اگر پروژه اسکایاکتیو Z مزدا نتیجه بدهد، این اولین باری نخواهد بود که از مزایای فناوری سری موتورهای اسکایاکتیو مزدا بهرهمند میشویم.
پروژه اسکای اکتیو Z مزدا (SKYACTIV-Z) نشانه تمایل این خودروساز ژاپنی به ادامه نوآوری در تولید موتورهای درونسوز است. این شرکت همچنان موتور درونسوز توسعه میدهد اما سایر خودروسازان معتبر سرمایهگذاری زیادی روی پیشرانههای برقی کردهاند. مزدا تعادلی بین مدلهای درونسوز، هیبریدی و تمامبرقی خودش ایجاد کرده است. هدف از طرح فعلی اسکایاکتیو Z مزدا تولید موتور درونسوزی است که بتواند با مخلوطهای سوختی ضعیفتر کار کند. این فرایند به صرفهجویی در مصرف سوخت، آلایندگی کمتر، عملکرد بهتر، اطمینان بیشتر و تعمیر و نگهداری سادهتر منجر میشود. همچنین برای بهبود بازده حرارتی، فناوری اسکایاکتیو Z گرمای اتلافی موتور را به توان تبدیل میکند.
«ماساهیسا یاماکاوا»، مهندس متخصص مزدا، میگوید عایق حرارتی تنها موضوعی است که میان 7 عامل کنترلشده بررسی نشده است. این عایق بهرهوری حرارتی را بهبود میبخشد. اسکایاکتیو Z تلاش میکند بازده حرارتی بالایی در هر دور موتور یا محدوده سرعت خاص ارائه دهد و به بهرهوری سوخت بهتری دست پیدا کند.
اگرچه کربنخنثی بودن اغلب به خودروهای تمامبرقی مرتبط میشود، مزدا میکوشد در موتورهای درونسوز به این دستاورد برسد. این خودروساز پتانسیل سری موتورهای اسکایاکتیو Z را برای استفاده از سوختهای کربنخنثی و آزمایش فناوری جذب کربن با استفاده از مادهای به نام زئولیت در لوله اگزوز برای جذب دیاکسیدکربن بررسی میکند. این 2 استراتژی در کنار هم میتوانند به تولید خودروهای درونسوز کربنخنثی منجر شوند. مزدا همچنین تلاش میکند پتانسیل موتورهای درونسوز را برای آزادکردن هوا با دیاکسید کربن کمتر نسبت به هوای مصرفشده و تمیزکردن محیطزیست به کار گیرد.
اگر پروژه اسکایاکتیو Z مزدا نتیجه بدهد، این اولین باری نخواهد بود که از مزایای فناوری سری موتورهای اسکایاکتیو مزدا بهرهمند میشویم. سال ۲۰۱۰، موتور اسکایاکتیو G نیز در مزدا ۲ استفاده شد. این پیشرانه در چرخه آزمایشی، بدون تکیه بر کمک موتور برقی، به راندمان سوختی در سطح هیبریدی، حدود ۷۰ مایل بر هر گالن، (۳.۳۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) دست یافت. سال ۲۰۰۵ پژوهش درباره اسکایاکتیوG آغاز شد و موفقیت این فناوری پس از اینکه مزدا تاثیر چشمگیر آن نسبت تراکم بر بازده حرارتی را تأیید کرد، آغاز شد؛ بنابراین 7 عامل کنترل احتراق ایدهآل نسبت تراکم، نسبت هوا به سوخت، دوره احتراق، زمانبندی احتراق، انتقال حرارت سطح دیواره، اتلاف پمپ و اتلاف مکانیکی شناسایی شدند.
پیشرانه اسکایاکتیوZ مزدا موتور ۲.۵ لیتری چهارسیلندر خطی است که با استانداردهای سختگیرانه آلایندگی اروپا و آمریکای شمالی مطابقت دارد. درعینحال این پیشرانه عملکرد قدرتمندی از خود نشان داده است. درصورتی که تولید شود، اسکایاکتیو Z همزمان کارایی و بهرهوری سوخت بالایی خواهد داشت و درعینحال هزینهها را مقرونبهصرفه نگه میدارد. نخستین عضو سری پیشرانههای اسکایاکتیو Z قرار است سال ۲۰۲۷ با نسل بعدی مزدا CX-5 عرضه شود.
پاسخ ها