تقریبا روزی نیست که خبری از تولید باتری حالت جامد منتشر نشود و به هر سمت و سویی که نگاه کنید یک شرکت کوچک یا بزرگ به سختی مشغول توسعه باتری های حالت جامد است.
باتری حالت جامد شبیه به مرغ سوخاری شده است. تقریبا همه مزیت های ممکن را به ارمغان خواهد آورد. قیمت پایین، چگالی انرژی بالاتر و سرعت شارژ بیشتر از جمله وعده هایی است که به ما دادهاند.
باتری های لیتیوم یونی معمولی از الکترولیت نیمه مایع بین آند و کاتد استفاده میکند و در صورت گرم شدن بیش از حد احتمال انفجار وجود خواهد داشت. در باتری های حالت جامد از یک ماده جامد به جای الکترولیت نیمه مایع استفاده میشود که در برابر گرما مقاومت بسیار زیادی دارد و حتی در زمان برخورد نیز آسیب کمتری میبیند.
حتی سیستمهای خنک کننده سادهتر و کم هزینه تر از دیگر مزیت های این دست از باتری ها هستند. به طور معمول آنچه که در آزمایشگاه ممکن میشود تضمینی برای عملیاتی بودن آن در محصول نهایی وجود ندارد.
به همان اندازه که سلول های باتری امروزی بسیار پیشرفته هستند. روند تولید و ساخت آنها شبیه به نوارهای کاست است.
برای قرار دادن الکترولیت نیمه مایع درون هر سلول از ماشین های غلطکی قدیمی استفاده میشود و یک پوشش اکسید فریک را بر روی یک نوار پلاستیکی قرار میدهد.
به همین دلیل هر محصول جدیدی که از تکنیک های تولید موجود استفاده کند شانس موفقیت بالاتری خواهد داشت. یک محصول جدید با روش تولید جدید نیازمند تجهیزات تولید جدید نیز خواهد بود و در نتیجه هزینهها را به شدت افزایش خواهد داد.
طبق بیانیه منتشر شده توسط فورد، بی ام و و تویوتا باتری های حالت جامد به زودی بر روی خطوط تولید شرکت های خودروسازی قرار خواهند گرفت.
فورد و بی ام و در کلرادو آمریکا سرمایه گذاری کردهاند و نتیجه آن نیز تولید باتری ۲۰ آمپر ساعتی ساخته شده از فلز لیتیوم است که ۳۳۰ وات بر کیلوگرم و ۲۲ لایه سلول دارد. این شرکت مدعی است که باتری های آنها تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۴۰۰ وات بر کیلوگرم خواهد رسید.
اما نکته مهم و اساسی استفاده از همان روش قدیمی تولید است که میتوان آن را در مقیاس تجاری نیز استفاده کرد.
در حال حاضر بیش از ۴۰۰ نمونه اولیه در اختیار شرکت های خودروسازی قرار گرفته تا با انجام تست های مستقل کارایی و قابلیت های آن را مورد سنجش قرار دهند و در نهایت در سال ۲۰۲۲ تولید انبوه این باتری ها آغاز شود.
از مهم ترین مزیت های باتری تولید شده توسط فورد و بی ام و می توان به موارد زیر اشاره کرد.
عملکرد بالا در دمای -۱۰ درجه سانتی گراد
شارژ تا ۵۰ درصد در عرض ۱۵ دقیقه در دمای اتاق
ضخامت جدا کننده سلول های باتری تا ۲۵ میکرون
در مورد عمری باتری ها نیز شرکت تولید کننده میگوید سلول های حالت جامد قادر به تخلیه مداوم انرژی تا ۵ درجه سانتی گراد هستند.
احتمالا اوج عملکرد باتری های طراحی شده را در پایان سال ۲۰۲۱ خواهیم دید به گونهای که این باتری ها میتوانند نیاز خودروسازان را برای مدت به نسبت طولانی بر طرف کنند.
مدیر ارشد فناوری این شرکت اعلام کرده است که باتری های حالت جامد ثابت کردهاند که از دمای انجماد تا ۷۰ درجه سانتی گراد امن هستند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر از نسل جدید باتری ها می توانید این مطلب را مطالعه کنید.
پاسخ ها