اکوموتیو

اکوموتیو

اکوموتیو رسانه‌‌ای تخصصی است که می‌کوشد ضمن پوشش اخبار و رویدادهای جامعه استارتاپی، با تولید محتوای شناختی و کاربردی بخشی از نیاز محتوایی این جامعه را تامین نماید و در راستای شکوفایی آن نقش‌آفرینی کند.

هرآنچه بایدر درباره فین تک FinTech و کاربردهای آن بدانید

 

اصطلاح فین تک برای اولین بار در قرن بیستم ظاهر شد و به فناوری مورد استفاده در سیستم های پشتیبانی موسسات مالی در آن زمان اشاره دارد. در حال حاضر در صنایع و بخش‌های مختلفی مانند آموزش، بانکداری، خرده‌فروشی، جمع‌آوری سرمایه و مدیریت سرمایه‌گذاری و همچنین توسعه و استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین درگیر است. در زیر، جنبه های مختلف این اصطلاح را بررسی خواهیم کرد.

 

فین تک چیست؟

فین تک ترکیبی از دو واژه Financial و Technology است و به استفاده از فناوری برای ارائه خدمات و محصولات مالی به مصرف کنندگان اشاره دارد. این خدمات در زمینه های مختلفی مانند بانک، بیمه، سرمایه گذاری و هر آنچه که به امور مالی مربوط می شود ارائه می شود.
اگرچه فین‌تک یک اصطلاح نسبتاً جدید است و در سال 2018 به فرهنگ لغت مریام وبستر اضافه شد، ارتباط بین فناوری و امور مالی به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد. فناوری همیشه به بخش مالی مرتبط بوده و تغییرات مثبتی در آن ایجاد کرده است. به عنوان مثال، دستگاه های خودپرداز (ATM) زمانی یک نوآوری بزرگ در صنعت مالی بودند، اما اکنون با ظهور اینترنت و استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت ها شاهد نوآوری های بیشتری هستیم و این تغییرات بسیار سریع اتفاق می افتد. گام
در حال حاضر، فین‌تک به یکی از پایه‌های اصلی مؤسسات مالی معتبر و قدیمی تبدیل شده است و در نتیجه تحولات کنونی، بسیاری از شناخته‌شده‌ترین مؤسسات مالی جهان در این زمینه فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال، J.P. مورگان در سال 2019 25 میلیون دلار در استارت آپ های فین تک سرمایه گذاری کرد.

 

ویژگی های فین تک

فین تک به ادغام فناوری در نحوه ارائه خدمات مالی اشاره دارد.
روش ارائه و استفاده از خدمات مالی را بهبود می بخشد.
بودجه فین‌تک در حال افزایش است، اما مسائل نظارتی زیادی وجود دارد.
فین تک در ارزهای دیجیتال و پول دیجیتال استفاده می شود.
خدمات مالی از جمله بخش‌هایی است که تحت کنترل دولت‌های جهان است و ادغام فناوری با بخش مالی فرآیند نظارت دولتی را پیچیده می‌کند.

 

مزایا و خطرات فین تک چیست؟

همانطور که می بینید، فین تک در جنبه های مختلف صنعت مالی کاربرد دارد و همه ما به نوعی با آن سروکار داریم. در زیر به بررسی مزایا و معایب آن می پردازیم:

 

مزایای فین تک

سرعت و راحتی: خدمات فین تک اغلب به صورت آنلاین ارائه می شود. در نتیجه دسترسی مشتری را آسانتر و سریعتر از قبل می کنند.
انتخاب خدمات بهتر: مشتریان می توانند از خدمات بیشتری بهره مند شوند زیرا می توانند خدمات و محصولات را از راه دور و بدون محدودیت مکان خریداری کنند.
ارائه تراکنش‌های ارزان‌تر: شرکت‌هایی که از فین‌تک استفاده می‌کنند معمولاً مجبور نیستند در زیرساخت‌های فیزیکی سرمایه‌گذاری کنند، مانند ایجاد شعب فیزیکی. این هزینه ها را کاهش می دهد و می تواند معاملات ارزان تری را به مصرف کنندگان ارائه دهد.
ارائه خدمات شخصی سازی شده: فناوری به شرکت های فین تک اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد مشتریان خود جمع آوری و ذخیره کنند. شرکت های مالی ممکن است از این اطلاعات برای ارائه خدمات شخصی به مشتریان خود استفاده کنند.

 

خطرات فین تک

حقوق نامشخص: شرکت های فین تک از مدل های کسب و کار متفاوتی از ارائه دهندگان سنتی استفاده می کنند، زیرا آنها در صنعت مالی جدید هستند. این امر تعیین حقوق مشتریان را در هنگام مواجهه با مشکلات احتمالی دشوار می کرد.
تصمیم گیری عجولانه: محصولات و خدمات مالی به صورت آنلاین بدون ملاقات حضوری خرید و فروش می شوند. این امر باعث می شود مصرف کنندگان تصمیمات عجولانه و ناآگاهانه بگیرند.
خطرات و خطرات مرتبط با فناوری: خرید محصولات و خدمات مالی به صورت آنلاین مشتریان را در معرض خطرات مرتبط با فناوری قرار می دهد. به عنوان مثال ، ممکن است از اطلاعات شخصی مشتری سوء استفاده شود و فرد قربانی جرایم سایبری شود.
خطرات مالی: اگرچه استفاده از فناوری دسترسی و ترجیح مصرف کنندگان را افزایش می دهد، اما برای افرادی که نحوه استفاده از اینترنت و وسایل هوشمند مانند تلفن همراه و تبلت را نمی دانند با خطرات مالی همراه است.

 

برنامه های کاربردی فین تک چیست؟

علاوه بر استارت آپ ها و موسسات مالی جدید، شرکت ها و بانک های سنتی همواره از خدمات فین تک برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. در زیر به معرفی و بررسی کاربردهای این واژه در حوزه های مالی می پردازیم:
بانکداری
ارزهای دیجیتال و بلاک چین
سرمایه گذاری و پس انداز
یادگیری ماشینی و تجارت
مبلغ پرداختی
امانت دادن
صنعت بیمه/بیمه

 

کاربرد فین تک در بانکداری

بانکداری همراه بخش بزرگی از صنعت فین تک است. در فضای مالی شخصی، بسیاری از مشتریان خواهان دسترسی آسان دیجیتالی به حساب های بانکی خود، به ویژه از طریق تلفن همراه خود هستند. به همین دلیل، بسیاری از بانک های بزرگ به مشتریان خود نوعی از بانکداری همراه را در قالب نئوبانک ارائه می دهند.
اساساً نئوبانک به بانک‌هایی اطلاق می‌شود که شعبه فیزیکی ندارند و از طریق چک، حساب‌های پس‌انداز، خدمات پرداخت و وام در زیرساخت کاملاً سیار و دیجیتال به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند. Chime، Simple و Varo نمونه هایی از Neobank هستند.

 

پیاده سازی فین تک در ارزهای دیجیتال و بلاک چین

در نگاه اول، بلاک چین و ارزهای دیجیتال ممکن است مانند فناوری‌های منحصربه‌فردی به نظر برسند که می‌توان آنها را خارج از فضای فین‌تک در نظر گرفت، اما از نظر تئوری، هر دو برای ایجاد برنامه‌های کاربردی برای پیشرفت در فضای فین‌تک ضروری هستند.
بلاک چین فناوری است که توسط آن ارزهای دیجیتال استخراج و تولید می شوند. در نگاهی دقیق تر، پیاده سازی فین تک منجر به تولد ارزهای دیجیتال و بلاک چین شده است. بنابراین، علاوه بر فناوری بلاک چین، پیشرفت در حوزه ارزهای دیجیتال را نیز می توان به فین تک نسبت داد. Spring Labs، Gemini و Circle برخی از شرکت های کلیدی در فضای بلاک چین هستند، در حالی که Coinbase و SALT نمونه هایی از شرکت هایی هستند که بر روی ارزهای دیجیتال متمرکز شده اند.

 

کاربرد فین تک در سرمایه گذاری و پس انداز

در سال‌های اخیر به دلیل حضور فین‌تک، تعداد اپلیکیشن‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری و پس‌انداز افزایش یافته است و اکنون بیش از هر زمان دیگری موانع سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌هایی مانند رابین‌هود، استاش و آکورنز برطرف می‌شود. به گزارش رسانه اکوموتیو در حالی که هر یک از برنامه های طراحی شده توسط شرکت های مالی از نظر عملکرد متفاوت است، همه آنها از روش های مشابهی برای انجام پس انداز خودکار و تراکنش های سرمایه گذاری کوچک استفاده می کنند.

 

کاربرد فین تک در یادگیری ماشین و عملیات

توانایی پیش بینی حرکات بازار بسیار مهم است و یادگیری ماشینی در این زمینه نقش بسیار مهمی در فین تک دارد. یادگیری ماشینی زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی است که سیستم‌های کامپیوتری را قادر می‌سازد تا به طور خودکار یاد بگیرند و بهبود یابند.
این هوش مصنوعی قادر به پردازش حجم زیادی از داده ها به طور همزمان است و الگوریتم های موجود در آن به شناسایی روندها و خطرات در یک منطقه کمک می کند. به عنوان مثال، این الگوریتم ها مصرف کنندگان، شرکت ها، بانک ها و سایر سازمان ها را قادر می سازند تا ریسک های سرمایه گذاری خود را بهتر درک کنند.

 

کاربرد فین تک در پرداخت

فین‌تک تاکنون در انتقال پول و پردازش پرداخت بسیار خوب عمل کرده است. شرکت‌های پرداخت با ارائه روش‌های جدید و برنامه‌های کاربردی مرتبط، تراکنش‌های مالی و نقل و انتقال پول را تغییر داده‌اند و ارسال دیجیتالی پول در سراسر جهان را آسان‌تر از همیشه کرده‌اند. Venmo، Zelle، Paypal، Stripe و Square از شرکت های شناخته شده در فضای پرداخت آنلاین هستند.

 

کاربرد فین تک در وام

فین‌تک با ساده‌سازی فرآیند ارزیابی ریسک، تسریع فرآیند تأیید و تسهیل دسترسی، فرآیند تأیید مشتری را تغییر داده و بهبود بخشیده است. در نتیجه، این امکان برای میلیاردها نفر در سراسر جهان فراهم شده است که از طریق تلفن های هوشمند خود درخواست وام کنند.
علاوه بر این، مشتریان می توانند چندین بار در سال بدون از دست دادن امتیاز خود، درخواست گزارش اعتباری کنند. این باعث شفافیت کل فرآیند وام دهی شد. Petal، Tala و Credit Kaema از جمله شرکت های وام ذکر شده هستند.

 

کاربرد فین تک در صنعت بیمه

در حالی که Insurtech (بیمه + فناوری) به سرعت در حال توسعه و رشد است، این بخش هنوز زیر سقف فین تک است. صنعت بیمه در پذیرش این فناوری تا حد زیادی کند است و بسیاری از استارت آپ های فین تک با شرکت های بیمه سنتی همکاری می کنند تا به خودکارسازی و گسترش پوشش خدمات بیمه ای خود کمک کنند. Oscar Health، Root Insurance و PolicyGenius از جمله شرکت های بیمه مهم در این زمینه هستند.

 

نمونه های دیگر از برنامه فین تک

فین‌تک صنعت مالی را برای مصرف‌کنندگان به طرق مختلف تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه بانک، به راحتی می توانید یک حساب بانکی جدید را به صورت آنلاین باز کنید. سپس می توانید حساب بانکی جدید را به گوشی هوشمند خود متصل کرده و تراکنش های حساب خود را بدون محدودیت زمانی و مکانی کنترل کنید. همچنین امکان تبدیل تلفن همراه به کیف پول دیجیتال، پرداخت قبوض و خرید آنلاین با دانلود اپلیکیشن های مربوطه وجود دارد.
همچنین صنایع فین‌تک، بیمه و سرمایه‌گذاری را تغییر می‌دهد. ارائه دهندگان بیمه خودرو در ایالات متحده اکنون بیمه مبتنی بر تله ماتیک ارائه می دهند. بر اساس این بیمه نامه ترافیک، فرد بیمه شده با داده های جمع آوری شده از طریق تلفن هوشمند یا جعبه سیاه بارگیری شده در خودروی فرد، جمع آوری می شود. پس از ردیابی داده های جمع آوری شده، برای تعیین مبلغ پرداختی بیمه نامه استفاده می شود.
پیشرفت و توسعه در فناوری به این معنی است که مصرف کنندگان دیگر نیازی به حضور فیزیکی آنها ندارند و مردم می توانند سرمایه گذاری های مورد نظر خود را از طریق اینترنت انجام دهند. با گذشت زمان، احتمالاً در آینده ای نزدیک، مشتریان می توانند بدون دخالت انسان، مشاوره مالی خودکار یا «مشاوره روبو» را دریافت کنند.

 

کاربران فین تک چه کسانی هستند؟

به طور کلی، کاربران فین‌تک به چهار دسته تقسیم می‌شوند: گرایش به سمت بانکداری تلفن همراه، افزایش اطلاعات و داده‌ها، تجزیه و تحلیل عمیق‌تر آن‌ها و غیرمتمرکز کردن دسترسی، فرصت‌های بزرگی را برای هر چهار گروه ایجاد می‌کند تا به روش‌های بی‌سابقه‌ای با یکدیگر تعامل داشته باشند. . . این چهار گروه عبارتند از:
B2B (Business to Business): بانک ها
مشتریان تجاری
B2C (کسب و کار به مصرف کننده): برای مشاغل کوچک
مصرف کنندگان

 

موقعیت فین تک در ایران

اکثر شرکت های فعال در حوزه فین تک در ایران مربوط به شرکت های فعال در حوزه بانکی و پرداخت هستند. این گواه روشنی است بر اینکه فناوری مالی با کارت های بانکی و دستگاه های خودپرداز در ایران شروع به کار کرده و بخش بزرگی از خدمات مالی مانند پرداخت قبوض، پرداخت اقساطی، خرید و فروش آنلاین با این فناوری ارائه می شود. در داخل کشور ساخته می شود.
اما این بدان معنا نیست که سایر بخش های مالی و اقتصادی فعال در کشور از این فناوری استفاده نمی کنند. امروزه شاهد فعالیت شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در حوزه های مختلف هستیم که از فناوری مالی استفاده می کنند و جزء لاینفک این بخش ها و حوزه ها شده اند:

 

شرکت ها و هلدینگ های سرمایه گذاری:

از جمله شرکت های فعال در این زمینه می توان به فناپ، هوسین، شرکت ملی انفورماتیک و ... اشاره کرد. قابل شمارش.

 

شرکت های درگیر در راه حل های تلفن همراه:

شرکت های فعال در این زمینه Jiring، First Star، Anypi و ... می باشند.

 

شرکت های بیمه:

بیمه بازار، ازکی، بیمیتو، بیمیلان، بیمه ملت و غیره. می توان به عنوان مثال برای شرکت های فعال در این زمینه اشاره کرد.

 

شرکت های داده کاوی:

مثل توسن، پالفازر و رهام

 

شرکت های بلاک چین:

فونیکس یکی از شرکت های ایرانی است که در زمینه بلاک چین با استفاده از فناوری مالی فعالیت می کند.

 

شتاب دهنده ها:

شتاب دهنده کسب و کار فردوسی، رافتک، هاب، شتاب دهنده فارابی و...

 

شرکت های انتشاراتی و آموزشی:

مانند گروه رسانه ای شفق، انتشارات فرانش و ترندهای جدید

به همین دلیل می توان پذیرفت که فناوری مالی به منظور عبور از مرزها و مرزهای جغرافیایی، کاهش هزینه ها، پیش بینی و کنترل ریسک ها و افزایش کارایی وارد عرصه جهانی شده است.

 

آخرین کلمه

فناوری مالی با هدف دگرگونی مدل های مالی و با تکیه بر فناوری های روز دنیا وارد عرصه تجارت شده است.
در واقع این فناوری با حذف مرزهای جغرافیایی و کاهش هزینه ها این امکان را برای افراد فراهم می کند تا فعالیت های مالی خود را از راه دور و به صورت خودکار در مناطق مختلف انجام دهند و در نهایت منجر به افزایش راندمان کاری شوند. شرکت ها و سازمان ها را جا می دهد.

اکوموتیو
اکوموتیو اکوموتیو رسانه‌‌ای تخصصی است که می‌کوشد ضمن پوشش اخبار و رویدادهای جامعه استارتاپی، با تولید محتوای شناختی و کاربردی بخشی از نیاز محتوایی این جامعه را تامین نماید و در راستای شکوفایی آن نقش‌آفرینی کند.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋