در زمینه محتوای ویدئویی کوتاه، یوتیوب رقابت شدیدی با تیکتاک خواهد داشت.
در سال 2023 میلادی، یوتوب امکان کسب درآمد از طریق ویدیوهای کوتاه یا Shorts را برای تولیدکنندگان محتوا فعال کرد. حالا تعداد فزایندهای از تولیدکنندگان محتوا، با ساخت و بهاشتراکگذاری ویدیوهای کوتاه، کسب درآمد میکنند. یوتوب روز پنجشنبه اعلام کرد که از هر 4 کاربری که در این پلتفرم محتوای ویدیویی بهاشتراک میگذارد، 1 نفر از راه ویدیوهای کوتاه درآمد کسب میکند. با توجه به وجود بیش از 3 میلیون تولیدکننده محتوا در برنامه اشتراکگذاری تبلیغات یوتیوب، این تعداد درمجموع به 750,000 سازنده برای ویدیوهای کوتاه میرسد.
این شرکت اعلام نمیکند که بهطور خاص چقدر به این کاربران پرداخت کرده است. یوتوب درمجموع طی سه سال گذشته 70 میلیارد دلار به خالقان محتوای ویدیویی پرداخت کرده است که عمده آن به محتوای طولانی اختصاص دارد.
بهنظر میرسد در آینده محبوبیت ویدیوهای کوتاه در یوتیوب بیشتر شود. کیمبرلی تیلور، سخنگوی یوتیوب، میگوید که تعداد این نوع ویدیوهای نسبت به سال 2022، حدود 50 درصد افزایش یافته است. این ویژگی اکنون بهطور میانگین بیش از 70 میلیارد بازدید روزانه در ماه دارد. امکان ساخت ویدیوهای کوتاه اولینبار در سال 2020 برای این پلتفرم فراهم شد و در سال 2023، این پلتفرم تصمیم گرفت به تولیدکنندگان این نوع محتوا مبالغی براساس بازدید بپردازد.
با وجود مشکلاتی که شبکه اجتماعی تیکتاک در آمریکا درگیر آن است، هنوز یوتوب نتوانسته رقیبی جدی برای تیکتاک درزمینه محتوای ویدیویی کوتاه باشد. البته اگر این مشکل برای تیکتاک در آینده پابرجا بماند، احتمالاً کاربران بیشتری از آمریکا در یوتوب فعالیت خواهند کرد.
درحالحاضر آینده TikTok در ایالاتمتحده نامشخص است، زیرا لایحه ممنوعیت این پلتفرم یا فروش اجباری آن به یک شرکت غیرچینی، بهقوت خود در سنا وجود دارد.
البته یوتوب نیز ظاهراً با مشکلاتی دستوپنجه نرم میکند؛ اخیراً شهردار نیویورک از این پلتفرم و شبکههای اجتماعی دیگر بهدلیل آسیب به سلامت روان جوانان، شکایت کرد.
پاسخ ها