مجله علمی

مجله علمی

مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

تاریخ رییس جمهوری‌های آمریکا با یک چیز گره خورده است: ترور و خون‌ریزی. احتمالاً در ذهن شما هم رییس جمهور آمریکا بیشترین سطح امنیت را دارد و ترورش غیرممکن است. با این نگاه ترور جان.اف.کندی یک رخداد نادر است، اما این طور نیست و ترور روسای جمهور آمریکا تاریخی خونین دارد.

ترور دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ آخرین مورد لیست طولانی ترور صاحب‌منصبان پیشین آمریکا است. پیش از ترامپ چهره‌های برجسته دیگری نیز ترور شدند که ۴ نفر آن‌ها جان خود را از دست دادند.

ترورهای موفقیت‌آمیز

آبراهام لینکلن(۱۸۶۵)

ترور روسای جمهور آمریکا با لینکلن شروع شد

ترور آبراهام لینکلن یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین حوادث در تاریخ سیاسی آمریکا است. در سال ۱۸۶۵، زمانی که جنگ داخلی آمریکا به پایان خود نزدیک می‌شد، لینکلن در سالن تئاتر فورد در واشنگتن دی سی توسط جان ویلکس بوث، هنرپیشه تئاتر و حامی جنبش ائتلاف، مورد سوءقصد قرار گرفت.

بوث از پیشنهاد رئیس‌جمهور مبنی بر دادن حق رأی به سیاه‌پوستان خشمگین شده بود. این ترور زمانی رخ داد که جنگ داخلی تمام شده بود. در این دوره، لینکلن دنبال خلق وحدت ملی آمریکا بود.. این حادثه تأثیرات عمیقی بر جامعه آمریکا داشت و به بازسازی و ترمیم سریع‌تر جبهه جنوب کمک کرد.

دولت مردم، به‌دست مردم، برای مردم هرگز از بین نخواهد رفت.

آبراهام لینکلن

جیمز اِی گارفیلد (۱۸۸۱)

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

جیمز گارفیلد تنها چهار ماه پس از آغاز دوره ریاست جمهوری خود ترور شد. او روز دوم جولای ۱۸۸۱ در ایستگاه قطاری در واشنگتن مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت. «چارلز جِی گیتو»، ضارب گارفیلد، ادعا کرد به‌دلیل تلاش‌های خود در کمپین ریاست جمهوری گارفیلد انتظار انتخاب‌شدن به‌عنوان سفیر فرانسه را داشته است. بعد از این که به این سمت نرسید خشمگین شد و گارفیلد را ترور کرد. مرگ گارفیلد نه‌تنها خانواده او را بلکه کل آمریکا را در شوک فرو برد و بار دیگر نشان داد که ضعف‌های امنیتی در حفاظت از رئیس‌جمهور همچنان وجود دارد.

ویلیام مک‌کینلی (۱۹۰۱)

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

ویلیام مک‌کینلی در نمایشگاهی واقع در نیویورک توسط لئون چولگوش، یک آنارشیست، مورد سوءقصد قرار گرفت. او بر اثر جراحت وارده به شکم و ابتلا به قانقاریا، ۸ روز بعد جان سپرد. با مرگ ویلیام مک‌کینلی، مسئولیت حفاظت بیست‌وچهارساعته از جان رئیس جمهور مستقر بر مسند قدرت، بر عهده سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا قرار گرفت. ترور مک‌کینلی باعث شد تا اهمیت حفظ امنیت رئیس‌جمهور افزایش یابد و تدابیر حفاظتی شدیدی اعمال شود.

جان اف کندی (۱۹۶۳)

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

ترور جان اف کندی یکی از برجسته‌ترین و بحث‌برانگیزترین ترورهای سیاسی دنیا است. کندی زمانی که در یک لیموزین روباز همراه با همسرش در حال گذر از شهر دالاس در ایالت تگزاس بود، توسط لی هاروی اسوالد مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

دو گلوله به سر و پشت کندی اصابت کرد و او را از پا درآورد. تحقیقات رسمی نشان دادند که ضارب به‌تنهایی دست به ترور کندی زده است. با این همه، بسیاری از آمریکایی‌ها باور دارند که توطئه بزرگ‌تری رخ داده است. طرفداران تئوری توطئه از روسیه تا سازمان امنیت ملی آمریکا را طراح ترور کندی می‌دانند. این ترور باعث شد تا شکاف‌های عمیق سیاسی و اجتماعی در آمریکا آشکارتر شود و تلاش‌ها برای جلوگیری از چنین حوادثی افزایش پیدا کند.

اگر اکنون نتوانیم به اختلافات خود پایان بخشیم، حداقل می‌توانیم جهان را از تشنج برهانیم.
جان اف کندی، سخنرانی در دانشگاه، واشنگتن دی. سی، ۱۰ ژوئن ۱۹۶۳

ترورهای نافرجام

رونالد ریگان (۱۹۸۱)

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

ریگان آخرین رئیس جمهور مستقر در قدرت ایالات متحده است که مورد حمله تروریستی قرار گرفت. ریگان در مارچ ۱۹۸۱ در محوطه یک هتل و مدتی پس از تصدی مقام ریاست جمهوری ترور شد. ضارب ریگان، «جان هینکلی جونیور»، بعدها مدعی شد با تیراندازی به ریگان تلاش داشت نظر جودی فاستر، یک هنرپیشه سینما را، به خود جلب کند. این حادثه نشان داد ترور رئیس‌جمهور صرفاً به دلایل سیاسی نیاز ندارد. دلایل شخصی و روانی هم به سادگی می‌توانند منجر به حملات به شخصیت‌های سیاسی شوند. ترور ریگان احتمالا مهم‌ترین ترور ناموفق در تاریخچه ترور روسای جمهور آمریکا است.

بیل کلینتون (۱۹۹۴)

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

بیل کلینتون دست‌کم ۵ بار مورد سوءقصد قرار گرفت و از این نظر رکورددار است. از جمله این تلاش‌ها باید به ارسال بمب به همسر کلینتون و شلیک از فاصله دور در کاخ سفید اشاره کرد. این حوادث زنگ خطری بود که گسترش تنش در جامعه آمریکا را به همه گوشزد می‌کرد.

ما باید با هم رشد کنیم، با هم یاد بگیریم، با هم زندگی کنیم.

بیل کلینتون

جورج دبلیو بوش (۲۰۲۲)

تصویری از جرج بوش

جورج دبلیو بوش به‌تازگی و در ماه می ۲۰۲۲ توسط فردی عراقی مورد سوءقصد قرار گرفت. گفته می‌شود که این شهروند عراقی با تشکیل تیمی از هواداران داعش قصد داشت طراح جنگ‌های خون‌‌بار خاورمیانه را به قتل برسانند. بوش می‌گوید این موضوع حاصل خشم ایجادشده از جنگ عراق است. این حادثه، حاصل از پیامدهای بلندمدت سیاست‌های خارجی آمریکا و تأثیرات آن بر امنیت داخلی است. نکته جالبه ریشه مشترک ترور بوش پدر و پسر است.

باراک اوباما (۲۰۱۳)

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

باراک اوباما به‌دلیل سیاه پوست بودن بارها مورد حمله افراد مهاجم قرار گرفته است. سال ۲۰۱۳ فردی از می‌سی‌سی‌پی به‌دلیل ارسال نامه‌هایی آغشته به سم رایسین به اوباما بازداشت شد. در نهایت پلیس او را آزاد و اعلام کرد که ارتباطی به موضوع نداشته است.

سال ۲۰۱۱ نیز یک طرفدار تئوری توطئه به نام «اسکار رامیرو اورتگا هرناندز» به‌دلیل شلیک چندین گلوله به‌سمت کاخ سفید با هدف کشتن اوباما، دستگیر و به ۲۵ سال زندان محکوم شد. این حوادث نشان‌دهنده چالش‌هایی بود که اولین رئیس‌جمهور آفریقایی‌تبار و سیاه پوست آمریکا با آن‌ها مواجه شد.

جو بایدن (۲۰۲۳)

تاریخ خونین ترور روسای جمهور آمریکا؛ از لینکلن تا ترامپ

می ۲۰۲۳ مردی ۱۹ ساله به‌دلیل راندن اتومبیل به‌سمت نرده‌های کاخ سفید بازداشت شد. این مرد بعداً اعلام کرد که از هوادارن حزب نازی است و قصد داشته با کشتن رییس‌جمهور، قدرت را در دست بگیرد. این حادثه هر چند خنده‌دار به نظر می‌رسد اما نشان‌دهنده تهدیدات جدیدی است که از سوی گروه‌های افراطی داخلی متوجه امنیت رئیس‌جمهور و کشور است.

دونالد ترامپ (۲۰۲۴)

تصویر ترور ترامپ از خاص‌ترین تصاویر ترور روسای جمهور آمریکا است
مقایسه تصویر ترور ریگان و ترامپ

ترامپ در طول زندگی خود بارها مورد سوءقصد جانی قرار گرفته است. مثلاً یک بار فردی بریتانیایی در لاس‌وگاس در بحبوحه یک تصادف سعی کرده با ربودن تفنگ مامور پلیس به دونالد ترامپ تیراندازی کند.

به‌تازگی نیز ترامپ به دست فردی از پشت‌بام ساختمانی در مجاورت محل سخنرانی انتخاباتی در پنسیلوانیا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. گوش سمت راست او اندکی جراحت پیدا کرد، اما سالم و زنده ماند.

عامل احتمالی سوءقصد به جان ترامپ جوانی ۲۰ساله به نام «توماس متیو کروکس» بود بلافاصله پس از این شلیک، به‌ دست عوامل امنیتی کشته شد. او با انتشار فیلمی از خود گفته بود که از جمهوری‌خواهان نفرت دارد و ترامپ انتخاب اشتباهی است.

چرا رئیس جمهوران آمریکا ترور می‌شوند؟

دلیل ترور هر رئیس جمهور متفاوت است، اما با نگاهی به تاریخچه ترور روسای جمهور آمریکا می‌توان گفت اکثر آن‌ها ریشه‌ای مشترک دارند. این ترورها نشان‌دهنده تنش‌ها و اختلافات عمیق جامعه آمریکا و تأثیرات گسترده سیاست‌های داخلی و خارجی بر امنیت ملی هستند. این ترورها بیانگر تنش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که دوره‌های مختلف تاریخ آمریکا را تحت تأثیر قرار داده‌‌اند.

آیا راهی برای جلوگیری از این ترورها وجود دارد؟ شاید پاسخ به این سوال منفی باشد. جامعه‌ای به گستردگی و تنوع آمریکا احتمالاً هیچ وقت نتواند به آن سطح از نبود تنش و وجود تساهل برسد. در نتیجه باید گفت ترور ترامپ آخرین ترور رؤسای جمهور در قدرت یا سابق آمریکا نخواهد بود.

منبع: Telegraph

مجله علمی
مجله علمی مجله اینترنتی علمی، مطالب کوتاه علمی و آموزنده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋