آزادراه اصفهان-شیراز جدیدترین آزادراه کشور است که بهزودی افتتاح میشود. استفاده از روکش بتنی، مزیت اصلی این مسیر است.
آزادراه اصفهان-شیراز جدیدترین آزادراه کشور به شمار میآید که طی ماههای اخیر شاهد اخبار بسیاری از جانب آن بودهایم. افتتاح این آزادراه باعث کوتاهشدن چشمگیر فاصله اصفهان تا شیراز و بالعکس میشود. همچنین رانندگی در آزادراهها افزایش راحتی و ایمنی مسافرت را بههمراه دارد. این مسیر جدید فاصله شیراز تا اصفهان را 135 کیلومتر کوتاه میکند که 10 تا 15 لیتر صرفهجویی در مصرف بنزین را بهدنبال دارد.
براساس گفتههای سرپرست معاونت ساخت و توسعه آزادراهها، در ساخت آزادراه اصفهان-شیراز از ساختار بتنی استفاده شده است. به ادعای «محمود ملازینل»، روسازی بتنی این آزادراه نخستین تجربه کشور در این نوع پروژه به شمار میآید. 50 کیلومتر از مسیر آزادراه اصفهان به شیراز روسازی بتنی دارد و بخشی از آزادراه تهران-شمال نیز به این قابلیت مجهز شده است. در این آزادراه روسازی بتنی درزدار غیرمسلح با ضخامت ۲۹ سانتیمتر به همراه اساس تثبیت به ضخامت ۲۰ سانتیمتر اجرا شده است.
استفاده از بتن بهعنوان جایگزین آسفالت، باعث افزایش طول عمر این مسیر در گذر زمان میشود. عدم تغییر شکل دائمی نظیر شیارافتادگی، جمع و فتیله نشدن رویه هنگام ترمزگرفتن خودروها و عبور از سرازیریها و سربالاییها، نرم و روان نشدن رویه در هوای بسیار گرم، مقاومت خزش بسیار بالا و قابلیت رؤیت مناسبتر در هنگام شب ازجمله مزایای روسازی بتنی هستند.
بااینحال، با وجود وعدههای اعلامشده درزمینه افتتاح این آزادراه، تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. همچنین میزان صرفهجویی در زمان سفر با ترافیک ورودی شیراز جایگزین میشود. به بیان کاربران، ترافیک منتهی به ورودی شیراز باعث میشود تا خودروها به مدت یک یا دو ساعت در این ترافیک باقی بمانند. همانند تجربه مشابه دیگر، افتتاح آزادراه تهران-شمال باعث کاهش ترافیک و زمان سفر به شمال در دوران پیک سفرها نشده است.
علاوه بر موارد یادشده، نرخ عوارض آزادراه اصفهان-شیراز همچنان مشخص نیست. شهروندان انتظار دارند تا در ابتدای افتتاح این آزادراه، عوارض سنگینی برای عبور و مرور خودروها وضع شود. درحالحاضر وزارت راه و شهرسازی حدود 20 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است.
پاسخ ها