دنیای دیجیتال🖥

دانشمندان موفق به کشف چهار الگوی مختلف برای پیشرفت بیماری آلزایمر شدند

بیماری آلزایمر با تجمع و گسترش غیرطبیعی «پروتئین تاو» در مغز مشخص می‌شود. اکنون یک تحقیق بین‌المللی نشان می‌دهد که تاو طبق چهار الگوی مشخص در افراد مبتلا گسترش پیدا می‌کند.

دانشمندان در این تحقیق که در نشریه «Nature Medicine» منتشر شده، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مغز سالم یا مبتلا به آلزایمر ۱۱۷۳ نفر را اسکن کردند که طی این آزمایش، برای گسترش پروتئین تاو در میان سلول‌های عصبی چهار الگوی متمایز شناسایی شد.

پروتئین‌های تاو معیوب با ایجاد و پیشرفت بیماری آلزایمر ارتباط زیادی دارند و پیش از این تصور می‌شد که گسترش این پروتئین در مغز تمام مبتلایان تقریبا به یک شکل انجام می‌شود. «اسکار هانسون»، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه لوند در سوئد عنوان می‌کند که تاثیرات چهار الگوی مشخص شده با گذشت زمان مشخص می‌شوند و هیچ کدام از آن‌ها روش غالب محسوب نمی‌شوند.

آلزایمر

گونه اول در ۳۳ درصد موارد کشف شده که در آن پروتئین تاو به طور عمده روی حافظه و لوب گیجگاهی بیمار تاثیرگذار خواهد بود. گونه دوم در بین ۱۸ درصد موارد کشف شده و در سایر قسمت‌های قشر مغز گسترش پیدا می‌کند. تاثیر آن روی حافظه کمتر است اما قدرت تصمیم‌گیری و انجام برخی کارهای فرد مبتلا را با مشکل روبرو می‌کند.

نوع سوم که در ۳۰ درصد موارد مشاهده شده، روی قشر بصری مغز تاثیرگذار خواهد بود و جهت‌یابی، اندازه‌گیری فاصله و شناسایی برخی اشکال بیماران را دچار مشکل می‌کند. سرانجام نوع چهارم و آخرین مورد در ۱۹ درصد موارد دیده شده که به صورت نامتقارن در نیمکره چپ مغز گسترش پیدا می‌کند و بر پردازش زبان فرد بیمار تاثیر می‌گذارد.

تجزیه و تحلیل چهار الگوی مشخص شده حدود دو سال زمان برده و نتایج آن، علائم مختلف مشخص شده طی پیشرفت بیماری در افراد مختلف را نشان می‌دهد. «جیکوب وگل»، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه مک گیل کانادا می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد که آلزایمر حتی از آنچه پیش از این تصور می‌شد، یک بیماری ناهمگون‌تر است.»

در حال حاضر تعداد افراد مبتلا به آلزایمر در سرتاسر جهان به شدت در حال افزایش است. تاکنون مشخص شده که این بیماری باعث از دست رفتن مداوم نورون‌های مغز می‌شود اما هنوز دلیل آن مشخص نشده و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

دنیای دیجیتال🖥