فاکسکان که بیشتر به خاطر مونتاژ محصولات برندهای معروفی چون اپل، شیائومی، سونی و مایکروسافت مشهور شده، اخیرا با رونمایی از یک پلتفرم اختصاصی برای اتومبیلهای برقی تمایل خود را برای ورود به بازار خودرو نیز نشان داده است.
در جریان کنفرانس HHTD 20، این کمپانی تایوانی از پلتفرمی پیشرفته با نام EV Open Platform پردهبرداری کرد. به گفته مدیران کمپانی این پلتفرم با نیت «خیرخواهی عمومی» توسعه یافته و قابل اشتراکگذاری با سایر شرکتها است.
همانند بسیاری از پلتفرمهای جدید خودروسازان، پلتفرم فاکسکان نیز انعطافپذیر طراحی شده و میتوان بر اساس آن انواع مدلهای هاچ بک، سدان، شاسیبلند و ونهای چند منظوره را تولید کرد. این شرکت ادعا میکند فاصله محوری در پلتفرمی که مهندسانش توسعه دادهاند، بین 2750 الی 3100 میلیمتر میتواند متغیر باشد. در کنار فاصله محوری، عرض محورها و ارتفاع این پلتفرم نیز با ابعاد مختلف سازگاری دارد.
از لحاظ عملکرد، پلتفرم EV Open Platform فاکسکان قادر است باتریهایی با ظرفیت 93، 100 و 116 کیلووات ساعت را در خود جای دهد؛ همچنین در این پلتفرم امکان نصب موتور الکتریکی روی محور جلو یا عقب و حتی بهرهگیری از پیشرانه دو موتوره با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ وجود دارد.
موتورهایی که فاکسکان برای نسخه دیفرانسیل جلوی پلتفرم اختصاصی خود در نظر گرفته توانایی تولید 127، 201 و 268 اسب بخار قدرت را دارند. در مقابل، موتورهای در نظر گرفته شده برای نسخه دیفرانسیل عقب، قدرتی برابر با 201، 268، 322 و 456 اسب بخار تولید میکنند.
فاکسکان میگوید پلتفرم EV Open Platform از آپدیتهای نرمافزاری از راه دور پشتیبانی نموده و سطوح مختلفی از فناوری خودران را نیز ارائه میکند. سازگاری با آمازون الکسا، اندروید اتو و اپل کارپلی ویژگی دیگری است که فاکسکان بر آن تاکید دارد.
در حالیکه ورود فاکسکان به بازار خودروهای الکتریکی کمی عجیب و غیرمنتظره به نظر میرسد، تایوانیها در اظهارنظری جالب گفتهاند تسلا آیفون خودروهای برقی است و این شرکت میخواهد به اندرویدِ چنین مدلهایی تبدیل شود.
رویترز گزارش کرده که اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، خودروهای الکتریکی فاکسکان در چین و با همکاری گروه فیات کرایسلر تولید خواهد شد.
پاسخ ها