elhamisana79

elhamisana79

چه تفاوتی بین کوچینگ با مشاوره و منتورینگ وجود دارد؟

مطمئنا در دنیای امروز واژه های کوچ ، مشاور و منتور به دفعات زیادی به گوش شما خورده است ولی شاید شناخت کافی از آنها ندارید و نمی دانید فرق کوچینگ با مشاوره و منتورینگ در چیست و هر کدام چه کاربردهایی دارند.

گاهی برای اینکه در زندگی انتخاب های مناسبی داشته باشیم و مشکلات را حل کرده و در مسیر موفقیت حرکت کنیم؛ بهتر است از حرفه هایی خاص کمک بگیریم تا با مشورت و حمایت آنها سریع تر و با خطای کم تری به مقصد برسیم. در این مقاله از علیرضا نیکنام با ما همراه باشید تا تمام این موارد را به طور کامل بررسی کنیم و  بتوانید از هر کدام از این شغل ها در جای درستی استفاده کنید.

چه تفاوتی بین کوچینگ با مشاوره و منتورینگ وجود دارد

کوچینگ چیست و کوچ کیست؟

کوچینگ یک فرآیند گفتگو محور است که در آن کوچ؛ سوالات دقیقی از مراجعه کننده می پرسد و به صحیت های او گوش می دهد و با تحلیل جوابهای فرد به او کمک می کند استعدادها و توانایی های خود را بشناسد، ریشه مشکلات و چالش های خود را پیدا کرده و رفع نماید، برای ایجاد تغییرات مثبت در جنبه های مختلف زندگی انگیزه یابد و اهداف زندگی خود را شناسایی کند.

در فرآیند کوچینگ فرد به خودآگاهی دست می یابد و با خود واقعی اش روبرو می شود و می آموزد به گذشته و آینده فکر نکند و تمام توجه خود را روی زمان حال متمرکز کند تا جواب سوالات خود را پیدا کند و با کشف مسیر و ابزار درست؛ به فرد هدفمند و توانمندتری تبدیل شود.

نیازی نیست کوچ در رشته یا حرفه مراجعین خود تخصص داشته باشد و در مسیر کوچینگ نقش اصلی را فرد مراجعه کننده ایفا می کند و باید پاسخ هایی صادقانه و شفاف داشته باشد تا کوچ یا مربی او را به درستی راهنمایی کند و خروجی جلسات کوچینگ مفید باشد.

مشاوره چیست و مشاور کیست؟

مشاور فردی است که در رشته ای متخصص است اما لزوما با تجربه نیست و در جلسه مشاوره به مراجع خود در آن رشته پیشنهاداتی سازنده و راهکار می دهد و کمک می کند تا فرد با تغییراتی در نگرش، رفتار و عملکرد خود از مشکلات و موانع مسیر عبور کند. در جلسات مشاوره نقش اصلی را مشاور ایفا می کند.

منتورینگ چیست و منتور کیست؟

منتورینگ یک فرآیند دوطرفه است که در آن منتور یا پیش کسوت با انتقال تجربیاتش؛ تخصص و دانشی که در رشته خود دارد را به مراجعه کننده یا همان شاگرد یاد می دهد و با توجه به آشنایی که با چالش های این مسیر دارد؛ اشتباهات شاگرد را شناسایی کرده و انگیزه و نقشه راهی برای دستیابی سریع تر به موفقیت در آن کسب و کار در اختیار فرد راهنمایی گیرنده قرار می دهد و از طرفی منتور نیز در مواجهه با چالش های جدید باتجربه تر می شود.

منتور یک الگو برای شاگرد است و در منتورینگ نیز نقش اصلی را شاگرد ایفا می کند و باید دقت و تلاش لازم را داشته باشد تا تجربیات و آموزش های مرشد خود را به درستی فراگیرد و در فرصت های که پیش می آید با اعتماد به نفس آنها را به کار بگیرد.

تفاوت کوچینگ و منتورینگ چیست؟

منتورینگ و کوچینگ شباهت های زیادی با هم دارند و هنوز هم برخی محققین معتقدند مرزی میان آنها نیست؛ اما به طور کلی می توان فرق منتورینگ و کوچینگ را از چند جهت بررسی کرد:

  • منتورینگ یک رابطه بلند مدت استاد و شاگردی است؛ اما کوچینگ معمولا کوتاه مدت می باشد.
  • در منتورینگ نیاز نیست هدفی مشخص شود و فرد در مورد هر موضوعی ممکن است از منتور راهنمایی بگیرد؛ اما در کوچینگ ابتدا هدفی مشخص می شود و با رسیدن فرد به آن هدف جلسات پایان می یابند.
  • منتورینگ معمولا در شغل و کسب و کارها و استارتاپ ها برای افراد تازه کار کاربرد دارد؛ اما کوچینگ در توسعه فردی در زندگی شخصی و کاری شخص می تواند نقش داشته باشد.
  • هدف منتورینگ توسعه و بهبود عملکردهای فرد برای داشتن آینده بهتر است؛ اما کوچینگ روی زمان حال تمرکز دارد و هدف کوچینگ بهبود عملکردهای فعلی فرد می باشد.
  • تمرکز منتورینگ بر ایجاد یک رابطه غیررسمی و محیط امن بین استاد و شاگرد می باشد؛ اما کوچینگ جلساتی استراتژیک با رویکرد رسمی می باشد و بر وظیفه گرایی تمرکز دارد.

منبع: https://alirezaniknam.com/what-is-the-difference-between-coaching-and-consulting-and-mentoring/

elhamisana79
elhamisana79

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋