در روزگاری که بهای خودروهای به اصطلاح اقتصادی، دیگر از منظر اقتصادی چندان مقتصدانه به نظر نمیرسد؛ در روزگاری که جوانانِ خودرو اولی که پیش از این عزمشان را برای خرید یک اتومبیل ارزان قیمت جزم کرده بودند اما با دو سه برابر شدن قیمتها، دیگر حتی جرات نمیکنند بهای اتومبیل مورد نظرشان را در سایتها و جراید عمومی چک کنند؛ در روزگاری که شرکتهای خودروسازی داخلی به بهانه تحریم، به راحتی تجهیزات اولیهای نظیر ترمز دیسکیِ چرخهای عقب، سانروف، سقف شیشهای، رینگ آلومینیومی و... را از لیست امکانات حاضر در برخی محصولات خود حذف میکنند و گاهی حتی یک نوع محصول را پیشفروش کرده و وجه آن را از مشتری دریافت نمودهاند اما در سر موعد، خودروی دیگر را به مشتری تحویل میدهند و مشتری نیز چارهای جز قبول این شرایط ندارد، ما قصد داریم تا ویژگی های دو محصول پژو موجود در بازار کشورمان را در قیاس با یکدیگر، در یک بوته ریخته و آنها را به اطلاع شما عزیزان برسانیم.
نسبت این دو محصول با همدیگر را میتوان با نسبت پدربزرگ و نوه همتراز دانست. پدربزرگی که سالهاست چرخ هایش در جادههای ایران به چرخش درآمده و نوهی نورسیدهای که در شرایط سخت این روزهای صنعت خودرو، به تازگی پایش به بازار ایران باز شده و خط تولیدش در کشورمان به راه افتاده است.
پژو 301 از آن دسته خودروهای پسا برجامی است که قرار بود همراه با دوتن دیگر از اقوامش به نامهای پژو 208 و پژو 2008، به تدریج نمای خیابان های ما را به وسیله زبان طراحی جدید شرکت پژو مزین نموده و ایرانیان را متقاعد نماید که شرکت فرانسوی اعظم پژوسیتروئن، به جز 206، 405 و زانتیا، محصولات دیگری نیز در سبد تولیدات خود دارد.
همان طور که اطلاع دارید شرایط چندان بر وفق مراد طرفین پیش نرفت و پس از اعمال مجدد تحریمهای ایالاتمتحده بر صنعت خودروی کشورمان، بسیاری از شرکتهای خارجی از جمله پژو فرانسه، همکاری با شرکای ایرانی خود را به حالت تعلیق درآوردند.
از جمله رهاوردهای این مسئله، عدم پاگشایی به موقع پژو 301 در بازار ایران بود که البته در کمال تعجب، حالا ایران خودرو قصد دارد پژو 301 را به صورت ایرانیزه تولید کند. این خودرو با کد کا 132 شناخته خواهد شد و نام ایرانی آن تارا خواهد بود.
اما در سوی دیگر، پدربزرگی که پیشتر به آن اشاره شد کسی (چیزی) نیست جز همان پژو 206 خودمان، البته از نوع صندوقدارش که معرف حضور اهالی کوچک و بزرگ این مملکت بوده و نیازی به گزافهگویی پیرامون آن نیست.
در ادامه توجه شما را به جداول زیر جلب میکنیم تا ویژگیهای فنی، رفاهی و...این دو خودروی هم وطن از دیار خروسها را در دو کفه ترازو قرار داده و آنها را سبک و سنگین نمایید. لطفا با دیجیتال همراه باشید.
پژو 206SD سابقا در چهار تیپ V2، V8، V20 و V9 تولید میشد که اینک تنها مدل V8 از سوی شرکت سازنده به بازار ارائه میشود.
مشخصات فنی پژو 206SD V8
نوع خودرو | پژو 206SD نسخه V8 | |
نوع موتور | TU5 | |
حجم موتور (cc) | 1587 | |
حداکثر توان موتور (hp) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه | |
حداكثر گشتاور (Nm) | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | |
نسبت تراكم | 10.5 | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 87 و 95 | |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه اي | |
استاندارد حد آلايندگي | يورو4 بهينه | |
حداکثر سرعت (km/h) | 193 | |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 11.4 | |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستي | |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | 8.94 | |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.25 | |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 6.61 | |
طول خودرو (mm) | 4188 | |
عرض خودرو(mm) | 1655 | |
ارتفاع خودرو (mm) | 1456 | |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2443 | |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1086 | |
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) | 450 | |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 |
امکانات و تجهیزات رفاهی پژو 206SD نسخه V8
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA) ،ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك كاري، ترمز عقب ديسكي، 27434: ترمز عقب كاسه اي | |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هواي راننده و سرنشين جلو | |
فرمان | هيدروليكي، كنترل سيستم صوتي پشت فرمان | |
سیستم تهویه | تنظيم اتوماتيك | |
سیستم صوتی | راديو پخشCD،تيوتر جلو، بلندگوي درهاي عقب | |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو,چراغ همراهي تا درب منزل در محيط هاي تاريك | |
آينهها | آينه هاي جانبي برقي، داراي حسگر دماسنج و قاب رنگي | |
شیشه ها | شيشه بالابر برقي درهاي جلو و عقب | |
تزئینات | تریم خاکستری | |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر, قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع, سيستم كنترل بخار بنزين،27430: سنسور دنده عقب | |
رینگ و لاستیک | فولادي 14 اينچ | |
صندلی | صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع, پشت سري صندلي جلو و عقب با قابليت تنظيم ارتفاع , صندلي عقب 2 تكه با قابليت تاشوندگي | |
سایر تجهیزات | دماسنج روي داشبورد |
مشخصات فنی پژو 301 ایرانخودرو
نوع خودرو | پژو 301 ایرانیزه (تارا) | |
نوع موتور | TU5 بهینهسازی شده (EC5) | |
حجم موتور (L) | 1.6 | |
حداکثر توان موتور (hp) | 110 اسب بخار | |
حداكثر گشتاور (Nm) | 150نيوتن متر | |
نسبت تراكم | - | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب | |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطهاي | |
استاندارد حد آلايندگي | يورو5 | |
حداکثر سرعت (km/h) | 190(دستی) - 190(اتوماتیک) | |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 9.5(دستی) - 11.5(اتوماتیک) | |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستي - 6سرعته خودکار | |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | 9 | |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.2 | |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 6.6 | |
طول خودرو (mm) | 4442 | |
عرض خودرو(mm) | 1748 | |
ارتفاع خودرو (mm) | 1477 | |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2652 | |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1190(اتوماتیک) | |
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) | 640 | |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 |
امکانات و تجهیزات رفاهی تارا (پروژه 301 ایرانیزه در نسخه فول)
آپشن |
رینگ آلومینیومی 16 اینچی |
سامانه ترمز ABS، EBD و BA |
سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی (قطعی نیست) |
فرمان کمکی برقی |
تهویه مطبوع الکتریکی دستی |
سنسور باد لاستیک |
چهار ایربگ ایمنی |
کروز کنترل |
نمایشگر ۷ اینچی مجهز به نویگیشن |
دوربین دید عقب |
سانروف |
سنسور نور |
سنسور باران |
صندلی برقی جلو |
آینه جانبی به صورت تاشو برقی |
سامانه ورود بدون کلید |
استارت خودرو بصورت دکمه |
بهای پژو 206 صندوقدار در بازار، هنگام نگارش این مطلب (آذر 99) حدود 240 میلیون تومان است. احتمالا قیمت نهایی پژو 301 ایرانیزه یا کا 132 که با نام ایرانی تارا شناخته خواهد شد در نسخه اتوماتیک، بیش از 300 میلیون تومان باشد و اگر قرار باشد این خودرو هم مانند دیگر محصولات ایران خودرو به صورت قطره چکانی به بازار عرضه شود قیمت بازار آزاد به شکل چشمگیری افزایش خواهد داشت.
تست و بررسی نسخه فرانسوی پژو 301
ایران خودرو K132؛ تارا نام ایرانی 301 ایرانیزه + مشخصات فنی و آپشن های رفاهی
پاسخ ها