این روزها در بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو شاهد افزایش قیمت هستیم. تأمین قطعات خودرو از اهمیت ویژهای برخوردار است و این کار باید به خوبی انجام شود. در کنار این موضوع قطعات تقلبی و بیکیفیت نیز در بازار رخنه کرده که به یک مشکل اساسی هم برای خریداران و هم تعمیرکاران تبدیل شده است. یکی از لوازم یدکی پر مصرف که در زمینه ایمنی هم نقش دارد، تایر خودرو است که خرید آن این روزها به یک معضل جدی بدل شده است.
بر اساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، لاستیکهای سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی، در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، رأساً توسط واحدهای تولیدی قیمتگذاری شوند.
همچنین مقرر شد لاستیکهای سنگین وارداتی با ارز 4200 تومانی با قیمتهای تعیین شده (مطابق محاسبات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان) از طریق سامانه جامع تجارت و یا حواله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استانها به فروش برسد.
در عین حال با توجه به اینکه برخی لاستیکهای دپوشده با ارز 4200 بیش از 8 ماه در انبار عاملین موجود است و علاوه بر تحمیل هزینههای تبعی بیشتر برای توزیع کنندگان لاستیک سنگین، تاریخ مصرف آن نیز در حال اتمام است، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد که در هر استان کمیتهای با ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت و با عضویت اداره راهداری و حمل و نقل جادهای استان، استانداری و نهادههای نظارتی تشکیل شود تا نسبت به تعیین تکلیف لاستیکهای دپوشده قبل از سال 99 اقدام کند.
در این رابطه مصطفی تنها، سخنگوی انجمن لاستیک روز گذشته به تغییر مبنای قیمت گذاری لاستیک اشاره کرد و در این خصوص اعلام کرد: «به زودی مبنای تعیین قیمت گذاری لاستیک اصلاح شده و تعیین تکلیف خواهد شد، ولی هنوز این موضوع به تولید کنندگان ابلاغ نشده است و نمی توان اطلاعات بیشتری در این رابطه ارائه کرد. بر این اساس قیمت تایر تعیین و تکلیف شده و مبنای تعیین قیمت گذاری لاستیک اصلاح خواهد شد. حال پیرو این موضوع شایعاتی به گوش می رسد که گویا هفته آینده مجوز افزایش 50 درصدی قیمت لاستیک به تولیدکنندگان داده خواهد شد تا از زیان ده بودن آنان قدی کاسته شود!.»
شنیده ها حاکی از آن است که علاوه بر صدور مجوز 50 درصدی قیمت لاستیک، اصلاحات جدید قیمت گذاری این قطعه پرمصرف باعث می شود تا قیمت گذاری لاستیک به سمت تک نرخی شدن حرکت کرده و فاصله قیمتی آن در بازار نسبت به کارخانه کاهش پیدا کند، هرچند هنوز این موضوع تایید نشده و باید دید که برنامه اصلاح قیمت لاستیک چه هدفی را دنبال می کند.
با این حساب باید منتظر ماند و دید که آیا تایر خودروهای سواری نیز به سرنوشت اقلامی مانند گوشت دچار خواهد شد که بعد از حذف ارز 4200 تومانی با کاهش (کوتاه مدت) قیمت مواجه شدند و یا برعکس حذف این ارز، به معنای افزایش چند برابری قیمت تایر در بازار خواهد بود؟
پاسخ ها