مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری از مکلف شدن اپراتورها برای اطلاع رسانی مشترکین نسبت به سرویسهای ارزش افزوده فعال آنها به صورت دو هفته یکبار خبر داد.
«پیمان قرهداغی» با ذکر این نکته که اطلاع رسانی به مشترکین پیرامون سرویسهای ارزش افزوده فعال و کارکرد آنها در حال حاضر نیز در برخی اپراتورهای کشور انجام میگیرد تاکید کرده که این موضوع برای تمامی اپراتورها ضروری خواهد بود: «در حال حاضر اپراتورهای ایرانسل و رایتل به صورت هفتگی و اپراتور همراه اول نیز بصورت دو هفته یکبار این اطلاع رسانی را برای مشترکانشان انجام میدهند.»
وی درباره سایر راههای اطلاعرسانی سرویسهای خدمات ارزش افزوده که پیش از این فعال شدهاند، افزود: «این راهها نیز همچنان فعال است و مشترکین اپراتورها میتوانند در بخش خدمات اپلیکیشنهای ایرانسل من، همراه من و رایتل من سرویسهای مختلف خدمات ارزش افزوده را مشاهده کنند و از سرویسهایی که عضو آن هستند اطلاع پیدا کرده و درصورت تمایل عضویت خود را لغو کنند.»
به نظر میرسد راهکار پیامکی که به تازگی اعلام شده میتواند راه حل موثری برای آگاهی مشترکین دارای گوشیهای ساده نسبت به کارکرد خدمات ارزش افزوده فعال روی سیمکارت آنها باشد. البته ناگفته نماند همانطور که قرهداغی تاکید کرده، این افراد میتوانند با کد دستوری USSD نیز از این خدمات و هزینه آگاه بدون نیاز به داشتن یک گوشی هوشمند آگاه شوند:
«کد ستاره ۸۰۰ مربع کدی است که کاربران با شمارهگیری آن میتوانند به راحتی کارکرد و سرویسهای خدمات ارزش افزودهای که عضو آن هستند را استعلام کنند و درصورت عدم تمایل، از سرویسی که عضو آن هستند خارج شوند.»
به گفته قرهداغی یکی دیگر از روشهای اطلاعرسانی درخصوص سرویسهای ارزش افزوده، مراکز تماس اپراتورهاست چرا که رگولاتوری اپراتورها را مکلف کرده است که از طریق مراکز تماسشان، پاسخگوی سوالات و درخواستهای مشترکین درباره خدمات ارزش افزوده باشند. بر همین اساس شماره ۹۹۹۰ در همراه اول، شماره ۷۰۰ در ایرانسل و شماره ۲۰۰ در رایتل بعنوان شمارههای مرکز تماس پیشبینی شده است.
وی ایجاد کانالهای مختلف برای کسب اطلاع از کارکرد و تعرفه سرویسهای ارزش افزوده را در راستای حمایت از کسب و کارهای حوزه خدمات ارزش افزوده دانست و گفت:
«وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قصد ندارند مانع فعالیت کسب و کارهای سالم سرویسهای خدمات ارزش افزوده شوند. چرا که تعداد قابل توجهی از شرکتها خدمات با کیفیت و مطلوبی را به مشترکین خود ارایه میدهند.»
قرهداغی تصریح کرده که رگولاتوری به دنبال شناسایی و حذف سرویسهایی است که با استفاده از روشهای نامطلوب و اغوا کننده افراد را به عضویت خود درآوردهاند؛ تا از این طریق، از شرکتهایی که کسب و کار درست و سالمی را در زمینه خدمات ارزش افزوده راهاندازی کردهاند، حمایت کند.
پاسخ ها