این روزها بهخصوص در شهرهای شلوغ و پرجمعیت استفاده از موتورسیکلت بهدلیل عبور و مرور راحتتر و سریعتر روزبهروز در حال بیشتر شدن است. از اینرو داشتن گواهینامه موتور سیکلت میتواند به شما کمک بسیار زیادی بکند زیرا با داشتن آن قوانین راهنمایی و رانندگی را یاد میگیرید همچنین در امتحان عملی گواهینامه موتور سیکلت مهارت شما در راندن مورد آزمون قرار میگیرد و با قبول شدن در آن این اطمینان را دارید که دارای مهارت کافی برای راندن موتورسیکلت هستید.
سرهنگ احمد کرمی اسد با اشاره به شرایط اخذ گواهینامه موتورسیکلت اظهار کرد: «برابر ماده 2 آئیننامه صدور انواع گواهینامههای رانندگی 4 شرط برای اخذ گواهینامه موتور سیکلت لازم است.»
وی افزود: داشتن حداقل سن 18 سال تمام، سلامت جسمی و روانی به تأیید مراجع صلاحیتدار پزشکی، طی دورههای آموزش نظری و عملی در آموزشگاهها و یا مراکز مجاز و قبول شدن در آزمونهای تئوری آئیننامه و مهارت عملی رانندگی با موتور سیکلت تا 200 سیسی است.»
رئیس صدور گواهینامه راهور ناجا تصریح کرد: «همچنین مدارکی ازجمله اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، عکس 4٭3 زمینه سفید و واریز مبلغ 848000 ریال به خزانه دولت جهت اخذ گواهینامه موتور سیکلت لازم است.»
وی خاطرنشان کرد: «دارندگان گواهینامه موتور سیکلت تنها مجاز به رانندگی با موتورسیکلتها تا ظرفیت 200 سیسی هستند و پس از گذشت سه سال از تاریخ اخذ گواهینامه و در صورت داشتن 23 سال تمام مجاز به رانندگی با موتور سیکلت با حجم بیش از 200 سیسی میشوند.»
کرمی اسد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا موتورسیکلتهای برقی و اسکوترها هم نیاز به اخذ گواهینامه دارند یا خیر، گفت: «به استناد ماده 26 آئیننامه راهنمایی و رانندگی هر کسی که بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی کند باید گواهینامه متناسب رانندگی با آن وسیله نقلیه را دارا باشد.»
رئیس صدور گواهینامه راهور ناجا ادامه داد: «لذا موتورها با هر حجم موتوری نیاز به گواهینامه دارند اما اسکوتر نیاز به گواهینامه ندارد.»
به گفته وی برابر ماده 194 آئین نامه راهنمایی و رانندگی راندن و یا حرکت با اسکیت و اسکوتر و مانند آنها در معابر عمومی ممنوع است، مگر در مسیرهایی که از سوی راهنمایی و رانندگی با نصب تابلوی ویژه، مجاز اعلام شده باشد.
سال گذشته 36 درصد موتورسیکلت سواران در تصادفات جان خود از دست دادند
چندی پیش محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرده بود: «در تصادفات سال گذشته 36 درصد موتورسیکلتسوار بودند که کشته شدند و 16 درصد راننده یا سرنشین خودرو بودند. پس عمده مشکلات ما به موتورسیکلتسواران و عابرین پیاده بازمیگردد که اینها سهم بسیار زیادی دارند. یعنی 84 درصد از کسانی که کشته میشوند در مجموع مربوط به عابرین پیاده یا موتورسیکلت سواران هستند.»
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام دسته از موتورسیکلتها و اسکوترهای برقی گواهینامه لازم دارند، گفت: «در حال حاضر موتورسیکلت تعریف دارد یعنی وسیلهای که حداقل دارای دو چرخ باشد، قدرت محرکه آن از موتور تأمین شود، چه به صورت برقی یا بنزینی باشد.»
پاسخ ها