چندین سال میشود که شرکت مدیران خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی خودروسازی چری چین کار خود را آغاز کرده است. با حضور محصولات چینی شرکت مدیران خودرو در بازار کشورمان کمابیش رنگ و لعاب تولیدات داخلی تغییر کرد و به تدریج اقشار متوسط رو به پایین (از نظر توانایی مالی) نیز توانستند، طعمی ورای تولیدات منسوخ و از رده خارج داخلی را بچشند.
به دلیل کیفیت پایین بسیاری از اجناس چینی که در آن سالها وارد بازار کشور میشد، بسیاری از مشتریان در ابتدا با شک و تردید فراوان به سراغ محصولات ام وی ام(چری) میرفتند، اما پس از به اصطلاح جا افتادگی محصولات این شرکت در بازار، هم اکنون استقبال خوبی از محصولات شرکت مذکور، به ویژه انواع مدلهای کراس اوور آن مشاهده میشود.
قدیمیترین کراس اوور تولیدی توسط شرکت مدیران خودرو، مدل X33 است که البته در طی بیش از ده سال از حضورش در ایران، دو-سه مرتبه دچار فیسلیفت و تغییرات داخلی، خارجی و یا فنی(گیربکس) شده است.
این محصول در ابتدا تحت عنوان چری تیگو در سال 2005 و در نمایشگاه خودرو شانگهای به نمایش عمومی گذاشته شد. از سال 2010 به بعد همزمان با ارائه نسخه فیس لیفت، نام آن نیز تغییر کرد و تحت عنوان چری تیگو3 روانه بازارهای مختلف شد.
البته نام ایکس 33 از همان ابتدا در کشورمان بدون تغییر باقی مانده و تنها گاهی پیشوند و پسوند آن تغییر کرده است. جدیدترین نسخه ام وی ام ایکس 33 که هم اکنون توسط شرکت مدیران خودرو به فروش میرسد، مدل X33S اسپرت است که با تغییرات خارجی و داخلی فراوانی در قیاس با نسخه اولیه، همراه بوده است.
در ادامه با دیجیتال همراه شوید تا با هم به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی این خودروی چینی نامآشنا بپردازیم.
تغییرات گسترده بدنه نسبت به نسل قبل موجب زیبایی بیشتر MVM X33S شده است. با نگاهی گذرا به نسل جدید MVM X33 میتوان دریافت که شرکت چینی چری سعی کرده تا این اتاق را به المانهای اسپرت و جسورانه مزین سازد.
در مدل X33S نمای جلوی خودرو با چراغهایی زیبا، جلوپنجرهای چشم نوازتر و سپری تاثیرگذارتر تزئین شده است و تفاوت شگرفی نسبت به مدلهای قبلی X33 دارد.
چراغهای روشنایی در روز و هالوژن به زیبایی روی سپر قرار گرفته اند، لازم به ذکر است MVM X33S در دو مدل اسپرت و معمولی به بازار کشور عرضه شد که مدل اسپرت از طراحی متفاوت و اسپرت تر سپرها بهره می برد.
مضاف بر اینکه سقف مشکی رنگ تضاد جالبی با بدنه ایجاد کرده است، خروجی دوبل اگزوز نیز در قسمت عقب از مهمترین موارد تمایز مدل اسپرت نسبت به مدل معمولی به شمار میرود. البته در حال حاضر شرکت سازنده تنها مدل نسخه اسپرت X33S را به بازار ارائه میدهد.
نمای جانبی خودرو به دلیل برخورداری از رینگهای نسبتا جذاب و اسپرت و نیز ضربهگیرهای کروم، نسبت به اتاق قبلی مهیجتر به نظر میرسد، اما نمای عقب خودرو در قیاس با سایر بخشها کمترین میزان تغییر را تجربه کرده که البته همین تغییرات اندک نیز در بهبود نمای عقب کمک شایانی کرده است؛ هرچند نمیتوان این قسمت را تهی از نقص دانست.
در واقع سادگی این بخش نسبت به نمای جلو کاملا محسوس است و استفاده از سپر تزیینی با خروجیهای اگزوز غیرواقعی هم نتوانسته مانع از نمود طراحی ساده و قدیمی این بخش شود. در ضمن ابعاد بدنه ام وی ام X33S به شرح ذیل است:
طول: 4419 میلیمتر، عرض: 1765 میلیمتر، ارتفاع: 1651 میلیمتر، فاصله دو محور: 2510 میلیمتر.
در یک جمع بندی کلی نسبت به طراحی خارجی MVM X33S میتوان نمره قابل قبولی را به این کراس اوور شهری داد؛ چرا که در تمام قسمتها پیشرفت قابل توجهی داشته است.
به محض باز کردن درب خودرو شاهد به روز رسانیهایی در این قسمت هستیم که واقعا زیبا انجام شده است. شمایل کلی کابین با رویه جدید در طراحی و افزایش نسبی کیفیت رو به رو بوده و باز هم در مقایسه با نسل قبل بسیار بهتر شده است. استفاده از رنگ قرمز در حاشیه دریچههای تهویه و قسمتهایی از درب خودرو موجب اسپرت شدن نمای داخلی شده است.
صفحه LCD هشت اینچی با قابلیت لمسی و متصل به دوربین دنده عقب نشان از تکنولوژیک شدن MVM X33S دارد. از نظر ارگونومیک نیز میتوان نمره مناسبی به این شاسی بلند شهری داد.
فضاسازی کابین از موارد مهم در یک شاسی بلند محسوب می شود و MVM X33S با اینکه فضای چندان وسیعی ندارد اما موجب آزار و اذیت شما هم نخواهد شد.
البته فضای سرنشین وسط صندلیهای عقب چندان راحت نیست و اگر قصد مسافرت پنج نفره را داشته باشید، باید هر از چند گاهی سرنشینان جای خود را با نفر وسط عوض کنند تا از فشار وارده بر ستون فقرات او کاسته شود.
از این جهات MVM X33S با اینکه پیشرفت بسیار زیادی را تجربه کرده است اما هنوز برای رسیدن به بهترین های این کلاس راه زیادی را پیش رو دارد و نمیتوان این خودرو را یک کراس اوور خانوادگی بسیار راحت برای مسافرت توصیف کرد.
قلب تپنده ام وی ام X33 از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری (1971سی سی) 16سوپاپه مجهز به فناوری DVVT-i تشکیل شده است که قادر به تولید توان خروجی معادل 136 اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور حاصل از آن در دور موتور 4300 تا 4500rpm، معادل 180 نیوتن متر است.
ضریب تراکم سیلندر این پیشرانه نیز برابر با نسبت 1:10 است و X33S موفق به اخذ استاندارد آلایندگی یورو 5 شده است. حداکثر سرعت این خودرو در حدود 175 تا 180 کیلومتر بر ساعت برآورد میشود. ضمنا باک سوخت ایکس33 اس حدود 55 لیتر گنجایش دارد.
وظیفه انتقال نیرو در ام وی ام X33S اسپرت برعهده گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی به صورت هفت دنده (در نسخه کامفورتیبل یک گیربکس دستی پنج سرعته حضور داشت) گماشته شده است.
همانطور که در ابتدا ذکر شد، هم اکنون تنها نسخه X33s اسپرت توسط مدیران خودرو تولید شده و روانه بازار میشود. اگر خواهان نمونه مجهز به گیربکس دستی هستید، بایستی به بازار مدلهای دست دوم این خودرو مراجعه نمایید.
از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز ام وی ام X33S در شرایط قابل قبولی قرار دارد که شامل: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سنسور پارک، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، تنظیم برقی آینه کناری، تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، سانروف، مه شکن جلو و عقب، پشتیبانی سیستم ترمز از ABS و EBD، تنظیمات سیستم رانندگی بین دو حالت eco و sport می شود.
با نشستن بر روی صندلی راننده و قرار گرفتن در پشت فرمان ام وی ام X33S، پیشرانه را استارت میزنیم. گیربکس CVT را درگیر نموده و قصد حرکت میکنیم. در ابتدای کار، پیشرانه نسبت به اعمال فشار بر روی پدال گاز با کمی تاخیر عمل میکند که میتوان ریشه آن را در گیربکس CVT و یا ارتباط الکترونیکی مابین پدال گاز و پیشرانه جستجو کرد.
با قرار دادن اهرم تعویض دنده در وضعیت دنده عقب، گاهی اوقات امکان دارد که موتور نسبت به فشردن پدال گاز تا چند لحظه واکنش خاصی از خود بروز ندهد. ظاهرا این مشکل در برخی ایکس33 اس های تولیدی به صورت موردی گزارش شده که البته شنیدهها از رفع آن توسط شرکت سازنده در تولیدات جدید این خودرو حکایت دارد.
با تمهیدات اندیشیده شده توسط مهندسین، کیفیت مونتاژ این خودرو نسبت به قبل افزایش یافته و در نتیجه به واسطه عایقبندی بهتر فضای کابین، از میزان نفوذ صداهای مزاحم و بر هم خوردن آرامش سرنشینان تا حد زیادی کاسته شده است.
کابین mvm x33s در حین حرکت، تا حداکثر 4000rpm آرامش و آسایش مساعدی را به سرنشینان هدیه میدهد اما از این دور به بالا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین تاحدی افزایش یافته و از میزان آسودهمندی آن کاسته میشود.
وضعیت رانندگی را میتوان بین دو حالت eco و sport تنظیم کرد که در شرایط eco به دلیل کاهش مصرف سوخت، دور موتور در محدوده پایینتری حفظ میشود و نمیتوان حداکثر توان خودرو را به کار گرفت.
شتابگیری خودرو در حالت eco چندان چنگی به دل نمی زند، به همین دلیل ترجیح دادیم در تجربه چند ساعته و به دلیل بهرهمندی از حداکثر توان خودرو، سیستم رانندگی را روی اسپرت گذاشته تا عملکرد بهتری را از این خودرو چینی شاهد باشیم.
شتابگیری خودرو در حالت اسپرت با توجه به موتور 2 لیتری 136 اسب بخاری قابل قبول به نظر میرسد اما نمیتوان آن را مطلوب توصیف کرد. در مقابل کشش خودرو در وضعیت بهتری قرار دارد که به لطف حفظ دور موتور در محدوده بالا میسر شده و از ویژگیهای عملکردی گیربکس CVT ناشی میشود. فرمان به نسبت سایر خودروهای چینی از نرمی قابل توجهی برخوردار است اما در مقایسه با خودروهای غربی هنوز فاصله زیادی از نظر انتقال حس رانندگی دارد.
به دلیل نبود سیستم ESP در این خودرو به نظر میرسد که بر روی مسیرهای لغزنده حفظ جانب احتیاط الزامی باشد، اما در مجموع هندلینگ و پایداری ام وی ام X33S خوب است و نمیتوان نقطه ضعف چندان بزرگی را به این بخش وارد دانست. تسلط راننده به ابعاد و زوایای بدنه نیز مناسب به نظر میرسد و مشکلی از نظر دید جانبی و رو به عقب وجود ندارد.
اما در مقابل هندلینگ خوب، سیستم تعلیق خودرو علیالخصوص در ردیف دوم صندلی نسبتا خشک احساس میشود و ضربات پستی بلندیهای جاده را به اتاق منتقل میکند، هر چند این مشکل نیز در میان خودروهای کراس اوور با سیستم تعلیق ساده (غیر تطبیق پذیر) کاملا شایع است و حتی شامل حال برندهای اروپایی هم میشود.
از میان خودروهای کراس اوور موجود در کشور، مدلهایی نظیر: لیفان ایکس60، ساندرو استپ وی، جک S3، هایما S5 و با کمی ارفاق برلیانس C3 کراس را میتوان به عنوان رقبای اصلی ایکس33 در نظر گرفت.
ام وی ام X33S اسپرت مجهز به گیربکس اتوماتیک هم اکنون از سوی نمایندگی در حدود 260 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. قیمت ام وی ام x33s اسپرت در بازار نیز حدود 285 میلیون تومان برآورد میشود که با توجه به نوسان قیمتها در شرایط فعلی، میتواند دستخوش تغییر شود.
پاسخ ها