با ما همراه باشید تا در این نوشتار اخبار مربوط به تولید پراید و پژو 405 و زمان توقف خط تولید آن ها را مرور کنیم.
در آخرین مجمع عمومی عادی فوقالعاده شرکت سایپا (در آخرین روز کاری سال ۹۸) اعلام شد که تولید انواع پراید تا خرداد ماه سال ۹۹ متوقف خواهد شد.
ساعاتی پیش و در مراسم تامین قطعات تولید خودرو رهام، مدیرعامل سایپا در خبری جالب توجه از توقف تولید پراید 132 از هفته گذشته خبر داد، البته برخلاف سایپا در ایران خودرو هنوز خبری در مورد توقف تولید پژو 405 شنیده نمی شود.
به گفته سلیمانی «هفته گذشته و 10 روز زودتر از وعده داده شده، تولید خودرو پراید 132 متوقف شد و مطابق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته میشوند.»
این در حالیست که براساس یکی از بند های قانون، خودروهایی با عمر بیش از 10 سال نباید در کشور تولید شوند، اما اگر قرار بر اجرای دقیق این قانون باشد، نه تنها پراید و 405، بلکه سمند، پرشیا (پارس)، پژو 206 و به زودی تندر 90 نیز باید از خطوط تولید خارج شوند.
اما مسلما اولویت با پراید و 405 خواهد بود که بیش از 20 سال است به بازار عرضه می شوند و به عنوان کلاسیک ترین خودروهای صفر کیلومتر جهان جایگاهی ویژه دارند.
این موارد در حالی مطرح می شود که متاسفانه هیچ چشم اندازی برای پایان تولید مدل های وانت پراید، وانت آریسان (نسخه وانت شده پژو RD مجهز به موتور پیکان)، و وانت های مزدا و زامیاد به گوش نمی رسد و گویی تولید چنین خودروهایی با هر میزان قدمت، همچنان مبرا از قوانین مربوط به استاندارد است.
وحید مرندی مقدم، معاون نظارت سازمان استاندارد امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه از سال ۹۶ استاندارهای خودرو به ۸۵ گانه ارتقا پیدا کرد، اظهارکرد: «در خودروهای داخلی اعمال این استانداردهای جدید در ۳ مرحله اعمال شد به نحوی که نخستین مرحله اول دی ماه ۹۶ دومین مرحله اول دی ماه ۹۷ و مرحله سوم امروز ( اول دی ماه ۹۹) اجرایی شد.»
براین اساس، خودروی پژو ۴۰۵ در تاریخ اول تیرماه ۹۹ دیگر تولید و شمارهگذاری نخواهد شد و فقط مجوز تولید به صورت گاز سوز آنهم برای استفاه تاکسی و محدود دارد.
معاون نظارت سازمان استاندارد اضافه کرد: «علاوه بر این تولید خودروهای پراید۱۱۱، پراید ۱۳۱ و پراید ۱۳۲ هم در تاریخ اول مرداد ماه سال ۹۹ متوقف خواهد شد.»
وی در خصوص تکلیف خریداران خودرو که این روزها در پیش فروش شرکتهای خودرو ساز شرکت میکنند، گفت: «بعد از تاریخهای عنوان شده به هیچ عنوان این محصولات تولید و شمارهگذاری نخواهد شد.»
سردار هادیانفر در نشست خبری امروز خود (چهارم آذر ماه 1398) تاکید کرد «با تحلیل 11 سال تصادفات اتفاق افتاده در کشور متوجه شدیم با توجه به فراوانی خودرو در کشور 2 خودرو پراید و 405 بیشترین آسیبها را در تصادفات میبینند، یکی از مشکلات پراید در تصادفات خارج کردن مجروحان و اجساد از آن علاوه بر آسیبدیدن این خودرو در تصادفات است. در نهایت پس از تهیه گزارش مفصل و ارائه آن به ارگانهای ذیربط، آنها متقاعد شدند که خودروی جایگزین پراید و 405 با قیمت مناسب در دسترس عموم قرار گیرد.»
جزئیات و زمان بندی خروج انواع پراید از خط تولید [به روز رسانی] - آبان 98
ظاهرا از بهمن ماه سال گذشته برنامهریزی دقیق برای پایان دادن به تولید پراید آغاز شده بود و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا این برنامه به مرحله اجرا درآمد، اما برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار این موضوع در آن زمان رسانهای نشده است.
مدیرعامل سایپا در مورد حذف پراید از خط تولید اعلام کرد: «متاسفانه به دلیل تحریمهای بینالمللی، تولید خودروسازان کاهش یافت و این کاهش تولید به همراه ایجاد تقاضای کاذب ناشی از کاهش ارزش پول ملی، بازار خودرو را با نابسامانی مواجه کرد. از این رو و برای جلوگیری از التهاب بیشتر، برنامه کاهش و توقف تولید پراید رسانهای نشد، اما فرآیند اجرایی آن را با جدیت دنبال کردیم.»
وی اظهار داشت: «تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخهای اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد؛ بنابراین هموطنانی که در طرحهای پیشفروش و فروش فوری این محصول ثبتنام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد.»
سلیمانی ادامه داد: «برنامه توقف عرضه پراید به بازار داخلی را در ماههای گذشته و در جلسات مختلف غیرعلنی با مدیران ارشد کشور و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم که این عزیزان نیز در گفتگو با رسانهها به آن اشاره داشتهاند، همین موضوع نشان میدهد که سایپا برای توقف تولید این محصول برنامه داشته است.»
مدیرعامل سایپا در ادامه گفت: «مهمترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست و محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و میشوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلتفرمهای جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد که به زودی جزئیات آن را اعلام میکنیم.»
سلیمانی در ادامه زمان توقف تولید مدلهای سواری خانواده پراید در بازار داخلی را اعلام کرد و گفت: «همانگونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرد تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دیماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید.»
به گفته وی یکی از شاخص های تعیین این زمان بندی، تعداد خودروهای معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدلهای پراید است.
سلیمانی گفت: «محصولات خانواده پراید به دلیل مصرف پایین سوخت، قیمت رقابتی و هزینه پایین نگهداری، استهلاک پایین و خدمات پس از فروش ارزان در مقایسه با محصولات سایر خودروسازان، در برخی بازارهای صادراتی گروه خودروسازی سایپا متقاضی دارد که به همین دلیل تولید محدود این خودرو برای صادرات ادامه خواهد داشت و با قیمت بسیار بالاتر از قیمت فروش این خودروها در ایران به فروش میرسد.»
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه محصول پراید به طور متوسط با قیمت حدود ۷ هزار دلار در بازارهای صادراتی عرضه میشود، خاطرنشان کرد: «برنامهریزی شده است که تجهیزات و خطوط فعلی تولید محصولات سواری پراید، پس از توقف تولید در ایران به کشورهای مقصد صادراتی منتقل شود.»
همان طور که پیش بینی می شد گویا تهدیدهای تکراری علیه خودروسازان در خصوص توقف تولید پراید و پژو 405، راه به جایی نخواهد برد و تولید پراید و پژو متوقف نشدنی است.
این خبر را احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده است. او می گوید: «فقط پراید 131 کنار خواهد رفت و تولید پراید 111، 132 و 151 ادامه خواهد داشت.»
از سوی دیگر به گفته نعمت بخش، خودروسازان همچنان زایانده هستند. هر چند قرار بود با تعیین نرخ در حاشیه بازار زیان خودروسازان کاهش یابد و به اصطلاح به نقطه سر به سر و سودآوری برسند، اما آمارها نشان می دهد صنعت خودروسازی نسبت به گذشته نه تنها وضعیت مطلوبی را سپری نمی کند بلکه زیان بیشتری متوجه خودروسازان شده است.
آن طور که نعمت بخش می گوید، زیان دو خودروساز بزرگ کشور 20 هزار میلیارد تومان است و همین مقدار هم به قطعه سازان بدهی دارند. وی معتقد است سر نخ مشکل خودروسازان به دولت برمی گردد و طبق قانون وقتی دولت برای یک کالا پایین تر از قیمت تمام شده نرخ گذاری می کند باید به آن بنگاه اقتصادی کمک مالی کند.
وزیر صنعت روز گذشته (مورخ 30 مهرماه 98) بار دیگر در اظهاراتی از جایگزینی پراید و پژو 405 در خطوط تولید خودروسازان کشور سخن گفت. به گفته ایشان: « 3 مدل پراید و یک مدل 405 از خط تولید خارج می شوند. تولید پژو ۴۰۵ glx بنزینی تا پایان امسال متوقف می شود.
تولید ۳ نوع پراید نیز در ماه های آینده متوقف خواهد شد افزود: تولید این سه محصول نیز در دیماه ۹۸، اردیبهشت و تیرماه ۹۹ متوقف خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم را از مهم ترین دلایل این تصمیم برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمّی خودروها، کیفیت آنها نیز افزایش یابد و در این راستا حذف برخی محصولات میتواند راهگشا باشد.
وی همچنین از جایگزین شدن خودروهای جدید به جای محصولاتی که از رده خارج می شوند، خبر داد.
با این وجود تاکنون ایران خودرو و سایپا در مورد سلسله اخبار خروج محصولات پر تیراژشان سکوت کرده اند و مشخص نیست که آیا راضی به تن دادن به این ماجرا در شرایط فعلی هستند یا خیر. از سوی دیگر در برخی از محافل از جایگزین شدن پژو پارس به جای پژو 405 سخن گفته می شود و خبر افزایش تولید خانواده تیبا در برابر کاهش تیراژ محصولات پراید نیز تقریبا قطعی است، اما مساله مهم تر این است که آیا خودروهایی نظیر پارس یا تیبا واقعا می توانند سطح استاندارد 85 گانه را رعایت نمایند یا خیر؟
از سوی دیگر در مورد خودروهای بسیار قدیمی نظیر نیسان زامیاد که از اساس شانسی برای رعایت این استاندارد ندارد، هیچ گونه خبری منتشر نمی شود و مشخص نیست که آیا این خودرو کهنسال نیز به سرنوشت دیگر هم نوعان غیر استانداردش دچار می شود یا طبق معمول باید منتظر مستثنی شدن برخی از خودروها از قوانین تولیدی باشیم؟
تقریبا سه سال پس از اعلام خبر قبلی (در مهر ماه 1395) وزیر صمت در رابطه با خودرو های بی کیفیت اعلام کرد: «بر اساس تصمیمات اتخاذ شده اقدامات لازم برای خروج خودروهای بیکیفیت از جمله پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید صورت گرفته است.»
وی تصریح کرد: «تعریف خودروهای جدید و با کیفیت به منظور جایگزینی با این خودروها باید در دستور کار تولید کنندگان خودرو قرار گیرد. خودروهای تولیدی باید از استانداردهای لازم برخوردار بوده و کیفیت و ایمنی بالایی داشته باشند.»
پاسخ ها