این نسخه با توجه به طراحی جذاب و مشخصات فنی استثنایی، میتواند یکی از بهترین گزینههای کلاس خود باشد.
کمپانی جنرال موتورز با سرعت بالایی به سمت برقیسازی محصولات خود حرکت میکند. این خودروساز بزرگ آمریکایی که برندهای متعددی دارد، پیش از این با مدلهایی مثل شورولت بولت، شورولت Equinox و سدان پرچمدار کادیلاک سلستیک به بازار خودروهای برقی ورود پیدا کرده است. جدیدترین مدل تمام الکتریکی این کمپانی نسخه برقی کادیلاک اسکلید است. این نسخه پسوند IQ را در نام خود دارد و با توجه به طراحی جذاب و مشخصات فنی استثنایی، میتواند یکی از بهترین گزینههای کلاس خود باشد.
کادیلاک اسکلید از سال 1999 روی خط تولید قرار دارد. از آن تاریخ تاکنون این شاسیبلند قلدر آمریکایی در 5 نسل راهی بازار شده؛ نگاهی به هر 5 نسل نشان میدهد این خودرو همواره دارای طراحی ظاهری خاصی بوده است. این مسأله در رابطه با نسخه برقی اسکلید نیز صدق میکند. اگرچه DNA این نسخه با مدل درونسوز مشترک است، اما از نظر جزئیات میتوان تفاوتهای زیادی را مشاهده کرد. این تفاوتها بیشتر در مباحث آیرودینامیکی ریشه دارند و طراحان سعی کردهاند با اعمال تغییراتی مقاومت بدنه در برابر جریان هوا را کاهش دهند. بدیهی است که هر چه آیرودینامیک بدنه بهتر باشد، میزان مصرف انرژی کاهش مییابد. این امر نیز بهنوبه خود باعث افزایش برد حرکتی میشود.
برخلاف مدل بنزینی که در آن چراغهای اصلی ساختاری افقی دارند، در کادیلاک اسکلید برقی چراغهای جلو عمودی هستند و جلوپنجره اختصاصی IQ نورپردازی زیبای خود را دارد. در جلوپنجره و سپر فلاپهای فعالی تعبیه شده که هنگام نیاز به خنککاری باز میشوند. این فلاپها در همکاری با قطعات کف بدنه نقشی کلیدی در ارتقای آیرودینامیک اسکلید برقی ایفا میکنند. آنطور که کادیلاک اعلام کرده، ضریب درگ این نسخه در مقایسه با اسکلید درونسوز 15 درصد بهتر است. با این حساب میتوان نتیجه گرفت که ضریب درگ نسخه IQ باید برابر با 31 باشد.
در نمای جانبی اسکلید برقی از طراحی پویایی برخوردار است و بیننده را به یاد باشگاه و وزینههای سنگین میاندازد! خط شانه ضخیمی که از دماغه شروع و تا چراغهای عقب امتداد پیدا کرده و فرم خاص ستون C نقشی پررنگ در ایجاد این حس دارند! این شاسیبلند فولسایز روی رینگهای غولپیکر 24 اینچی حرکت میکند.
کادیلاک اسکلید IQ در نمای عقب طراحی فوقالعاده زیبایی دارد. در این نما چراغهای اصلی دارای ساختاری دو تکه هستند و مدل 300 هزار دلاری سلستیک را در ذهن تداعی میکنند.
همانند نمای بیرونی، کادیلاک اسکلید برقی در داخل کابین نیز طراحی بسیار مدرن و پیشرفتهای دارد. داشبورد این خودرو میزبان نمایشگرهای متعددی است که مجموع ابعاد آنها به 55 اینچ میرسد! همانطور که در تصاویر میتوانید مشاهده نمایید، سرنشین کناری هم نمایشگر اختصاصی خود را دارد. روی کنسل میانی نیز یک نمایشگر بزرگ تعبیه شده که از طریق آن میتوان امکانات مختلف خودرو را مدیریت کرد.
کابین کادیلاک اسکلید IQ از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. تمامی مواد بهکاررفته در قسمتهای مختلف از مرغوبترین مواد انتخاب شدهاند. به هر جای فضای داخلی نگاه کنید، حتماً با ترکیبی از چرم و چوب طبیعی روبرو خواهید شد. مکمل جذابیتهای کابین این شاسیبلند برقی، نورپردازی فوقالعاده زیباست که در شب جلوه خاصی ایجاد میکند.
در حالت استاندارد کادیلاک اسکلید برقی به سیستم صوتی با 19 اسپیکر مجهز است. اگر این تعداد اسپیکر کافی نبود، مشتریان میتوانند سیستم صوتی ساخت برند معروف AKG را انتخاب کنند. این سیستم آپشنال دارای 40 اسپیکر است!
کادیلاک اسکلید برقی جثه بزرگتری نسبت به مدل درونسوز دارد. طول این نسخه به 5.69 متر میرسد که در مقایسه با اسکلید بنزینی استاندارد 31 سانتیمتر بیشتر است. این افزایش طول بدنه باعث شده فاصله محوری خودرو برابر با 3.45 متر باشد! به همین خاطر است که کادیلاک مانور ویژهای روی راحتی کابین اسکلید برقی میدهد. این برند لوکس امکان سفارش صندلیهای مسافرتی مشابه با صندلیهای موجود در بخش بیزینس کلاس هواپیماها را فراهم کرده است. در صورت سفارش این آپشن صندلیهای ردیف دوم جای خود را به دو صندلی اختصاصی میدهند. علاوهبر این، دو نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی در دسترس سرنشینان ردیف دوم قرار میگیرد. یک نمایشگر لمسی دیگر روی کنسول میانی اضافه میشود تا بهوسیله آن سرنشینان ردیف دوم بتوانند به مدیریت تنظیمات مختلف بپردازند.
ابعاد بزرگ کادیلاک اسکلید برقی، فضای گسترده برای سرنشینان ردیف سوم به ارمغان آورده است. در کنار این، فضای بار گنجایشی برابر با 671 لیتر دارد. در صورت خواباندن صندلیهای ردیف سوم این رقم به 1956 لیتر افزایش مییابد. اگر صندلیهای ردیف دوم نیز خوابانده شوند، فضای حمل بار به 3375 لیتر میرسد! بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به بهرهمندی از پیشرانه برقی، اسکلید IQ صندوقی با گنجایش 345 لیتر در زیر کاپوت جلو دارد. بنابراین، مجموع فضای حمل بار این شاسیبلند برقی در بیشترین حالت برابر با 3720 لیتر است. برای مقایسه باید گفت این رقم برای اسکلید استاندارد 3426 و برای اسکلید ESV برابر با 4043 لیتر است.
کادیلاک اکسلید برقی با اشتراک سه ساله آنستار سوپر کروز (OnStar Super Cruise) به دست مشتری میرسد. این سیستم، رانندگی بدون دخالت دست در بیش از 400 هزار مایل (643 هزار کیلومتر) از شبکه بزرگراهی آمریکا و کانادا را امکانپذیر میکند. با کمک این سیستم پیشرفته، اسکلید برقی میتواند از خودرویی که در حال حرکت با سرعت پایینتری است، بهطور خودکار سبقت بگیرد! گفتنی است هامر برقی نیز از این سیستم سود میبرد.
نسخه برقی کادیلاک اسکلید به سامانههای مدرن دیگری نیز مجهز است که برخی از آنها عبارتند از سیستم پایش نقاط کور، سیستم پیشگیری از برخورد، ترمز اضطراری خودکار با امکان کاهش سرعت خودکار در چهارراهها و تقاطعها، دوربین 360 درجه با کیفیت و سیستم پیشگیری از برخورد با عابرین پیاده و دوچرخهسواران.
پیشرانه کادیلاک اسکلید برقی متشکل از دو موتور مغناطیس دائم است. این موتورها در شرایط نرمال، با همکاری هم 680 اسب بخار قدرت و 833 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. در صورت انتخاب حالت Velocity Max، میزان خروجی پیشرانه به 750 اسب بخار قدرت و 1064 نیوتن متر افزایش مییابد. در رابطه با شتاب و سرعت اطلاعات دقیقی موجود نیست، ولی کادیلاک تأیید کرده که صفر تا 96 کیلومتر اسکلید برقی زیر 5 ثانیه خواهد بود.
با توجه به بهرهمندی از پیشرانه دو موتوره، هر چهار چرخ کادیلاک اسکلید برقی محرک هستند. این شاسیبلند درشتاندام توانایی کشش باری به وزن 3.6 تن را دارد. مثل جی ام سی هامر و شورولت سیلورادوی برقی، اسکلید IQ نیز به چرخهای عقب فرمانپذیر مجهز است و امکان حرکت مورب در سرعتهای پایین را دارد.
کادیلاک اسکلید IQ از یک باتری بسیار حجیم بهره میبرد. باتری این شاسیبلند فولسایز و لوکس بیش از 200 کیلووات ساعت ظرفیت دارد. با اتکا به این باتری، اسکلید برقی قادر است تا 450 مایل یا 724 کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت سر بگذارد. اگر این رقم در دنیای واقعی تحقق یابد، اسکلید IQ از نظر برد حرکتی در بین تمامی شاسیبلندها بیرقیب خواهد بود.
مثل مدلهای برقی جدید جنرال موتورز، کادیلاک اسکلید IQ نیز بر اساس پلتفرم پیشرفته اولتیوم توسعه پیدا کرده است. باتری این خودرو از 24 ماژول تشکیل یافته و بهنظر میرسد با جی ام سی هامر برقی مشترک باشد. کادیلاک میگوید این باتری از تکنولوژی 800 ولتی پشتیبانی میکند، از این رو به احتمال قوی، سرعت شارژ اسکلید برقی مثل هامر 350 کیلووات خواهد بود. در این صورت تنها با 10 دقیقه شارژ میتوان تا 100 مایل یا 160 کیلومتر مسافت را طی کرد.
سیستم تعلیق کادیلاک اسکلید برقی در حالت استاندارد از نوع بادی است و کمکفنرها مغناطیسی هستند. به لطف این سیستم تعلیق پیشرفته، ارتفاع اسکلید IQ قابل تنظیم است و راننده میتواند برای دستیابی به آیرودینامیک بهتر، ارتفاع را تا 2 اینچ یا 5 سانتیمتر کاهش دهد. هنگام عبور از روی ناهمواریها نیز امکان افزایش ارتفاع تا 1 اینچ (2.5 سانتیمتر) وجود دارد.
کادیلاک اسکلید IQ به قابلیت V2H مجهز است. این قابلیت که میتوان آن را مشابه قابلیت شارژ معکوس در تلفنهای همراه هوشمند دانست، به راننده اجازه میدهد در مواقع ضروری انرژی خانه را از باتری خودرو تأمین کند.
کادیلاک اسکلید IQ با قیمتی در حدود 130 هزار دلار عرضه خواهد شد. برای مقایسه بد نیست بدانید نسخه پایه از مدل درونسوز قیمتی برابر با 81,190 دلار دارد و نسخه پرچمدار اسکلید V با پرداخت 152,590 دلار قابل خرید است. اسکلید برقی در دو تریم لاکشری و اسپرت تولید خواهد شد.
مأموریت تولید این شاسیبلند الکتریکی بر عهده کارخانه Factory Zero در ایالت میشیگان خواهد بود. بر اساس برنامهریزیهای جنرال موتورز، تولید این خودرو از تابستان آینده کلید خواهد خورد و به عنوان مدل 2025 بهفروش خواهد رسید. از این رو انتظار میرود اسکلید برقی از اواخر سال آینده وارد خیابانها شود.
پاسخ ها