پرکاربردترین هشتگهای ایرانی نشان میدهد که کاربران ایرانی اینستاگرام به موضوعات سبک زندگی (لایف استایل) در این شبکه اجتماعی بیشتر از سایر موارد اهمیت میدهند و پستهای منتشر شده در این شبکه اجتماعی بیشتر از همه چیز حول محور این موارد منتشر شده است.
آنطور که موسسه لایف وب گزارش داده پرکاربردترین هشتگ ایرانیان در سال گذشته هشتگ تهران بوده است، بیش از ۸ میلیون پست با این هشتگ منتشر شده و به نظر میرسد ساکنین پایتخت فعالیت زیادی در این شبکه اجتماعی دارند و همچنین صحبت درباره مکانهای مختلف تهران از موضوعات مورد علاقه کاربران اینستاگرامی است.
پس از هشتگ تهران، سه هشتگ عشق، ایران و Love به ترتیب با بیش از ۷.۸ میلیون و ۵.۶ میلیون بار تکرار در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. هشتگ Love یک ترند جهانی است و همواره به عنوان یکی از پرکاربردترین هشتگهای جهانی اینستاگرام شناخته شده است و بیش از ۲ میلیارد پست با این هشتگ در اینستاگرام انتشار یافته است. معادل فارسی آن یعنی عشق نیز بین کاربران ایرانی پرطرفدار است و هشتگ ایران نیز توسط کاربران داخل کشور به کرات استفاده شده است. هشتگهای جهانی و پرکاربرد دیگری چون art و Instagram نیز توسط کاربران داخل کشور استفاده میشود که جایگاه ویژهای در بین کاربران داخل کشور دارند.
پس از این موارد هشتگ کرونا وجود دارد که قرارگیری آن در سال کرونازده ۹۹ دور از ذهن نیست. این هشتگ بیش از ۵.۵ میلیون بار توسط کاربران گذاشته شده و این موضوع نشان از اهمیت کرونا در زندگی روزمره مردم دارد. باید گفت هشتگهای دیگری نظیر کرونا را شکست میدهیم نیز در این زمینه پرکاربرد بودهاند.
در بین افراد شاخص و مشهور هشتگ تتلو بیشتر از همه اشخاص در بین پستهای ایرانیان دیده شده است و این موضوع با توجه به حاشیهسازی این خواننده و صفحه پربازدید و پرفالوور آن نیز دور از ذهن نیست. هشتگهای پربازدید دیگری نیز در این بین وجود دارند که خوزستان از جمله آنهاست و نکته بارز در این میان استفاده زیاد از هشتگ tiktok است؛ این موضوع نشان از نفوذ این شبکه اجتماعی در بین جوانان و نوجوانان ایرانی و افزایش محبوبیت تیک تاکرهای ایرانی میدهد. باید گفت جامعه تیک تاکرهای ایرانی در سال ۹۹ شکل تازهای به خود گرفتند و حالا فعالین این حوزه در اینستاگرام میلیونها دنبال کننده دارند و ویدیوهایشان از پربازدیدترینهای همیشگی این شبکه اجتماعی است.
با توجه به آماری که لایف وب منتشر ساخته باید گفت که بستر اینستاگرام بیشتر از همه چیز در حوزه «سبک زندگی» برای کاربران کاربرد دارد و پس از آن مواردی چون «کسب و کار» و «هنر و سرگرمی» بیشترین اهمیت را برای این کاربران دارند. در مورد موضوع کسب و کار باید گفت که اینستاگرام از معدود شبکههای اجتماعی جهانی فیلتر نشده در ایران است که بستر فعالی برای دیجیتال مارکتینگ برندها و شرکتهای ایرانی به حساب میآید؛ پیشتر رئیس کمیسیون کسبوکارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران در این مورد گفته بود که یک بازار ۵ هزار میلیارد تومانی در اینستاگرام وجود دارد.
در مورد «هنر و سرگرمی» که سومین موضوع پر اهمیت بین هشتگهای کاربران ایرانی است نیز باید گفت که اساسا اینستاگرام با همین پیشفرضها در ابتدای امر راهاندازی شد و با توجه به بصری بودن آن و ویزگیهای خاصی که در زمینه تولید محتوای تصویری دارد، طبیعتا موضوع سرگرمی و هنر در آن برای همه کاربرانش ملاک مهمی است. عدم توجه به موضوعات سیاسی و اجتماعی در اینستاگرام نسبت به این موارد نیز در شبکههای اجتماعی دیگری نظیر توییتر جبران میشود که بیشتر هشتگها در آن حول محور موارد سیاسی و اجتماعی میچرخد.
پاسخ ها