آمریکا به درخواست فرانسه برای معافیت شرکت های اروپایی از تحریم های ایران پاسخ منفی داده است.به این ترتیب تمام شرکت های فرانسوی ازجمله پژو، رنو و سیتروئن از ایران خارج می شوند.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت های خودروسازی اروپایی به ویژه رنو و پژو سیتروئن درصورتی که قراردادهایشان را فسخ کرده و ایران را ترک کنند، باید به ایران غرامت بپردازند.
علی اسدی کرم اظهار کرد:
شرکت های خودروسازی خارجی موظفند براساس تعهداتی که به سازمان گسترش و نوسازی ایران یا شرکت های سایپا و ایران خودرو دارند، عمل کنند و اگر یک جانبه، اجباری یا اختیاری از ایران بروند، به منزله فسخ قراردادهای دو جانبه یا چند جانبه است.
وی ادامه داد: این اقدام از نظر حقوقی در دادگاه های بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد حق کرده و شرکت های خودروسازی خارجی ملزم به پرداخت غرامت یا خسارت یا جبران خسارت به هر شیوه ممکن هستند. نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی، بانک های متوسط و کوچک اروپایی را روزنه امیدی برای حفظ قراردادها دانست و افزود: براساس گزارش هایی که از مقامات اروپایی برای استمرار حضور در بازار خودرویی ایران به گوش می رسد، ممکن است فرانسه و سایر کشورهای اروپایی بتوانند از طریق بانک های متوسط و کوچک تبادلات بانکی خود با ایران را انجام دهند و این مساله خود مانع فسخ یک جانبه قراردادهای خودرویی و ترک کردن ایران ازسوی رنو و پژو سیتروئن یا سایر برندهای خودروسازی خارجی است. وی در عین حال خروج برندهای خودروسازی فرانسوی از بازار ایران را دارای آثار قیمتی دانست و افزود: با توجه به احتمال کمبود عرضه به بازار و بالا بودن تقاضا، رفتن خودروسازان خارجی از ایران سبب افزایش شدید قیمت ها می شود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بازار خودرو کشور علاوه بر آنکه به «واردات» وابسته است به نوسانات ناپایدار نرخ ارز هم به سرعت واکنش نشان داده و از همین رو گاهی قیمت ها افزایشی می شود.
پاسخ ها