مرسدس بنز EQS یکی از مهمترین خودروهای تاریخ کمپانی است. این خودرو که در حقیقت S کلاس خودروهای برقی محسوب میشود، با انبوهی از امکانات پیشرفته و پیشرانه مدرن وارد بازار شده تا قواعد موجود را به نفع خود بر هم بزند. اما با وجود بهرهگیری از آخرین تکنولوژیها در ساخت EQS، در این سدان الکتریکی خبری از دوربینهای جانبی نیست و کماکان این آینههای معمولی هستند که وظیفه نمایش اطراف خودرو را بر عهده دارند، در این مطلب به علت این رویکرد سنتی در فناوری این خودرو پیشرفته میپردازیم.
مدیرعامل دایملر بنز یعنی آقای الا کلنیوس اخیرا در مصاحبه با نشریه اتوموتیو نیوز اروپا گریزی به این امر زده و در اظهارنظری جالب گفته مرسدس بنز نمیخواهد از هر تکنولوژی صرفا بخاطر تکنولوژی بودن در محصولات خود استفاده کند. از دید وی مرسدس بنز باید در زمینه تکنولوژیهای خوب و مفید پیشگام باشد.
آقای کلنیوس در ادامه افزوده تحقیقات مختلف ثابت کردهاند، بخش قابل توجهی از مشتریان در خودروهایی که دارای نمایشگر داخلی هستند، هنگام نگاه کردن به آنچه که در پشت خودرو رخ میدهد، دچار حالت تهوع میشوند. به همین خاطر مرسدس بنز در EQS قید استفاده از تکنولوژی دوربین جانبی را زده است.
مساله حائز اهمیت دیگر اینکه در سرعتهای پایین مزایای دوربینهای جانبی کاملا رنگ میبازد. به گفته آقای کلنیوس هنگام حرکت با سرعت بالا در اتوبان، دوربینهای جانبی به خاطر ابعاد کوچکتر و مقاومت کمتر در برابر جریان هوا، به بهبود ایرودینامیک کمک میکنند. اما در سرعتهای پایین انرژی صرف شده برای روشن نگه داشتن این دوربینها و نمایشگرهای مربوطه بیشتر از مقداری است که آنها از طریق بهبود ایرودینامیک صرفهجویی میکنند.
ناگفته نماند مرسدس بنز EQS قادر است طبق چرخه WLTP تا ۷۷۰ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد. قویترین نسخه از این سدان لوکس برقی در عرض ۴.۳ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت رسانده و قادر است به نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.
ذکر این نکته ضروری است شرکتهایی مثل هوندا؛ آئودی و لکسوس برخی از محصولات خود را به دوربینهای جانبی تجهیز کردهاند. اما با توجه به قوانین موجود در برخی کشورها از جمله آمریکا، امکان تردد خودروهای تولید انبوه که فاقد آینه بوده و مجهز به دوربینهای جانبی هستند، در خیابانها و جادههای عمومی وجود ندارد.
پاسخ ها