دسترسی به پیچ و مهره‌های مختلف را راحت‌تر می‌کند و زمان انجام کار را کاهش می‌دهد.

این ابزار که از تعدادی بکس، یک جغجغه و میله رابط تشکیل شده با تعویض سری‌هایش، امکان انجام کار‌های مختلف را فراهم می‌کند. اگر هنوز هم سؤالی در ذهن‌تان دارید یا پیشنهادی به نظرتان می‌رسد، خوشحال می‌شویم که آن را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

 

السا شریفی نیا
السا شریفی نیا جهانگرد، بلاگر، علاقمند به سینما، دانشجوی کارگردانی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋