با تغییرات سیاسی که در آمریکا اتفاق افتاده و احتمال بازگشت این کشور به برجام را افزایش داده است، گمانه زنی ها از مذاکره دوباره میان خودروسازان داخلی و برندهای اروپایی خبر می دهند. با این وجود، بازگشت شرایط به دوران قبل از ترامپ، فرایندی زمان بر است. بنابراین عجیب نیست که در این فاصله زمانی، چینی ها بیش ترین استفاده را از بازار بکر خودرو ایران ببرند و چندی است که خبرهای متنوعی از فعال شدن دوباره برند های چینی در کشور شنیده می شود و در تازه ترین مورد نیز شاهد معرفی JMC S350 هستیم که یک کراس اوور جدید از خودروسازی پرحاشیه ریگان خودرو محسوب می شود.
ریگان خودرو که از خودروسازان نوپا در کشورمان به حساب می آید، در سالهای اخیر با عرضه محصولاتی از برندهای چینی مختلف، توانسته نام خود را بر سر زبان ها بیندازد. ریگان خودرو عمده شهرت خود را مدیون کراس اوور چینی کوپا است که از ساخته های شرکت زوتی به شمار می رود. این مونتاژ کننده وطنی که از مدت ها پیش خبر عرضه شاسی بلند چینی جدیدی به نام S350 را داده بود، اکنون سرانجام این محصول گمنام از کمپانی JMC را وارد خط تولید خود کرده است. به همین بهانه تصمیم گرفتیم مختصر نگاهی به این چینی جدید بازار بیندازیم و با کم و کیف آن، بیشتر آشنا شویم.
اپیزود اول، کلاس متفاوت JMC S350
قطعا نام GMC برای دوستداران خودروهای آمریکایی، نامی شناخته شده است. این برند قدیمی را به ساخت تراک ها و SUV های قلدر و پهن پیکر می شناسند. طبیعتا در کشوری که خریداران از وجود محصولات GMC محروم مانده اند، عرضه شاسی بلندی نسبتا درشت و قوی هیکل که نام JMC را بر پیشانی خود می بیند، ایده ای هوشمندانه به نظر می رسد! وجه تمایز JMC S350 با سایر کراس اوورهای چینی بازار ایران هم همین موضوع است.
این بار چشم بادامی ها تحفه ای برایمان تدارک دیده اند که فقط در ظاهر شبیه به شاسی بلندها نیست و در باطن هم حرف هایی برای گفتن دارد. هر چند که بد سلیقگی ریگان خودرو در انتخاب نسخه قدیمی و پیش از فیس لیفت برای تولید در ایران، زیاد به مذاق ما خوش نمی آید، اما همین مدل هم جذابیت های خاص خودش را دارد. ارتفاع زیاد از سطح زمین و ارتفاع زیاد سقف در کنار طول بلند خودرو، در نگاه نخست، ما را به یاد شاسی بلندهای آفرودری که بر پایه پیکاب ها ساخته می شوند، می اندازد.
خودروهایی همچون تویوتا فورچونر، لند مارک V7 و فوتون ساوانا که S350 JMC از لحاظ ابعادی و کلاس بندی، دقیقا هم تراز آنهاست. همین کاراکتر گردن کلفت S350 ممکن است مورد پسند بسیاری از افراد قرار گیرد. در دورانی که بازار خودرو با کراس اوورهای ظریف و فانتزی اشباع شده است، نیاز به وجود چنین خودروهایی هم کاملا احساس می شود. هر چند که رقابت در این کلاس در بازار ایران، اصولا کاری دشوار و پر ریسک است. چرا که عمده خریداران را خانواده هایی تشکیل می دهند که هدف آنها از خرید یک کراس اوور، صرفا برخورداری از کابین جادارتر و پرستیژ سواری بیشتر است!
اپیزود دوم، مشخصات فنی JMC S350
زمانی که قرار باشد یک خودرو، لباس SUV های همه فن حریف را بر تن کند، در عمل هم باید قابلیت های ویژه ای از خود به جا بگذارد. نمی گوییم که JMC S350 یک آفرودر تمام عیار است و با خرید آن، می توانید هم پای پاژن ها، رونیزها، پاترول ها و لندکروزرها به دل ریگ جن و مرنجاب بزنید و رمل نوردی کنید! اما حداقل در یک جاده ناهموار، کف اتاق آن به زمین نمی گیرد و در برف و گل و لای هم به مانند جک S5 و هایما S7 و سانتافه و اسپورتیج گیر نمی کند!
سیستم چهار چرخ محرک 4WD شاید یکی از تنها برگ برنده های JMC S350 برای خریدار ایرانی باشد. این سیستم، قدرت حاصل از پیشرانه 2.0 لیتری توربو شارژ را توسط یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو انتقال می دهد. لازم به ذکر است که پیشرانه نامبرده قادر به تولید 200 اسب بخار قدرت و 325 نیوتن متر گشتاور است. البته که این قدرت و گشتاور برای خودرویی با این جثه و ابعاد، آش دهان سوزی نیست، اما همین که بر روی کاغذ، نسبت توان به وزن را رعایت می کند، جای تقدیر دارد.
در چنین خودروهایی با کاربری خارج شهری، آنچه بیش از شتاب اولیه اهمیت دارد، کشش ثانویه است. خوش بختانه گشتاور موتور S350 برای بیراهه نوردی، به نظر چندان بد نیست. با تمام این صحبت ها، تا زمانی که این خودرو وارد بازار نشود و به دست مصرف کننده نرسد، نمی توان درباره توانایی های فنی آن به طور قطعی، اظهار نظر کرد.
اپیزود آخر، آپشن ها و بازار فروش JMC S350
امروزه حتی یک شاسی بلند آفرودی هم برای خوب فروختن، باید حداقل آپشن های رفاهی روز را داشته باشد. مشتری ها طبیعتا یک تویوتا لندکروزر فول آپشن را به نسخه پایه آن، ترجیح می دهند. حال اگر پای اعتبار و کیفیت برند سازنده هم در میان نباشد، قطعا وجود آپشن های وسوسه کننده ضروری تر است. گویا JMC هم از این نظر کم فروشی نکرده است.
JMC S350 با امکاناتی همچون سیستم های کنترل کشش و کنترل پایداری، سیستم کنترل سرعت در شیب، تهویه مطبوع اتوماتیک با کانال مخصوص سرنشینان عقب، صندلی های برقی جلو، سان روف الکتریکی، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، آینه های تاشونده برقی مجهز به گرم کن، نمایشگر 8.0 اینچی چند رسانه ای، دوربین عقب و دوربین 360 درجه، 6 کیسه ایمنی هوا، سنسور های پارک جلو و عقب، سنسور باران و سنسور نور، سنسور فشار باد تایرها، چراغ های روشنایی روز، ترمز پارک برقی، فرمان برقی، شارژر وایرلس برای موبایل و درب صندوق عقب برقی در بازار جهانی عرضه می شود.
اینکه ریگان خودرو این محصول را با چه سطحی از امکانات تولید کرده است، هنوز کسی نمی داند. اما به احتمال قوی و با توجه به سابقه این شرکت در عرضه کوپا، می توان حدس زد که پای نسخه فول آپشن S350 به خط تولید ریگان باز شده باشد.
حتما شما هم درباره قیمت گذاری JMC S350 خبرهایی شنیده اید. در شرایط فعلی بازار که قیمت ها رو به کاهش است و مردم تن به خرید خودرو نمی دهند. اما حتی اگر S350 در دوران پایان رکود و رونق خرید و فروش نیز وارد بازار شود، باز هم با قیمت بیش از 1 میلیارد تومان، شانس چندانی برای موفقیت ندارد، البته موفقیت در نگاه برخی از شرکت ها، لزوما فروش بالا نیست، بلکه می توان فروش اندک با حاشیه سود بالا را نیز به عنوان موفقیت تعریف کرد.
اما این سبک از موفقیت در فروش خودرو، معمولا با حاشیه هایی در زمینه خدمات پس از فروش و بازار فروش دست دوم همراه می شود، مشابه روندی که در مورد ریگان کوپا نیز اتفاق افتاده است.
پاسخ ها