سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد خودروسازان اجازه دارند دوبار در سال، قیمت خودرو را به صورت رسمی افزایش دهند.
«احمد آقایی»، سرپرست معاونت حملونقل وزارت صمت، اعلام کرد خودروسازان اجازه دارند دو بار در سال قیمت خودرو را بهصورت رسمی افزایش دهند. براساس گفتههای آقایی، طبق دستورالعمل شورای رقابت، خودروسازان میتوانند مطابق صورتهای مالی ۶ ماهه، حداقل سالی ۲ بار افزایش قیمت دهند. بنابراین پس از خروج شورای رقابت از فرآیند قیمتگذاری، این مسئولیت اکنون به هیئتمدیره خودروسازان تفویض شده است. انتظار داریم تا براساس رویه جدید، قیمتها در ابتدای فروردین و ابتدای مهر هر سال تغییر کنند.
احمد آقایی این سخنان را در گفتگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد. به گفته او، قیمت فعلی خودروها مربوط به امسال نیست. این قیمتها که قبل از سال 1403 و در نیمه دوم سال گذشته اعلام شده بود. بنابراین قیمتهای اعلامی در نیمه دوم سال گذشته توسط سازمان حمایت محاسبه و به تأیید شورای رقابت رسیده است. تنها قیمت خودروهای مونتاژی همچون محصولات هایما بهروزرسانی شده است و خودروهایی همچون سورن پلاس و دنا پلاس با قیمتهای قبل به فروش میرسند.
احمد آقایی با دفاع از افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو گفت: «در نیمه دوم سال قبل قیمت بسیاری از خودروها افزایش یافت و این افزایش قیمتها نیز مربوط به همان زمان است. ضمن اینکه براساس دستورالعمل خودرویی شورای رقابت تمام شرکتهای خودروسازی براساس صورتهای مالی 6 ماهه باید اصلاح قیمت داشته باشند. خودروسازان حداقل سالی دو بار میتوانند افزایش قیمت خودرو را تجربه کنند.»
به گفته احمد آقایی، قیمت خودرو براساس دستورالعمل شورای رقابت، فرمول قیمت خودرو براساس قانون تعیین ثبیت قیمتها، محاسبه توسط سازمان حمایت و ابلاغ توسط وزارت صمت صورت میگیرد.
صحبتهای احمد آقایی پیرامون افزایش قیمت خودرو درحالی صورت میگیرد که مصرفکنندگان ایرانی همواره نسبت به گرانی بهای محصولات داخلی اعتراض داشتهاند. درواقع افزایش قیمت اتومبیل که بهصورت دورههای چندماهه رخ میدهد، قدرت خرید مصرفکننده ایرانی را تحلیل میبرد. خرید یک دنا پلاس ساده با قیمت کارخانه برای مصرفکننده ایرانی حدود 9300 دلار هزینه به همراه دارد، درحالیکه میانگین حقوق اکثر کارمندان و کارگران ایرانی کمتر از 250 دلار در ماه است.
پاسخ ها