هرکسی میتواند یک دوربین به دست بگیرد، در خیابانها راه برود و از نماهایی که میبیند عکاسی کند؛ اما ثبت عکسهای به یاد ماندنی، تمرکز و تلاش بیشتری نیاز دارد. عکاسی خیابانی یعنی به تصویر کشیدن زندگی روزمره در خیابانها، اما راههایی وجود دارد که میتوان این تصاویر را خاطره انگیز تر و به یادماندنیتر کرد.
ایجاد دراما یا تاثیر نمایشی به عکسهای خیابانی به معنی این نیست که تنها تصاویر را از لحاظ بصری جذاب کنیم. باید بتوان با این عکسها احساسات را برانگیخت. در واقع این المان کمک میکند که بینندگان عکسهای ثبت شده شما، بعد از دیدن تصاویر احساساتی شوند و در نهایت عکس شما را همیشه به خاطر بسپارند. در دنیایی که همه افراد یک دوربین در دست دارند و میخواهند تصاویر خود را ثبت کنند، بد نیست شما متفاوت و درست عکاسی کنید.
اضافه کردن دراما و یا حس نمایشی به عکسهای خیابانی شاید در تئوری ساده باشد اما در عمل دشوار است. استفاده از دوربین حرفهای میتواند کمک کننده باشد، اما نحوه صحیح عکس برداری اهمیت بیشتری دارد. گاهی اوقات داستان و دراما در خود خیابان جریان دارد و گاهی اوقات نیاز است که خودتان آن را بسازید. در این مطلب قصد داریم به چند توصیه مهم و مناسب برای ثبت تصاویر خاطره انگیز خیابانی بپردازیم، با ما همراه باشید.
نزدیک شدن به سوژهها و این که به آنها اجازه دهید همه فریم تصویر شما را بپوشانند راهی فوق العاده برای ایجاد دراما و احساسات نمایشی در عکسهاست. اول از همه این موضوع به شما اجازه میدهد به طور کامل احساسات آنها را ثبت کنید بدون آن که به محیط اطرافشان اجازه دخالت دهید. این موضوع باعث میشود بیننده تصویر شما داستان خاص خود را برای تصویر ایجاد کند. در واقع موضوع یاد شده بیننده را مجاب میکند که از خود سوالاتی در رابطه با چرایی حس سوژههای داخل عکس بپرسد.
علاوه بر این، نزدیک شدن به سوژهها، حس تنش بین عکاس و سوژه را به مخاطب القا میکند. عکس برداری از غریبهها در خیابان آن هم از فاصلهای نزدیک میتواند منجر به تنش و برخوردهای جالبی شود که مخاطب به خوبی آن را درک میکند. در واقع ریسک عکس برداری از فاصلهای نزدیک میتواند حس تنش جالبی را به مخاطب القا کند.
البته شما میتوانید از لنزهای تلهفوتو هم استفاده کنید؛ موضوعی که در عکاسی خیابانی به هیچ عنوان توصیه نمیشود. از طرفی باید به این موضوع توجه داشته باشید که عکاسان خیابانی ترجیح میدهند کمتر مورد توجه مردم قرار بگیرند، به همین دلیل استفاده از لنزهای بزرگ موضوع یاد شده را نقض میکند و در نتیجه گزینه مناسبی نخواهد بود.
همچنین مخاطبین ممکن است با تاثیر لنزهای مختلف آشنا باشند و متوجه شوند که تصویر شما با استفاده از لنز ثبت شده. موضوعی که به هر حال ممکن است از ارزش تصویر شما بکاهد. به طور کلی شاید بسیاری از مخاطبین توانایی تشخیص این موضوع را نداشته باشند، اما بسیاری از آنها ممکن است حس تصنعی بودن را درک کنند.
در اکثر ژانرهای عکاسی نور خورشید بزرگترین دشمن محسوب میشود، اما در عکاسی خیابانی این موضوع صحت ندارد. البته که در یک فضای بسیار پهناور شاید آنچنان مناسب عمل نکند، اما وقتی وارد خیابانها شوید -خصوصا خیابانهایی که بین ساختمانهای بلند قرار گرفتهاند- نور خورشید به خودی خود به عکسهای شما حس و حال جالبی میبخشد.
نکته مثبت در رابطه با نور خورشید تنها مربوط به نور نیست، بلکه سایه ایجاد شده توسط نور مستقیم خورشید است که جذابیت تصاویر را دو چندان میکند. سایههای عمیق و تاریک میتوانند به شما کمک کنند تا فریمهای جذابی را به عکسهای خود بیافزایید. خطوط نور در بین تاریکی سایهها میتواند محلی مناسب برای قرارگیری سوژههایتان باشد. البته برای ثبت چنین عکسهایی باید صبور و با حوصله باشید.
تصاویر ثبت شده در بین سایه و نور میتواند تداعی کننده مبارزه خیر و شر و نور علیه تاریکی باشد. در واقع این با شماست که بتوانید تقابل، زیبایی، زشتی، رمز و راز و دیگر مسائل جذاب در خیابان را با نور و سایههای ایجاد شده تطبیق دهید تا اثری به یادماندنی ایجاد کنید.
یکی از اصلیترین دلایل دشوار بودن عکاسی خیابانی این است که مردم عمدتا بدون توجه به اطرافشان تنها در خیابانها راه میروند. معمولا نمیتوانید منتظر اتفاق جالبی باشید چرا که هیچکس به دنبال رقم زدن چنین موضوعی نیست. به همین دلیل است که باید صبور و با حوصله باشید. همچنین باید دقت کنید و به خوبی هرکدام از داستانهای کوچک و جالبی که در خیابان رقم میخورد را رصد نمایید. در بیشتر مواقع، عکس برداری از افرادی که تنها در خیابان راه میروند خسته کننده است و چیزی نیست که عکسهایتان را برای مخاطبین خاطره انگیز کند.
بهترین روش برای یافتن داستانهای مناسب این است که در یکجا منتظر بمانید. به جای این که مثل یک شکارچی منتظر باشید، اجازه دهید داستانها به سراغ شما بیایند. به عنوان مثال در کنار یک تقاطع متراکم از جمعیت بایستید و منتظر بمانید. بدون آن که عجله کنید، خیلی سریعتر و دقیقتر اتفاقاتی که پیرامونتان میافتد را متوجه خواهید شد. به دقت منتظر تقابلها، برخوردهای فیزیکی و هر لحظهی غیر عادی باشید.
برخی از کلیشهها هستند که عکاسی از آنها دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارند. این کلیشهها اتفاقاتی هستند که عمدتا در تصاویر خیابانی مشاهدهشان میکنیم. ارتکاب این اشتباهات کاملا ساده است. به همین دلیل بد نیست از آنها دوری کنید.
یکی از اولین موضوعاتی که عکاسهای خیابانی تازه کار به آن علاقمندند، عکسبرداری از بیخانمانهاست. پیش خودشان فکر میکنند که در حال نمایش بدیها و زشتیهای دنیای پیرامون هستند. شاید نیت از این کار کاملا قابل دفاع و تحسین برانگیز باشد، اما تصویربرداری از بیخانمانها بیش از چیزی که فکر میکنند بی مفهوم است.
واقعیت این است که فقط عکسبرداری از بیخانمانها و افرادی که در خیابان زندگی میکنند به تنهایی هیچ جذابیت و مفهومی ندارد. همه میدانند که بیخانمانها وجود دارند و تقریبا همه ما هر روز آنها را میبینیم. از طرفی تصاویر بسیار زیادی از آنها در اینترنت وجود دارد. در واقع همه عکاسها تا حدی تلاش میکنند با عکس برداری از وضعیت بد زندگی این افراد به درآمد مناسبی برسند. به همین دلیل بهتر است از ثبت چنین تصاویری اجتناب کرد.
عکسهای سیاه و سفید شاید نمایی کلاسیک به تصویر بدهد، اما تا حدی میتوانند خسته کننده باشد. البته در برخی از موارد کاهش رنگهای موجود در یک تصویر میتواند به خاطره انگیز تر کردن آن کمک کند و میتوان گفت به طور کلی این کار موضوعی خلاقانه است. اما باید توجه داشته باشید که با سیاه و سفید کردن یک تصویر نمیتوان نقصهای موجود در رنگهای آن را از بین برد.
البته این موضوع به این معنی نیست که سیاه و سفید کردن عکسها به طور کلی کار اشتباهی است. اما برای انجام این کار باید سوژه، موضوع و شرایط جالبی در تصویر ایجاد کرده باشید که سیاه و سفید شدن تصویر با کلیت کار سازگار باشد. اما همیشه به یاد داشته باشید که یک عکس بد، هرگز با سیاه و سفید شدن بهتر نخواهد شد.
پاسخ ها