بنابر آمارهای این شورا در حال حاضر چهار میلیون گیمر حرفهای در ایران وجود دارد که بیشتر طرفدار بازیهای خارجی هستند.
به گفته دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد بازیهای رایانه ای بر مبنای مصوبه سال 1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده که نیاز به بروزرسانی دارد و لازم است مشارکت و بهرهگیری از تشکلهای مردمی دارای ظرفیت در این حوزه بازنگری و اصلاح شود.
هفتمین جلسه شورای «معین» ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور با ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر حوزههای علمیه خواهران، نماینده شورای سیاستگذاری فرهنگی بینالملل، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد.
در ابتدای جلسه «خسروپناه» از اقدامات ارزنده ستاد فرهنگی و اجتماعی تقدیر و گفت: «تدوین برشهای استانی و تاکید بر لزوم مراقبت و نظارت دقیق نسبت به نحوه هزینه کرد بودجههای فرهنگی در استانها و جلوگیری از تخصیص این منابع برای هزینههای جاری دستگاهها، تخصیص اعتبار اجرای آن در سالهای 1402 و پیشبینی بودجه 1403 از دستاوردهای ارزشمند این حوزه بوده است.»
او در راستای تصویب سیاستهای این حوزه اظهر کرد: «تدوین اسناد موسیقی، سینما، مد و لباس، صنایع دستی، اربعین و الگوی تدوین سیاستها و ضوابط حوزه اسباب بازی جزء فعالیتهای در حال انجام این ستاد است و تا پایان سال کارها نهایی و جهت تصویب به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال میشود.»
دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبتهای خود درباره نیاز به برروزرسانی قوانین گفت: «بنیاد بازیهای رایانهای بر مبنای مصوبه سال 1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده که نیاز به بروزرسانی دارد و لازم است مصوبه مذکور با لحاظ ظرفیتهای شورای عالی فضای مجازی، احصاء خلاءهای قانونی حوزه توسعه و تنظیمگری، مشارکت و بهرهگیری از تشکلهای مردمی دارای ظرفیت در این حوزه بازنگری و اصلاح شود.»
«حاجیلوئی»، دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی، از اقدامات زیرساختی و ارتباط ساختارمند با سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان دو دستاورد مهم ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور که با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار میشود، یاد کرد و افزود: «برآورد بودجه مورد نیاز برای اجرایی سازی برشهای 31 استان که تا پایان سال نهایی خواهد شد باید به گونه ای تدبیر شود که بودجه های تخصیصی، در راستای اجرای برنامههای فرهنگی اولویتدار استانها با محوریت گروههای مردمی و سازمانهای مردم نهاد هزینه شود تا شاهد اثرگذاری این پروژهها در حل مهمترین مسائل فرهنگی هر استان باشیم.»
در ادامه جلسه «حاجی هاشمی»، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، گزارشی از اقدامات بنیاد پیرامون اطلاعات مصرف بازی های دیجیتال در ایران را ارائه و اعلام کرد: «34 میلیون نفر در کشور بازی رایانهای با صرف وقت حدود 95 دقیقهای انجام میدهند. میانگین سنی کسانی که بازی میکنند 23 سال است.»
او تعداد گیمرهای حرفهای در کشور را چهار میلیون نفر اعلام کرد و گفت: «متاسفانه هم اکنون فقط بازیهای خارجی در میان گیمرهای حرفهای رواج دارد بر این اساس لازم است که برای پرمخاطب شدن بازیهای ایرانی همه وزارتخانهها تلاش کنند.»
سپس «عموزادی»، مدیرامور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی اجتماعی، گزارش ارزیابی عملکرد بنیاد ملی بازیهای رایانه ای را ارائه و اعضای جلسه به بحث و بررسی پیرامون موضوع پرداختند.
«محمدحسین ساعی»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر نگاشت نهادی در بازیهای رایانهای تاکید کرد و گفت: «باید زمینه ارتباط زیست بوم بازیهای رایانهای با سایر زیست بومها فراهم شود.» او اصلیترین مشکل بازیهای رایانهای در کشور را اقتصاد دانست و ادامه داد: «کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات این حوزه است که باید برای آن چارهاندیشی شود.»
پاسخ ها