دنیای دیجیتال🖥

دنیای دیجیتال🖥

جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴
توسط ۷۵ نفر دنبال می شود
 ۴ نفر را دنبال می کند

هشدار انجمن خودروسازان : تعویق تولید خودروهای یورو 5 الزامی است

هشدار انجمن خودروسازان : تعویق تولید خودروهای یورو 5 الزامی است

دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه با الزام اجرایی شدن ارتقای خودروهای سواری به استاندارد یورو 5 در شرایط تحمیل شده ناشی از تحریم‌های ظالمانه هشدار داد.

احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: «قانون هوای پاک در زمان به امضا رسیدن برجام و زمانی که مسائل خوشبینانه تصور می‌شد، تنظیم شد. آیین‌نامه‌های قانون مذکور بر این اساس بود که از ابتدای سال 1398، استاندارد خودروها را به یورو ۵ ارتقا دهیم اما به دلیل مشکلات به وجود  آمده از تحریم‌ها، سال گذشته به درخواست  انجمن خودروسازان ایران نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رییس جمهور ارسال شد تا اجرای برخی از بندهای آیین‌نامه قانون مذبور را تا رفع تحریم‌ها به حالت تعلیق درآورند.»

دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: «با توجه به اینکه سوخت یورو ۵ با ۱۰  ppm گوگرد، عرضه سراسری نشد و اجرای استاندارد یورو ۵ نیز نیازمند تکنولوژی‌های جدید  به ‌ویژه برای خودروهای اتوماتیک است که ما فاقد آن‌ها هستیم؛ اما دولت مصوب کرد تا به مدت یک سال اجرای این قانون عقب بیفتد و قرار شد از ابتدای فرودین ماه سال ۹۹ اجرا شود. اخیرا نیز مکاتباتی با وزارت صمت داشته‌ایم که در این یک سال نه‌ تنها هیچ تسهیلاتی فراهم نشده، بلکه تحریم‌ها شدیدتر هم شده‌اند.»

وی افزود: «همچنین براساس "بند الف قسمت (۲) مصوبه شماره  ۱۵۷۳۸۶ / ت۵۶۲۲۹ ه سال ۹۷"  قانون هوای پاک، مصوب شد تا به ازای سه خودروی دیزلی تولیدی که استاندارد یورو ۵  EEV داشته باشد، یک خودرو فرسوده از رده خارج شود.»

نعمت‌بخش ادامه داد: «طبق طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل  فرسوده که چند سال پیش توسط رییس جمهور اعلام شد، قرار  است  که ۵۰ درصد مبلغ خودروی جایگزین در جهت کمک به دارندگان خودروهای فرسوده توسط دولت پرداخت شود که خودروها ارزان‌تر به دست متقاضیان برسد تا اثر تورمی ناشی از هزینه حمل و نقل کاهش یابد؛ لذا خروج یک خودرو فرسوده در قبال تولید سه کامیون با استاندارد یورو ۵ EVV مغایر با طرح نوسازی است؛ چرا که با پرداخت نیمی از هزینه‌ها توسط دولت، با از رده خارج کردن یک خودرو به ازای تولید سه خودرو، افزایش قیمت کامیون‌ها را در پی خواهد داشت. بنابراین  ما خواستار لغو این بند نیز شدیم اما در پاسخ به هر دو درخواست ما، تنها اجرای هر دو بند مصوبه مذکور یکسال به تعویق انداخته شد.»

هشدار انجمن خودروسازان : تعویق تولید خودروهای یورو 5 الزامی است

دولت ایران در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا، جدول استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز ساخت داخل و وارداتی و موتورسیکلت‌ها را تعیین کرده بود.

بر این اساس، استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در سال‌های 89 و 90 یورو 2 تعیین شده بود. اما طی سال‌های 91، 92 و 93 این خودروها باید استاندارد یورو 4 را کسب می کردند. موتورسیکلت‌های چهار زمانه نیز تا سال 93 فرصت داشتند استاندارد یورو 2 را کسب کنند. پس از آن یعنی از سال 94 استاندارد جاری کشور مطابق با استاندارد حد مجاز آلودگی جاری در کشورهای اروپایی، یورو 6 تعیین شد.

اما شرکت ایران‌خودرو این قانون را زیر پا گذاشته و اقدام به پیش‌فروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذرماه سال 99 کرده است.

سمند با آلایندگی یورو 4

در همین رابطه سید محمد میرزایی قمی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با ارسال نامه‌ای خطاب به مقیمی مدیرعامل شرکت ایران خودرو خواستار توقف این پیش فروش شد و اظهار داشت: «در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.»

متن این نامه به شرح زیر است:

به استحضار می‌رساند بر اساس بخشنامه مورخ 20 آذر 98 آن شرکت محترم در وب سایت رسمی خود اقدام به پیش فروش 4 محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذر ماه سال 99 کرده است.

پیرو نامه شماره 98/300/32344 مورخ 12 آبان 1398 به وزارت صنعت معدن و تجارت تشریح شد که بر اساس ماده 4 قانون هوای پاک پیش فروش محصولات یورو 4 برای سال آینده ممنوع بوده و خودروسازان باید قبل از هر گونه اقدام فروش یا پیش فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه برای 4 محصول مذکور تا کنون اقدامی جهت ارتقاء استاندارد آلایندگی به یورو 5 صورت نگرفته است مقتضی است دستور فرمایند از پیش فروش محصولات مذکور برای سال آینده جلوگیری به عمل آید.

بدیهی است در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

آلایندگی

ابتدا سوخت را تامین کنید، سپس دستور ارتقا خودرو دهید - [به روز رسانی] - بهمن 98

وی یادآور شد: در حال حاضر با فریز شدن قیمت‌ها از بهمن ماه سال گذشته، شرکت‌های خودروساز متحمل ضرر و زیان هنگفتی شده‌اند، حال اگر بتوانیم استاندارها را به یورو ۵ برسانیم باز هم زیان بیشتری ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، سوخت مناسب این خودروها نیز فراهم نیست و این نبود سوخت متناسب به کاتالیست‌های خودرو و در نتیجه موتور آن آسیب می‌زند. در همه جای دنیا این موضوع شناخته شده و پذیرفته شده است که هر زمان قرار است ارتقا آلایندگی خودروها صورت گیرد، ابتدا باید به دنیال تولید و توزیع سوخت مناسب آن رفت.»

دبیر انجمن خودروسازان ایران هشدار داد: «هشدار ما این است که با گران شدن مواد اولیه مورد استفاده در کاتالیست‌ها و با توجه به اینکه قیمت‌های خودروسازان دستوری است و آن‌ها را به زیان رسانده، چطور می‌توان ارتقا استاندارد از یورو ۴ به یورو ۵ داشته باشیم. در حالی که برای هر خودرو به طور متوسط  دو الی چهار  میلیون تومان به قیمت‌ها افزوده خواهد شد. علاوه براین به دلیل اینکه سوخت استاندارد مناسب فراهم نیست، پس از مدت کوتاهی کاتالیست و موتور خودرو آسیب دیده و برای دارنده خودرو دردسرساز می‌شود.»

وی افزود: «از دولت می‌خواهیم  مصوبه شماره  ۱۵۷۳۸۶ / ت۵۶۲۲۹ ه، بند الف (۱ و ۲)  خود را تاشش ماه پس از رفع تحریم‌ها تمدید کنند؛ در غیر این صورت از ابتدای سال آینده، ۹۰ درصد خودروهای سواری  شماره ‌گذاری نخواهند شد که وضعیت متلاطم بازار فعالی را آشفته‌تر خواهد کرد؛ ( اختلاف بیشتر قیمت کارخانه بازار). متاسفانه یکی از معضلات صنعت خودرو همین اختلاف زیاد قیمت کارخانه و قیمت بازار است. بارها پیشنهاد شده  که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش رسد اما این تصمیم گرفته نمی‌شود. بنابراین تا زمانی که دو قیمت برای خودرو وجود دارد، رانت و فساد صف طویل دلالان وجود خواهد داشت؛ لذا در صورت عدم اصلاح مصوبه مذکور هیات دولت و عدم شماره‌گذاری خودروها در سال آینده قیمت خودرو سواری در بازار (با عدم عرضه) به شدت افزایش یافته و مشکلات فعلی را دو چندان خواهد کرد.»

انجمن خودروسازان: امکان تجهیز خودروها به استاندارد یورو 5 را نداریم [به روز رسانی] - دی 98

با توجه به گفته های دبیر انجمن خودروسازان، به دلیل تحریم و نبود بنزین استاندارد، امکان تجهیز خودروها به یورو۵ وجود ندارد.

در واکنش به این ادعا، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست تاکید کرده که این دلایل بیشتر بهانه است. بهزاد اشجعی در این خصوص گفت: «بنزین یورو۴ و یورو۵ تفاوت زیادی با هم ندارند، بنابراین اگر در خودرو یورو۵، سوخت یورو۴ استفاده شود، آسیب عدیده‌ای ایجاد نخواهد کرد.»

وی با بیان اینکه البته ممکن است در مواردی خاص، صدماتی به خودروها وارد شود، افزود: «این صدمات به حدی نیست که بخواهیم به خاطر آن، استاندارد آلایندگی یورو۵ را عقب بیندازیم.»

به گفته اشجعی، در حال حاضر کشورهایی مانند مکزیک، برزیل و استرالیا از خودروی یورو۵ و بنزین یورو۴ استفاده می‌کنند و کلا در دنیا این طور نیست که بگویند ابتدا سوخت استاندارد توزیع شود و بعد خودرو متناسب با آن.

وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود بنزین توزیعی فعلی از استاندارد یورو۴ هم برخوردار نیست، گفت: «طبق پایش‌های صورت‌گرفته توسط وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و ما در سازمان محیط‌زیست، ۸۰ درصد بنزین توزیعی در کشور از استاندارد یورو۴ برخوردار است.»

علاوه بر مساله سوخت اما تحریم نیز یکی از دلایلی است که انجمن خودروسازان با استناد به آن تاکید کرده نمی‌توان به استاندارد آلایندگی یورو۵ دست پیدا کرد.

خودروهای مشتریان براساس استانداردهای مصوب تحویل می شود [به روز رسانی] - آذر 98

ایران خودرو محصولات تولیدی خود را براساس جدول زمان‌بندی که سازمان‌های ذیربط تعیین کرده‌اند ارتقاء می دهد و بر حسب تکالیف قانونی، محصولات یورو 5 یا هر استاندارد دیگری تولید و عرضه خواهد کرد.

در پاسخ گروه صنعتی ایران خودرو به نامه محیط زیست آمده است:‌ «در تمام سنوات گذشته نیز به هنگام پیش فروش خودرو، مشخصات محصول فعلی به مشتری ارائه می‌شود اما در زمان تحویل، تمامی استانداردها مصوب ملی از نظر آلایندگی و زیست‌محیطی در محصولات تولیدی این خودروساز لحاظ شده است.»

در ادامه این پاسخ تصریح شده است: «اصولا بدون رعایت تمامی استانداردها،‌ مجوز شماره‌گذاری از سوی سازمان ملی استاندارد و راهور ناجا صادر نمی‌شود.»

اثر تورمی مضاعف ناشی از اسقاط یک خودرو با تولید سه خودرو - مهر 98

وی با تاکید بر اینکه طرح از رده خارج کردن یک خودرو فرسوده به ازای هر سه خودروی تولیدی دیزلی مضاعف اثر تورمی دارد، گفت: «زمانی که به طور نمونه جایگزینی  یک خودرو کامیون فرسوده با نو، برای دارنده خودرو گران تمام شود، اثر تورمی خواهد داشت؛ چرا که حمل‌ونقل  باری کالاها توسط کامیون‌ها صورت می‌گیرد. زمانی که قیمت کامیون گران‌تر تمام شود، حمل‌ونقل تمام  کالاها نیز منجر به افزایش قیمت آن‌ها خواهد شد.»

دبیر انجمن خودروسازان ایران تاکید کرد: «ذرات معلق  عامل اصلی ۸۶ درصد روزهایی هستند که سطح آلایندگی‌ها در هوا زیاد است که عمدتا توسط اتوبوس‌ها، کامیون و موتورسیکلت‌ها تولید شده و ربط چندانی به خودروهای  سواری ندارد. علاوه براین  فلزات گران‌بهایی که در کاتالیست خودروهای یورو ۵ استفاده می‌شود، نسبت به خودروهای یورو۴ بسیار گران‌تر شده است. به طور مثال قیمت یک کاتالیست موتور TU۵  ایران‌خودرو در سال ۹۵، ۲۰۰ هزار تومان بوده که اکنون دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است  و در واقع فلزات مورد استفاده در کاتالیست‌ها ۱۰ برابر گران شده که موجب افزایش قیمت خودروها خواهد شد.»

 

دنیای دیجیتال🖥
دنیای دیجیتال🖥 جدیدترین اپلیکیشن ها، معرفی بازی، خبرهای تکنولوژی، معرفی گجت ها، کنسول و بازی ها، موبایل و تبلت، مقالات علمی و فناوری، کسب و کارهای نو، بررسی سخت افزار، همه چیز از دنیای دیجیتال🔴

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋