چشم انداز زدوده شدن تحریم های صنعت خودروسازی و شرایط بحران زده صنعت خودروسازی جهان باعث شده تا حتی زودتر از پیش بینی های اولیه، شاهد زمزمه بازگشت برندهای مطرح غربی به بازار کشور باشیم، البته هنوز اخبار رسمی و موثقی در این رابطه منتشر نشده است اما آنطور که از شنیده ها و اخبار غیر رسمی بر می آید، شرکای قدیمی صنعت خودروسازی کشور، بار دیگر فعال شده اند تا مذاکرات اولیه را برای بازگشت خود به بازار ایران ترتیب دهند.
در میان همه برندهایی که پیش از این در بازار ایران حضور داشتند، قریب به یقین سهم فرانسوی ها بیشتر از سایرین است و جای تعجب نیست که بار دیگر شایعات مربوط به فعالیت پژو سیتروئن در ایران شنیده می شود، هرچند باید گفت که طی یکی دوسال گذشته نیز عملا شاخه چینی پژو سیتروئن، یعنی دانگ فنگ، همچنان به حضور خود در بازار ایران ادامه داده است و اتفاقا طی چند ماه گذشته نیز محصولات متنوعی از این هولدینگ چینی فرانسوی برای عرضه و مونتاژ در بازار ایران با اسامی مختلف، نهایی شده اند.
از سوی دیگر نیز برخی منابع و شایعه ها از سرگیری مذاکرات بخش کامیون سازی ولوو برای بازگشت به بازار ایران خبر می دهند، طرح بزرگ دولت برای نوسازی ناوگان باستانی کامیون های فرسوده موجود در کشور می تواند یکی از انگیزه های بزرگ ولوو برای از سرگیری فعالیت خود در ایران تلقی شود.
گفتنی که قبل از دوران تحریمی اخیر، ولوو با همکاری سایپا دیزل، شماری از محبوب ترین کشنده های خود از سری FH را در بازار عرضه می کرد و پیش فروش این کشنده ها و مواجه ناگهانی با تحریم نیز باعث شد تا مشکلات بسیاری برای سایپا دیزل در زمینه رفع تعهد ثبت نام کنندگان ایجاد شود.
اما در این میان باید به این نکته توجه کرد که چنین مذاکراتی در واقع مرحله پیش مقدماتی محسوب می شود و وقایع پسا برجامی نشان داد که در مواردی (همچون قضیه رنو)، حتی نهایی شدن مذاکرات و عقد قرارداد نیز نتوانست تا گره برخی از حواشی بر سر حضور خودروسازان خارجی در کشور را باز کند، از این رو به نظر می رسد که علیرغم مثبت بودن چشم انداز فعلی، ماه ها زمان لازم باشد تا اثرات اجرایی بازگشت شرکای خارجی به بازار کشور، قابل ارزیابی باشد.
پاسخ ها