اونتادور برای حدود یک دهه پرچمدار محصولات گاو خشمگین ایتالیایی بود و اکنون خودرو جایگزین آن با نام لامبورگینی رولتو (Revuelto) معرفی شده است.
شرکت ایتالیایی لامبورگینی همواره به دلیل تولید دیوانهکنندهترین ابرخودروها شناخته شده است. لامبورگینی اونتادور برای حدود یک دهه پرچمدار محصولات گاو خشمگین ایتالیایی بود و اکنون خودرو جایگزین آن با نام لامبورگینی رولتو (Revuelto) معرفی شده است. لامبورگینی رولتو یک ابرخودرو هیبریدی با 1001 اسب بخار قدرت به حساب میآید که در فرآیند ساخت آن از فناوریهای صنعت هوافضا استفاده شده است.
نخستین بخش متفاوت لامبورگینی رولتو با دیگر محصولات این برند، پیشرانه آن است. این ابرخودرو لامبورگینی اکنون از پیشرانه V12 شش و نیم لیتری به همراه سه موتور برقی بهره میبرد. خوشبختانه پاک بودن باعث نشده است که لامبورگینی قید استفاده از موتورهای 12 سیلندر را بزند و این مساله برای علاقمندان دنیای خودرو خوشحال کننده خواهد بود. این موتور دیگر توربوشارژر ندارد و به تنهایی 813 اسب بخار قدرت تولید میکند. دو موتور از سه موتور برقی خودرو روی محور جلو قرار گرفتهاند و موتور سوم نیز پشت جعبه دنده قرار دارد. پکیج باتریهای لامبورگینی رولتو کوچک هستند و تنها 3.8 کیلووات ساعت ظرفیت دارند. بنابراین برد ابرخودرو هیبریدی لامبورگینی در حالت تمام برقی تنها 6 مایل یا 9.5 کیلومتر است.
این چهار پیشرانه در کنار یکدیگر به طور دقیق 1000.7 اسب بخار قدرت تولید میکنند. برای انتقال قدرت در لامبورگینی رولتو نیز از گیربکس هشت سرعته دوکلاچه استفاده شده است. لامبورگینی رولتو یک خودرو چهار چرخ محرک است و قدرت به تمامی چرخهای آن ارسال میشود. 13 حالت رانندگی برای رولتو در نظر گرفته شده است که یکی از آنها حالت رانندگی تمام برقی خواهد بود. بنابر گرفته لامبورگینی، رولتو نخستین ابرخودرو این شرکت به حساب میآید که ساختار جلویی آن به طور کامل از فیبرکربن ساخته شده است.
علاقمندان برند لامبورگینی انتظار دارند تا عملکرد ابرخودرو هیبریدی این شرکت خیره کننده باشد. بنابر آمار رسمی اعلام شده از لامبورگینی رولتو، شتاب صفر تا صد این خودرو 2.5 ثانیه خواهد بود. همچنین اگر کمتر از 7 ثانیه دیگر به محصول جدید لامبورگینی فرصت دهید، شما را به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت خواهد رساند. حداکثر سرعت لامبورگینی رولتو نیز معادل 347 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. البته راننده میتواند با انتخاب حالت تمام برقی و به شرط داشتن باتریهای پر، بی سر و صدا در شهر تردد کند!
در بخش ترمزها، شاهد بهبود چشمگیر نسبت به اونتادور هستیم. پکیج ترمزهای لامبورگینی رولتو در چرخهای جلو از کالیپرهای 10 پیستونی و دیسکهای 16.1 اینچی تشکیل شدهاند. چرخهای عقب این خودرو نیز به کالیپرهای چهار پیستونی و دیسکهای 15.4 اینچی مجهز هستند. در مقایسه باید بدانید که لامبورگینی اونتادور به ترمزهای شش پیستونی به همراه دیسکهای 15.7 اینچی در چرخهای جلو و ترمزهای چهار پیستونی با دیسکهای 15 اینچی در چرخهای عقب مجهز بود.
لامبورگینی Revuelto را یک خودروی الکتریکی با عملکرد بالا می نامد که در نام آن عبارت PHEV با HPEV جایگزین می شود. با این حال فارغ از توصیفات زبانی، Revuelto دارای سختافزاری قوی است که به آن کمک میکند تا به سرعت در پیچها و همچنین در خط مستقیم حرکت کند. مهمتر از آن، این خودرو به سیستم فرمان دهی محور عقب جدید مجهز است که نتیجه آن بهبود گردش خودرو و پایداری بهتر آن خواهد بود. واکنشپذیری خودرو نسبت به فرامین راننده نیز حساستر و سریعتر شده است. علاوه بر شاسی یکپارچه قوی از جنس فیبرکربن، آنتی رولبارها و دسته موتور در یک قطعه کلی ادغام شدهاند که حاصل آن کاهش وزن و پیچیدگی و افزایش انعطاف پذیری خودرو بوده است.
سبک طراحی لامبورگینی رولتو تا حدود زیادی یادآور خودروهای پیشین این شرکت است. ظاهر کلی خودرو به مدل محبوب اونتادور شباهت دارد و مدل طراحی گلگیرهای عقب آن یادآور لامبورگینی دیابلو است. شیب قسمت جلویی نیز ما را به یاد لامبورگینی مورسیه لاگو میاندازد. با این حال الگوی طراحی Y شکل برای چراغها و دیگر قسمتهای این خودرو به وضوح قابل مشاهده است.
لامبورگینی استفاده از الگو طراحی Y را مرتبط با صنعت هوافضا میداند. به گفته این شرکت، اصول به کار رفته در طراحی لامبورگینی رولتو مشابه اصول طراحی جت جنگنده F-35 است و این خودرو به یک جنگنده پنهانکار شباهت دارد. با این حال تمام اجزای رولتو شبیه به جنگنده نیستند. درهای بازشونده رو به بالا در لامبورگینی کونتاش، در رولتو نیز نصب شدهاند که سابقه آنها به پنج دهه پیش میرسد.
بنابر اعلام لامبورگینی، مدل رولتو نسبت به اونتادور 61 درصد کارایی بیشتر دارد و نیروی رو به پایین ایجاد شده توسط آن 66 درصد بیشتر است. تایرهای در نظر گرفته شده برای لامبورگینی رولتو نیز از مدل بریجستون پونتزا اسپرت با سایز 265/35R20 در جلو و 345/30R21 در عقب هستند. البته ترکیب لاستیکهای 265/30R21s در جلو و 355/25R22s برای عقب نیز موجود است. مالکان میتوانند از بین 400 رنگ انتخاب شده برای رولتو، یکی را برای اتومبیل خود انتخاب کنند. به طور کلی لامبورگینی رولتو 10 درصد سبکتر و 25 درصد محکمتر از مدل اونتادور به شمار میآید. با این حال لامبورگینی هیچ رقم دقیقی را از وزن مدل جدید خود اعلام نکرده است.
در فضای داخلی لامبورگینی رولتو همه چیز برای کاربران این برند آشنا است. با این حال سه نمایشگر در کابین این خودرو انتظار سرنشینان را میکشند. مجموعه کلاستر دیجیتال راننده 12.3 اینچی است و در میانه کابین نیز نمایشگر 8.4 اینچی به نمایش تنظیمات سیستمهای رفاهی اختصاص دارد. یک نمایشگر 9.1 اینچی نیز در سمت سرنشین قرار گرفته است که اطلاعات حیاتی خودرو را نمایش میدهد. هر سه نمایشگر از تنظیمات لمسی پشتیبانی میکنند و میتوانید اطلاعات مربوط به سیستم تهویه یا موسیقی را روی آنها مشاهده کنید.
بنابر گرفته لامبورگینی، مدل رولتو با محیط زیست سازگار است. مواد داخلی این ابرخودرو از جنس میکروفیبر بازیافتی از پلی استر تهیه شدهاند. همچنین برخلاف نمای خارجی، تنها 70 تریم رنگی مختلف برای کابین این خودرو در دسترس است.
لامبورگینی رولتو از پایان سال 2023 و روزهای آغازین سال 2024 میلادی در دسترس خریداران خواهد بود. انتظار میرود قیمت این خودرو از 600 هزار دلار آغاز شود، با این حال بایستی تا زمان اعلام اطلاعات دقیق از سوی شرکت ایتالیایی منتظر جزئیات بمانیم.
پاسخ ها